• El conseller de Territori i Sostenibilitat explica que la nova normativa que regularà els serveis de VTC estableix una precontractació d’un interval de temps mínim de 15 minuts, prohibeix la geolocalització prèvia i també prohibeix els vehicles VTC circular per les vies captant clients
 
  • Calvet anuncia que a mig termini s’elaborarà una Llei que permetrà establir les condicions per tenir tot el sector regulat
conseller Calvet taxi
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat avui a la reunió del Consell del Taxi que el Departament està elaborant un Decret llei de mesures urgents en matèria de transport de viatgers mitjançant el lloguer de vehicles amb conductor “que capacitarà tots els actors del sector, el del taxi i el del servei de vehicles amb conductor (VTC), a ser competitius davant de les necessitats actuals dels ciutadans sense excloure ningú”.
 
Calvet ha anunciat que aquest Decret llei és una mesura a curt termini, “que aprovarà el Govern en setmanes” i que, a mig termini, “redactarem una Llei que reguli de manera integral els serveis de transport de viatgers en vehicle turisme, taxi i VTC, a Catalunya”.
“Som davant d’un canvi de model, que no és exclusiu de Catalunya sinó general d’Europa. Aquest canvi afecta el sector i per això les administracions, en aquest cas la Generalitat, hem d’ordenar aquest canvi amb una regulació. El que hem presentat avui és una oportunitat d’adaptació per a taxis i VTC i els hem demanat que l’analitzin i en facin una reflexió i un debat serè”, ha afirmat Calvet.
 
“Es tracta de preparar el sector i els ciutadans per a la nova mobilitat que ve i que girarà a l’entorn de la digitalització. Una digitalització que ens durà a tenir uns serveis de més qualitat, més personalitzats, sostenibles i assequibles, els objectius que qualsevol servei públic ha de tenir. També el dels transports i la mobilitat”, ha exposat.
 
Calvet ha presentat la proposta als membres del Consell del Taxi, format per representants del Departament de Territori i Sostenibilitat i altres departaments del Govern, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, associacions municipalistes, sindicats, associacions professionals del sector de tot Catalunya i d’associacions de consumidors, “fruit d’una reflexió jurídica profunda i que va fins allà on la legislació europea i estatal ens permeten, perquè vull recordar que hi ha diverses sentències que delimiten les solucions que prenguem en aquesta nova etapa”.
 
Les mesures del Decret llei
 
El titular de Territori i Sostenibilitat ha detallat que el Decret llei habilitarà totes les administracions  que vulguin fer una regulació més exhaustiva i adaptada a la seva realitat més immediata “perquè és una evidència que les necessitats de mobilitat de les àrees més poblades res tenen a veure amb les de les zones menys urbanitzades”. La nova normativa regula els serveis de VTC i té tres conceptes bàsics. En primer lloc, aborda el tema de la captació de clients. Calvet ha explicat que el Reglament d’Ordenació del Transport Terrestre, de rang estatal, estableix que “els vehicles VTC no poden, en cap cas, circular per les vies públiques buscant clients ni propiciar la captació de viatgers que no haguessin contractat prèviament el servei i, per tant, han d’estar estacionats. En el Decret llei establirem que al final de cada servei els vehicles VTC han de tornar al seu lloc d’establiment, o aparcar fora de les vies públiques, en aparcaments o garatges, excepte en el cas que es justifiqui una altra reserva prèvia o un contracte amb un client”.
 
En segon lloc, la normativa impedirà la geolocalització que permet als clients de VTC ubicar els vehicles disponibles amb caràcter previ a la contractació. “El Decret considerarà aquesta pràctica com a captació de viatgers i, per tant, quedarà prohibida perquè és assimilable a aixecar la mà al carrer”, ha precisat el conseller.
 
I en tercer lloc, inclou la precontractació prèvia amb un interval mínim de 15 minuts entre la contractació del servei VTC i la prestació efectiva del servei. “Definir un temps mínim de precontractació no ho ha fet mai ningú a Europa i nosaltres ho fem amb una mesura proporcionada, robusta i seriosa”, ha valorat Calvet. “Ens agradaria que es valorés positivament”, ha insistit. Calvet ha remarcat que els 15 minuts “són un mínim i després les diferents administracions, en funció de les característiques del seu entorn, podran modificar per afinar-los. En això estem oberts a treballar conjuntament els diferents reglaments que es puguin desenvolupar, com per exemple des de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, tenint en compte el concepte de proporcionalitat i els condicionants legals i la jurisprudència. Entre tots hem de fer una regulació que sigui efectiva”.
 
La tramitació d’aquest Decret llei implica la seva aprovació per part del Govern i després també del Parlament “però ja serà efectiu des que el portem a Govern, i des de llavors i fins que aprovem la Llei, la Generalitat incrementarà la capacitat inspectora al màxim” per comprovar que s’acompleix la normativa, ha exposat el titular de Territori i Sostenibilitat.
 
Precisament sobre la Llei, de la qual ha anunciat que s’iniciaran de manera imminent els primers treballs, i que serà “l’instrument que ens permetrà establir les condicions per tenir el sector regulat, tenint en compte els usuaris del servei però també les persones que els ofereixen i tot l’entorn econòmic que generen”, ha dit Calvet. El conseller ha avançat que la nova Llei regularà aspectes com el tipus de vehicle, la formació dels conductors, els torns i els períodes de descans, la contractació, l’execució del servei, un règim específic per a ports i aeroports, el preu del servei, les plataformes de contractació i el règim sancionador.
 

1  

Imatges

Fotografia

Fotografia 169

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 139