La tesi doctoral Cap a una escola justa: la incorporació de la justícia restaurativa a l’àmbit escolar, de la mediadora Mònica Albertí, rebrà el premi a la tesi doctoral en la categoria A amb una dotació de 6000 €. La recerca analitza diverses experiències de mediació que s’han dut a terme en escoles del Regne Unit amb l’objectiu de disminuir l’absentisme, prevenir l’assetjament escolar i reduir les expulsions. També dissenya un programa de formació per a mestres i analitza l’aplicació d’aquest sistema a les escoles catalanes per tal de superar l’ús del càstig i millorar el clima a les aules i els centres. La justícia restaurativa és aquella que se centra en la reparació del dany i les relacions en comptes de fer-ho en el culpable i en el càstig.
En la mateixa categoria, i amb un premi de 3000 €, també es premiarà com a millor treball de recerca el treball de fi de diploma de postgrau La mediació ambiental en l’àmbit estatal, de l’advocat Ramón Nadal i Fabra. Aquesta investigació analitza l’aplicació de la mediació als conflictes mediambientals.
En la categoria B, els guanyadors, que rebran un diploma acreditatiu de mans de la consellera, són els autors de l’experiència Facilitadors 3.0, impulsada per la policia municipal de Girona per a la detecció dels conflictes en l’àmbit de les escoles i els instituts com a millor pràctica en mediació. Aquesta proposta va néixer amb l’objectiu de detectar millor el ciberassetjament entre els joves.
Encara en la mateixa categoria, el Premi reconeixerà també l’empresa B-Resol pel desenvolupament d’una APP per combatre i prevenir l’assetjament a les escoles que ha estat considerada la millor iniciativa en l’àmbit de la mediació. Aquesta fórmula ja funciona amb èxit en diversos centres educatius.
Els premis ADR i Mediació, que aquest any atorga per primera vegada el Departament de Justícia, reconeixen l’originalitat i la innovació de les experiències més interessants dutes a terme en mediació entre l’1 de gener de 2016 i el 30 de juny de 2018.