- El secretari d’Infraestructures i Mobilitat presenta les actuacions que el Departament està desplegant a la demarcació en la configuració d’una xarxa cicloturística
- Està ja en funcionament el primer tram de la Via InterCataunya (Lleida-Girona), entre Lleida i Cervera, i aquesta primavera entrarà en servei una primera fase de la Ruta dels Llacs, que combina la bicicleta amb el tren al llarg de la línia Lleida-la Pobla de Segur
El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ha presentat avui, acompanyat del delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré, les actuacions que està desplegant la Generalitat per a configurar una xarxa de vies cicloturístiques i que, a la demarcació de Lleida, es concreten en la via InterCatalunya (Lleida – Girona) i en la Ruta dels Llacs. A l’acte, hi han participat també representants dels consells comarcals del Pla d’Urgell i de l’Urgell, de l’Ajuntament de Lleida, i d’entitats del món de la bicicleta.
El cicloturisme és el ciclisme de llargues distàncies; una activitat recreativa, esportiva i no competitiva que combina l'activitat física i el turisme. Consisteix a viatjar amb bicicleta i també visitar els llocs que es troben al llarg del recorregut. Així, esdevé un motor econòmic amb un gran potencial a Catalunya. En aquest sentit, Gavín ha remarcar que “Lleida té un potencialitat cicloturístic que encara no hem explotat; tenim unes possibilitats molt importants que comencem a descobrir i hem de crear unes condicions perquè les puguem aprofitar”. Per fer-ho, Isidre Gavín ha posat de relleu la conveniència de teixir una aliança entre la Generalitat, els ens locals, els organismes de promoció turística i les associacions de la bicicleta.
Oportunitat de connectar amb mercats europeus
En aquest sentit, el secretari ha posat com a exemple el cas de França, que té més de 15.000 km de rutes, i on una sola ruta, La Loire a Vélo, per exemple, genera un impacte econòmic anual d’uns 30 MEUR per al territori. Es calcula que en aquesta ruta, la despesa dels cicloturistes és de 80 euros per persona i dia i l’impacte econòmic per quilòmetre de ruta, de 30.200 euros a l’any. Per aquest motiu, i amb una perspectiva més global, Gavín ha remarcat l’oportunitat que representen les vies cicloturístiques projectades a Catalunya de “connectar amb les grans rutes europees i, per exemple, connectar amb mercats com el francès, tan madur i que tenim tan a prop”.
Recentment, Territori i Sostenibilitat ha posat en funcionament el primer tram de la via cicloturística InterCatalunya (Lleida – Girona), que tindrà 300 quilòmetres de longitud. El tram on s’ha actuat ara discorre entre Lleida i Cervera, té una longitud de 67,7 quilòmetres i abasta aquests municipis: Lleida, Alcoletge, Bell-lloc d’Urgell, Palau d’Anglesola, Vila-sana, Castellnou de Seana, Anglesola, Tàrrega i Cervera. Connecta, amb camins existents, amb Mollerussa, Bellpuig i l’Estany d’Ivars.
El traçat entre Lleida i Cervera està subdividit en tres trams. El primer, de Lleida a les Roquetes (Alcoletge), és una alternativa al camí de Sant Jaume. El segon, de les Roquetes a Tàrrega, coincideix amb el camí de Sant Jaume, amb la introducció de dues variants: una per l’oferta de recursos turístics del territori al Pla d’Urgell i l’altra per seguretat viària a l’Urgell. El tercer tram, de Tàrrega a Cervera, també es correspon amb el camí de Sant Jaume a excepció del nucli urbà de Cervera, el traçat del qual s’ha millorat evitant la carretera L-214 i graduant el desnivell a superar per accedir al centre urbà.
L’actuació ha consistit a implantar una senyalització adequada que garanteixi la correcta utilització de la ruta, l’orientació i la seguretat per als ciclistes, amb una especial atenció a la senyalització en cruïlles i trams compartits en carreteres. També ha inclòs les actuacions específiques necessàries per resoldre les discontinuïtats del recorregut i oferir un traçat segur i còmode. Aquests treballs han comptat amb un pressupost de 75.000 euros.
L’obra ha inclòs la intervenció en dos punts de l’itinerari: a la rotonda de la C-13, d’accés a Alcoletge, i en l’encreuament amb l’L-214 a Cervera. En el primer cas, s’han executat dos trams de via ciclista, per a creuar la C-13 sense passar per la rotonda i circular amb condicions de seguretat en aquest entorn, tot aprofitant un pas de vianants existent. A l’encreuament amb L-214 a Cervera, a l’altura de les ruïnes de Santa Magdalena, s’ha format un tram de nou camí de tres metres d’amplada paral·lel a la carretera.
