Imatge de la reunió

·        El secretari d’Empresa i Competitivitat, Joaquim Ferrer, i la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, s’han reunit amb representats de les entitats i associacions de comerç per posar en comú una primera proposta de la llei que regularà els APEUS, un nou model d’organització i finançament de renovació urbana inspirat en els Business Improvement Districts (BIDs)

·        La futura llei vol establir un sistema de col·laboració público-privada, mitjançant la creació de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEUs). El desenvolupament d’aquesta nova normativa dóna compliment a l’actual Llei de Comerç, Serveis i Fires, que instava a desplegar la llei dels APEUs
 
·        L’objectiu dels APEUs és facilitar la modernització i promoció de determinades zones urbanes, millorar la qualitat de l’entorn urbà mitjançant actuacions sostenibles, consolidar el model de ciutat compacta, complexa i cohesionada i mediambientalment eficient, incrementar la competitivitat de les empreses, i afavorir la creació d’ocupació
 
 
El secretari d’Empresa i Competitivitat, Joaquim Ferrer, i la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, s’han reunit aquesta tarda amb representants de les entitats i associacions de comerç per presentar un primer esborrany del futur projecte de llei de les Àrees de Promoció Urbana (APEUs). Amb aquesta nova normativa, el Govern català —a través de la Direcció General de Comerç del Departament d’Empresa i Coneixement— aposta per un sistema de col·laboració-privada, articulat mitjançant aquest nou model d’organització de renovació urbana inspirat en els Business Improvement Districts (BIDs).
 
La finalitat d’aquestes àrees serà facilitar la modernització i la promoció de determinades zones urbanes, millorar la qualitat de l’entorn urbà mitjançant actuacions sostenibles, consolidar el model de ciutat compacta, complexa i cohesionada i mediambientalment eficient, incrementar la competitivitat de les empreses i afavorir la creació d’ocupació.
 
APEUs: Una oportunitat de futur pel comerç català
 
El sector comercial a Catalunya compta actualment amb 103.000 establiments, que generen ocupació per a mig milió de persones i representa el 16% del PIB. La densitat comercial és de 13,66 est./1.000 hab., amb el 92% dels comerços en trama urbana. Així mateix, la quota de mercat de l’ecommerce a Catalunya és del 5-6%, i  incrementa fins al 10% si se sumen els serveis i la restauració, una xifra inferior al Regne Unit (17%), Estats Units (15%) o França (9%).
 
En aquest context, la dinamització professional del comerç urbà és la garantia de pervivència d’un model de comerç, serveis, artesania i moda competitiu, sostenible i equilibrat i es fa necessari un model alternatiu d’organització de la renovació urbana, com són les Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEUs), inspirades en els Business Improvement Districts (BIDs).
 
El primer BID es va crear al 1969 a Toronto, Canadà i pocs anys després a Nova Orleans (Estats Units). En la dècada dels 80s i 90s es va implantar diferents BIDs a Nord-Amèrica i al 204 es va constituir el primer BID urbà a Londres. Actualment, hi ha comptabilitzats 2.500 BIDs arreu del món, dels quals 1.200 als Estats Units, 400 a Canadà, 283 a Regne Unit i 35 a Alemanya. A Catalunya, al 2017, es va impulsar una prova pilot als barris barcelonins de Sant Andreu i el Born, el mateix any que l’actual Llei de Comerç, Serveis i Fires instava a desplegar la futura llei dels APEUs (art. 54 Llei 18/2017).
 
 
 
 
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes del Departament d’Empresa i Coneixement
 
 
A Twitter Empresa i Coneixement: @empresacat