• Els ajuts concedits per l’ICEC a les produccions catalanes candidates als guardons superen els 5 milions d’euros
  • Enguany la meitat de llargmetratges nominats estan dirigits per dones
Premis Gaudí
A la gala de l’11a edició Premis Gaudí que se celebrarà demà, 27 de gener, prop del 70% de les pel·lícules catalanes nominades compten amb suport del Departament de Cultura. Així, de les 29 produccions catalanes, un total de 19 (un 67%) han rebut ajuts de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC). A més, en conjunt, pràcticament totes les categories, excepte les de millor curtmetratge i les de millor pel·lícula europea, compten amb un o més films subvencionats per l’ICEC. Globalment hi ha 36 pel·lícules nominades en 22 categories –n’hi ha 7 de producció no catalana, entre els quals les pel·lícules nominades al millor film europeu–.
 
Per categories, tots els títols nominats a millor pel·lícula i millor pel·lícula en llengua no catalana han comptat amb el suport d’una o més línies dels ajuts que l’ICEC posa a la disposició de l’audiovisual català. També han comptat amb el suport de l’ICEC la majoria de films candidats a la millor pel·lícula per a televisió i 2 de les 4 pel·lícules nominades com a millor documental (Comandante Arian i Petitet).  Alhora, destaca el nombre de pel·lícules que opten a rebre el Premi Especial del Públic –un premi per al qual les votacions estan obertes fins el proper dia 25 de gener– que han comptat amb ajuts de l’ICEC, amb un total de 6 de les 8 pel·lícules subvencionades.
 
Pel que fa als ajuts atorgats per l’ICEC a les produccions catalanes candidates als guardons, enguany superen els 5 milions d’euros. Entre les 19 pel·lícules que han rebut ajuts n’hi ha tres que han obtingut menys de 150.000 euros (Comandante Arian, Petitet i Viaje al cuarto de una madre); 7 produccions han rebut entre 150.000 i 300.000 euros (Petra, Les distàncies, La vida lliure, El nom, Vilafranca, Memorias de un hombre en pijama i Blackwood), i 7 més han superat la xifra de 300.000 euros en ajuts (El fotógrafo de Mathausen, Superlópez, Jean-François i el sentit de la vida, Durante la tormenta, Yucatán, Formentera Lady i Vida privada).
 
L’esquema de subvencions a la producció de llargmetratges cinematogràfics de l’ICEC, que deriva del Pla Estratègic de l’Audiovisual, contempla una primera divisió entre documental i ficció i, dins d’aquest darrer gènere, tres segments: projectes d’autor i òperes primes o segons llargmetratges d’un nou realitzador; projectes d’autor amb vocació de mercat i, finalment, projectes amb alta capacitat d’internacionalització. Són les mateixes empreses productores que decideixen, en funció de la tipologia del seu projecte, a quin dels tres segments el presenten.
 
Talent femení
Aquesta 11a edició dels Premis Gaudí també destaca per l’augment de dones entre les nominades. Si l’any passat un 40% de les nominacions  eren per dones, enguany s´ha avançat, i la presència femenina entre les nominacions frega el 50%. En conjunt, la xifra és, però, molt superior a la dels premis del 2017, en què les dones representaven poc més del 20% dels nominats. Aquesta representació del talent femení brilla especialment pel que fa a les directores: la meitat dels llargmetratges nominats a Millor pel·lícula, Millor pel·lícula en llengua no catalana, Millor documental i Millor pel·lícula per a televisió estan dirigides per dones: Elena Trapé (Les distàncies), Sara Gutiérrez Galve (Yo la busco), Celia Rico (Viaje al cuarto de una madre), Mar Targarona (El fotógrafo de Mauthausen), Alba Sotorra (Comandant Arian), Diana Toucedo (Trinta lumes), Sílvia Quer (De la ley a la ley) i Sílvia Munt (Vida privada). 
 
La major presència de dones en les candidatures de l’Acadèmia reflecteix, d’una banda, la pròpia evolució del sector –en què primen les produccions d’autor, amb pressupostos més reduïts i equips compactes liderats per una nova generació de professionals– i, de l’altra, l’aposta decidida per part de l’ICEC per incloure una perspectiva de gènere en els seus ajuts. Des del 2017, fruit de la col·laboració i el diàleg constant amb el sector audiovisual català, l’ICEC ha introduït en les seves línies d’ajut a la producció el concepte de projecte liderat per dones, que permet valorar la seva participació en els projectes subvencionables.
 
Amb aquests criteris, que contribueixen a visibilitzar la presència normalitzada de les dones en els projectes audiovisuals, un 48% dels projectes subvencionats en les línies de producció cinematogràfica de l’any 2017 estan liderats per dones, mentre que en el cas dels ajuts a la producció televisiva, el percentatge se situa en un 47,4%. Les nominacions dels Premis Gaudí d’enguany, doncs, evidencien aquesta realitat i auguren que aquesta tendència es pot mantenir enguany.