• La directora general de Societat Digital del Govern català, Joana Barbany,  encapçala la delegació catalana que viatja als EUA per conèixer de primera mà les polítiques d’impuls de les vocacions tecnològiques i científiques d’aquell país.
  • Barbany participarà en un seminari FabLab de la Universitat de Columbia i es reunirà amb Paolo Blikstein, expert de prestigi internacional en l’impuls d’aquests espais de fabricació digital connectats al teixit social.
Conèixer de primera mà les polítiques més innovadores que s’estan duent a terme als Estats Units d’Amèrica en matèria d’impuls de vocacions STEM és l’objectiu de la visita que farà durant tres dies la directora general de Societat Digital, Joana Barbany, a Nova York. Tots dos territoris compartiran informació i experiències respecte del desenvolupament de polítiques innovadores d’impuls de les vocacions tecnològiques i científiques.
 
Barbany encapçalarà una delegació catalana a Nova York, on visitarà el Laboratori de transformació de l’aprenentatge tecnològic de la Universitat de Columbia, participarà en un seminari especialitzat FabLab Training i mantindrà una reunió de treball amb Paolo Blikstein, professor expert en Fab Labs o centres de fabricació digital per a ús personal o local. Barbany també es reunirà amb responsables del departament d’educació del govern de la ciutat de Nova York.
 
Barbany presentarà a Nova York els projectes que duu a terme el govern català en aquest àmbit, com ara l’impuls de les vocacions tecnològiques a través del Pla STEMcat. L’impuls de vocacions tecnològiques i en l’àmbit de les STEM (ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) és una de les prioritats del Govern. Per a la Generalitat, és cabdal augmentar el nombre de persones graduades en els estudis de l’àmbit de les STEM i garantir que aquests persones tindran oportunitats professionals que els siguin atractives a Catalunya.
 
Els ‘Fab Lab’ són tallers de creació digital per a ús personal d’àmbit local i molt connectats al teixit social. El professor Paolo Blikstein va ser l’impulsor de l’aplicació d’aquesta filosofia en l’escola. Actualment, la xarxa Fab Learn posa a disposició dels estudiants de primària i secundària recursos per treballar el disseny i la fabricació digital amb tecnologies d'avantguarda. La xarxa compta amb escoles de diferents països del món, entre els quals una de catalana, el Liceu politècnic de Rubí.
 
 
Dia Internacional de la dona i la nena en la ciència
 
Avui dilluns 11 de febrer, és el Dia internacional de la dona i la nena en la ciència. Coincidint amb aquesta data, Joana Barbany intercanviarà informació amb les autoritats de Nova York sobre la voluntat del Govern d’impulsar les vocacions STEM entre les noies i la presència de les dones en el sector TIC.
 
D’una banda, el Pla STEMcat preveu també aprofundir en polítiques específiques dirigides a les nenes i dones per incrementar la proporció de dones en els estudis STEM, esperonant-les a cursar estudis tecnològics i científics per poder assumir posicions de lideratge en el sector.
 
A més, Barbany explicarà també el nou impuls que el Govern farà al Pla #DonaTIC per tal d’elevar-lo a la condició d’estratègia de país que aglutini i coordini totes les accions destinades a apoderar les dones en l’àmbit tecnològic a Catalunya.
 
Segons dades de la Comissió Europea, només el 30% dels prop de set milions de persones que treballen a Europa en el sector TIC són dones. Hi ha quatre vegades més homes que dones amb estudis relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació,  i des de l’any 2011 fins a l’actualitat ha disminuït el nombre de dones que es decanten per l’educació superior en TIC.