El grup d’interès local (GIL) del projecte europeu de mobilitat escolar
School Chance encapçalat pel Departament de Territori i Sostenibilitat i l’Ajuntament de Girona s’ha reunit per explicar l’inici de la redacció del Pla d’acció regional de mobilitat escolar que s’implementarà en el període 2020-2021. El pla és un document estratègic sobre la mobilitat sostenible i segura als centres educatius de Catalunya, que incorporarà una descripció dels antecedents i de la situació present, una identificació de les males praxis i dels diferents eixos d’actuacions i mesures a implementar incloent dues bones pràctiques de socis europeus. Per acabar, inclourà una valoració de l’impacte en l’entorn, en l’economia i en el medi ambient, sobretot pel que fa a la reducció d’emissions de CO
2.
El 2018 ha estat un any intens per als socis de l’
School Chance: una delegació del GIL ha visitat Utrecht, a Holanda, i Reggio Emilia, a Itàlia, per conèixer de primera mà algunes de les bones pràctiques seleccionades, que abasten tant accions educatives i de sensibilització com d’adaptació dels entorns escolars per facilitar una mobilitat més sostenible, i ha participat en les sessions formatives d’infraestructures, a Utrecht, i, d’educació, a Reggio Emilia.
El tren de bicicletes i l’School Mobility Manager a Reggio Emilia
Els dies 10 i 11 d'octubre, l'ajuntament de Reggio Emilia va rebre una delegació de tots els socis del projecte i va organitzar una visita d'estudi per intercanviar bones pràctiques locals sobre la reducció de les emissions de CO2 generades per la mobilitat de casa a l'escola.
Més de 20 participants de Brasov, Girona, Gdansk, Utrecht, Gävle i la Generalitat de Catalunya van poder conèixer els principals projectes coordinats pel municipi de Reggio sobre el tema, també a través de visites a algunes escoles locals durant l'horari d'entrada i sortida dels estudiants. Així mateix, van tenir l'oportunitat d'experimentar el BiciBus i el PediBus, dues accions dissenyades per permetre als estudiants anar a l'escola amb bicicleta o a peu amb total seguretat. Fa més de 14 anys que les escoles de Reggio Emilia organitzen, a través d'una ruta planificada i segura, un "tren de bicicletes", format per estudiants i adults que recullen alumnes al llarg del camí.
Els socis europeus van trobar que el paper de l’School Mobility Manager és molt interessant. Es tracta, habitualment, d’un professor que actua com a punt de contacte entre el municipi i la comunitat escolar (nens, pares i professors) sobre polítiques de mobilitat.
Planificació d’infraestructures segons les escoles a Utrecht