- Els usuaris només han de passar la seva targeta sanitària pel lector i anar directament a la visita mèdica
La implantació del nou programa informàtic ARGOS Assistencial permet introduir millores d’accessibilitat als serveis dels hospitals que gestiona l’Institut Català de la Salut (ICS). Una de les novetats posades en marxa és la instal·lació de caixers telemàtics, o pantalles d’admissions, a les consultes externes dels centres. La funcionalitat d’aquest aparell es basa en evitar les tradicionals cues que es formen a consultes externes per preguntar el lloc de la consulta i l’hora de visita. Ara, quan l’usuari arriba al centre tan sols ha de passar la seva targeta sanitària pel lector –ja sigui l’òptic o el magnètic– i el sistema registra la seva arribada i l’informa d’on té la seva visita. A la vegada, el metge sap que el pacient ha arribat i pot ser avisat per la consulta. La posada en marxa als set hospitals de l’ICS –Vall d’Hebron, Trueta de Girona, Arnau de Vilanova de Lleida, Joan XXIII de Tarragona, Verge de la Cinta de Tortosa, Bellvitge i Germans Trias i Pujol de Badalona– permet agilitzar el procés de recepció de les persones que han de visitar un especialista.
A mig termini, les pantalles d’admissions també seran programades per a més funcions i alguna d’elles ja s’està duent a terme amb bons resultats. És el cas de l’Hospital Vall d’Hebron, que l’utilitza per agilitzar els tràmits del servei d’analítiques. Un cop el ciutadà ha passat la seva targeta pel lector, immediatament el personal d’extraccions ja rep la confirmació que ha arribat. A continuació, i de forma automàtica, els professionals poden recollir la impressió de la informació del tipus d’analítica que s’ha de fer, i les etiquetes amb la tota la informació necessària per identificar i processar les mostres de sang que se li extrauran a l’usuari.
En tots els casos l’objectiu és minimitzar les cues que es formen als taulells d’informació o d’atenció l’usuari i millorar tot el procés de recepció de l’usuari. De cara al futur, els caixers telemàtics també es programaran per altres utilitats com la impressió de justificants de visita mèdica o la senyalització amb mapes interactius de la situació del ciutadà a l’hospital.
La tecnologia SAP, una revolució a tots nivells
Cada dia es realitzen milers d’actes assistencials als hospitals de l’ICS que produeixen una gran quantitat d’informació dels usuaris. La instal·lació del programa informàtic ARGOS permet assegurar el seu correcte emmagatzematge, control i logística, i facilitar una accessibilitat ràpida des de tots els nivells assistencials. També es tracta d’un sistema fonamental per desenvolupar el projecte d’història clínica electrònica a Catalunya. Actualment tots els hospitals que ja compten amb la tecnologia ARGOS estan connectats amb la xarxa d’atenció primària i és possible compartir tota la informació clínica dels pacients amb totes les garanties de confidencialitat de dades.
En els propers mesos tots els hospitals de l’ICS ja comptaran amb aquest sistema. El següent en incorporar-se serà l’Hospital Arnau de Vilanova de Lleida el mes de maig.



