Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Es presenta ORALPHA, el primer mètode per aprendre català i alfabetitzar-se al mateix temps

Portada de la guia
Oralpha neix per donar resposta a aquelles persones que han d’aprendre a llegir i escriure sense conèixer la llengua. Fins ara, tots els mètodes d’alfabetització s’enfocaven a partir del coneixement del català i ara es vol donar resposta a aquelles persones que aprenen la llengua catalana i alhora s’alfabetitzen. Aquest nou mètode s’ha presentat avui en un acte a l’Ateneu Barcelonès on ha assistit el secretari d'Igualtat, Migracions i Ciutadania, Oriol Amorós, i la comissionada d'Immigració, Interculturalitat i Diversitat de l’Ajuntament de Barcelona, Lola López.
 
Durant la seva intervenció, el secretari d’Igualtat, Migracions i Ciutadania ha afirmat que “feia falta una metodologia adequada per aprendre a parlar i escriure català com aquesta, perquè llegir, escriure, entendre i parlar català fa més lliures les persones i també fa més justa la nostra societat”.
 
El mètode ORALPHA d’alfabetització i comunicació oral en català, consta de dos volums: la Guia didàctica i el Llibre d’activitats i ha estat creat per l’Associació de Comissió de Formació de la Coordinadora de la Llengua de Barcelona. Aquest material didàctic parteix de la Guia per als cercles de conversa: Pla local de formació d’adults de Salt: Fem un salt Solidari  (Girona), publicada el 2004, i del treball dut a terme pels responsables del Centre de Formació d’Adults “Les Bernardes” de Salt. És en aquests treballs que els autors d’ORALPHA s’han inspirat per crear el material.
 
Els materials del mètode Oralpha es troben disponibles al web del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.  
 
 
Avancem cap a l’erradicació de l’analfabetisme
 
A Catalunya, hi viuen prop de 78.000 persones majors de 16 anys que són analfabetes: 53.000 dones i 24.700 homes. En termes relatius, es tracta d’un 1,3% de la població catalana de més de 16 anys. Malgrat que l’analfabetisme es redueix (l’any 2011 eren 106.217 persones de més de 16 anys que no sabien ni llegir ni escriure), hi ha encara camí a recórrer si ens comparem amb països com Finlàndia,  Dinamarca i Suïssa, on la població que no sap ni llegir ni escriure no arriba a l’1%.
 
Des de la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania s’impulsen diverses línies d’actuació per respondre a aquesta problemàtica. Per una banda, el programa Lletres per Tothom que té per objectiu facilitar l’alfabetització a persones que, en origen, no tenen domini de la lectoescriptura (de forma especial amb els caràcters dels alfabets occidentals). Durant el 2018 s’han realitzat a través d’aquest programa 71 cursos a tot Catalunya, amb una inversió de 341.931 €.  
 
Així mateix també es canalitzen projectes d’alfabetització a través de la convocatòria de subvencions a entitats, amb un pressupost de 131.375 €  destinats a projectes d’alfabetització que ofereixen 120 hores lectives anuals i una durada de 6 mesos i que són impartits per personal professional i també voluntari, per tal de fomentar la interacció entre les persones implicades. A més, es prioritzen aquells cursos d’alfabetització que s’imparteixen als centres educatius, per així millorar l’èxit escolar dels propis fills i filles.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia