- Niumba, Tripadvisor, Rentalia, Homeaway i Spain Holiday, membres de l’associació PAT, són exemples de plataformes que estan treballant per fer complir la normativa catalana.
- Totes elles estan fent les modificacions oportunes en els seus webs de manera que figuri el número de registre en l’oferta publicitada.
En el marc de la col·laboració que mantenen amb la Direcció General de Turisme, ja són diverses les plataformes comercialitzadores d’allotjament turístic que retiren aquelles ofertes de HUTs que no fan constar el número de registre oficial exigit a Catalunya.
Les plataformes que estan col·laborant amb la Generalitat en aquesta tasca de lluita contra l’economia submergida són Booking –pionera en aquesta cooperació amb la Generalitat- i aquelles que formen part de la PAT (Asociación Española de Plataformas Digitales de Alquiler Temporal): Niumba, Tripadvisor, Rentalia, Homeaway i Spain Holiday. Totes elles estan fent les modificacions oportunes en els seus webs per evitar que es publicitin ofertes sense número de registre. Amb aquesta mesura, la Direcció General de Turisme busca, per una banda, que els anuncis siguin una garantia pels usuaris i d’una altra, lluitar contra la competència deslleial.
Aquesta col·laboració entre Administració i plataformes té com a objectiu donar compliment a la normativa turística de la Generalitat de Catalunya corresponent en matèria dels habitatges d’ús turístic (HUTs). I, de fet, un nombre significatiu de les principals plataformes estan complint amb les obligacions turístiques, arribant algunes al 100% d’ofertes amb el preceptiu Número d’identificació de Registre de Turisme de Catalunya. L’obligatorietat d’exhibició d’aquest número de registre ha estat avalada repetidament pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.
La majoria de plataformes tecnològiques, després de les mesures dissuasives i de control exercides per la Direcció General de Turisme, en un exercici de responsabilitat han adoptat un paper de col·laboració. El director general de Turisme, Octavi Bono, assegura que “les que formen part de la PAT, igual que va fer Booking en el seu dia, són exemples de com les plataformes, si volen, poden complir perfectament amb la normativa i no contribuir a comercialitzar oferta il·legal que s’escapa del control de l’administració”.
La DGT ha continuat supervisant l’oferta de les principals plataformes i en els dos últims anys ha requerit retirar prop de 56.000 ofertes d’allotjament en què no constava aquesta identificació: uns 28.000 durant el 2017 i 27.900 el 2018. A més en aquest últim any s’han iniciat vuit expedients a noves plataformes webs.
Des que es va iniciar la campanya d’inspecció i control l’any 2013, en el cas de gestors i propietaris d’habitatges d’ús turístic, la DGT n’ha realitzat més de 24.800 activitats inspectores que han derivat en l’obertura de 1.358 expedients sancionadors a propietaris i gestors de tot Catalunya. D’aquests, 1.096 han estat resolts, amb imposició de sancions que oscil·len entre els 3.001 euros i els 30.000 euros, amb una quantia total que supera els 6,5 milions d’euros.
Procés de regularització
Després de sis anys des de l’inici del procés de regularització d’habitatges d’ús turístic i establiments d’apartaments turístics a Catalunya, ja s’han regularitzat més de 75.000 establiments (74.781 Habitatges d’Ús Turístic i 251 establiments d’Apartaments Turístics), fet que suposa una regularització global de més de 425.725 places d’allotjament turístic. Això suposa el 85,15% de les 500.000 places que la Direcció general de Turisme pren en consideració com a oferta potencial en aquestes tipologies d’allotjament turístic.
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes:
A Twitter de Turisme: https://twitter.com/turismecat
A Twitter d’Empresa: https://twitter.com/empresacat