Educació

f

Educació reforça la tutoria i l'acompanyament del professorat novell

query_builder   31 gener 2019 10:28

event_note Nota de premsa

Educació reforça la tutoria i l'acompanyament del professorat novell


  • El DOGC publica avui la resolució que aprova les instruccions sobre el curs d’iniciació, la prova inicial i la prova d’idoneïtat del personal interí docent
 
  • Suposa una actualització de la normativa que regula el curs d’iniciació a la tasca docent del personal interí i substitut de la borsa de treball; així com un reforç de la figura del tutor
f
El Departament d’Educació reforça la tutoria i l’acompanyament del professorat interí i substitut a través d’una nova resolució que avui publica el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. La normativa suposa una actualització de la regulació del curs d’iniciació a la tasca docent del personal interí i substitut, així com el període de prova inicial que ha de superar aquest professorat.
 
Fins aquests moments, existia una regulació específica referent al curs d’iniciació –que segueixen els docents el primer curs en què hagin estat nomenats per a tot un curs escolar en un mateix centre-, i una altra per a la prova inicial. Ara, s’unifiquen totes dues en una única norma, que a més inclourà els requisits per a la prova d’idoneïtat dels docents interins que no superin l’avaluació –un fet que no estava regulat-.
 
La resolució implica reforçar i potenciar la figura del tutor com a garantia que l’acompanyament al docent interí tingui la major qualitat possible.
 
Es garanteix l’observació del tutor a l’aula
 
La resolució inclou algunes novetats que no es preveien o no estaven determinades en el curs d’iniciació o en el període de prova inicial. Així, pel que fa al curs d’iniciació es reforcen els mecanismes que existeixen i se n’introdueixen de nous. Per exemple, que la planificació del tutor inclogui necessàriament l’observació de les classes i activitats dutes a terme pels interins. També es preveu que els interins observin o participin en les actuacions del tutor o d’altres professionals del centres que puguin ser rellevants per l’assoliment de les competències professionals.
 
Pel que fa al curs d’iniciació, destaca en la fase de tutoria que aquesta ha d’estar planificada i ha de formar part dels protocols o plans d’acollida del professorat de cada centre, i que la responsabilitat de la tutoria recaigui en professorat amb experiència. L’objectiu és compartir la responsabilitat en la planificació de l’acció educativa i també proporcionar un adequat coneixement del centre. Així mateix, en el nomenament dels tutors s’ha de prioritzar el professorat amb competències professionals que garanteixin l’assoliment dels objectius del curs d’iniciació.
Finalment, es reforcen mecanismes ja existents i se n’introdueixen altres de nous per enfortir l’acompanyament del docent i l’apropament del tutor durant aquest període. Un exemple n’és l’obligació dels tutors de facilitar als docents, immediatament després d’haver estat nomenats tutors, la informació sobre els aspectes principals de la tutoria, els trets essencials del procediment d’avaluació i els criteris i descriptors.
Fase d’avaluació
 
La fase d’avaluació també actualitza els elements que regeixen en l’avaluació de la competència docent del personal interí i substitut i amplia les fonts d’informació que es tenen en compte per dur-les a terme. Com a novetat, es preveu necessària l’observació per part de l’inspector de la tasca a l’aula del docent en els casos on el tutor adverteixi una manca d’aptitud. L’avaluació també haurà de considerar la capacitat de millora davant les recomanacions rebudes o les valoracions d’altres professionals en què l’interí o substitut hagi treballat en activitats al centre.
 
D’altra banda, la resolució inclou les característiques de la prova d’idoneïtat de l’interí o substitut que no hagi superat l’avaluació, que fins ara no havien estat determinades, fet que implicarà una major seguretat jurídica per a les persones afectades.
 
La resolució, que entra en vigor a partir de la seva publicació al DOGC, s’ha consultat i acordat amb els representants sindicals. Es pot obtenir més informació a l’enllaç http://ensenyament.gencat.cat/ca/serveis-tramits/borsa-docents/borsa-curs/curs-iniciacio-periode-prova-inicial-prova-idoneitat/
 
 
 
31 de gener de 2019