Durant aquest any, el Departament impulsarà la redacció dels projectes corresponents a la resta de trams de la via InterCatalunya.
Ruta dels Llacs
D’altra banda, Territori i Sostenibilitat està treballant per a configurar la ruta cicloturística dels Llacs, per tal d’oferir un nou itinerari que posi en valor el territori del Segrià, la Noguera i el Pallars Jussà, en combinació amb el mode ferroviari al llarg de la línia Lleida – la Pobla de Segur.
Aquesta ruta, un cop completada, tindrà 98 km ciclables entre Lleida – Balaguer – Sant Llorenç de Montgai, d’una banda del Montsec, i entre Cellers-Llimiana – Tremp – la Pobla de Segur, de l’altra banda. El tram intermedi de connexió entre Sant Llorenç de Montgai i Cellers travessant el Montsec, de 27 km, es recorrerà en ferrocarril, per la configuració del terreny. En total, són 125 quilòmetres. Aquesta ruta també connectarà amb la InterCatalunya.
Actualment, s’està desenvolupant la primera fase de la ruta entre Lleida i Balaguer, i entre Salàs de Pallars i la Pobla de Segur, que es trobarà completament senyalitzada aquesta primavera.
Finalment, cal indicar que tant aquesta ruta com la InterCatalunya comptaran amb una senyalització d’orientació que s’ha dissenyat específicament, recollida en el Manual de senyalització d’orientació en rutes cicloturístiques i vies ciclistes.
Una xarxa cicloturística a Catalunya
L’altra gran ruta cicloturística que el Departament està impulsant a Catalunya és l’EuroVelo 8, Ruta Mediterrània d’escala europea que travessarà Catalunya des de la Jonquera fins a Ulldecona. Actualment, està en servei des de la Jonquera fins a Sils, a la Selva.
A Catalunya, 1,7 milions de catalans fan oci, lleure o turisme en bicicleta en algun moment de l’any. Segons dades del Baròmetre de la bicicleta, el 41% de la població va en bici amb alguna freqüència (2,5 milions persones), i d’aquests persones usuàries, el 67% fan servir la bicicleta per a passeig, lleure o turisme. El 40% de persones usuàries (1 milió) que utilitzen la bicicleta per fer cicloturisme declaren una despesa mitjana per persona en allotjament i alimentació de més de 60 euros.
D’altra banda, cal remarcar que la Unió Europea té la voluntat que el turisme contribueixi a l’Objectiu Europa 2020; és a dir, a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador. I, en aquest sentit, el cicloturisme pot contribuir a la sostenibilitat del turisme mitjançant la reducció d’emissions contaminants i esdevenir un mitjà per millorar les condicions de benestar de la ciutadania.
Promoció de l’ús de la bicicleta
El Govern de la Generalitat, en col·laboració amb ens territorials i associacions de la bicicleta, té la voluntat de teixir una xarxa de vies ciclistes per la mobilitat activa i sostenible, ja sigui tant per motius de mobilitat quotidiana com per activitats lúdiques i turístiques. Així, a més de les vies cicloturístiques, el Departament de Territori i Sostenibilitat impulsa actuacions directes de nova infraestructura ciclista entorn de carreteres de la seva titularitat. Recentment, ha posat en servei noves vies ciclistes al Vallès Oriental, al Ripollès, i al Baix Llobregat.
D’altra banda, el Departament finançarà, mitjançant subvencions amb fons FEDER, actuacions impulsades pels ens locals. El període de sol·licituds per la primera convocatòria d’aquestes subvencions, que cobreixen el 50% del cost, va finalitzar el desembre passat i es resoldrà el juny.
Cal remarcar també les mesures que s’estan implantant per a millorar les condicions de circulació i seguretat pels ciclistes de carretera, tant en el disseny i concepció de noves infraestructures, i la millora de les existents, com en la senyalització específica de la presència de bicicletes i la necessitat de respectar els 1,5 metres de distància en els avançaments.
El Departament impulsa la Mesa de la Bicicleta, que aplega entitats del món de la bicicleta i administracions implicades en la promoció d’aquest mitjà de transport. En aquest sentit, s’està treballant en l’elaboració de una Estratègia catalana de la bicicleta 2025 que marqui un full de ruta amb les principals fites assolir i amb les accions a emprendre per la Generalitat i les altres administracions.
1