- L’empresa presentarà l’aplicació a l’estand d’ACCIÓ al congrés 4YFN que se celebrarà a Barcelona entre el 25 i el 27 de febrer en el marc del MWC.
- L’app recull a través dels sensors del mòbil i d’un ‘wereable’ indicadors com el moviment, les hores de son o la freqüència cardíaca i ho combina amb preguntes diàries que el pacient respon.
- La informació es processa amb tecnologia ‘machine learning’, s’analitza i s’envia als psicòlegs o psiquiatres per fer el seguiment en temps real de pacients amb depressió, ansietat o alcoholisme.
La startup catalana FollowHealth ha desenvolupat una app que permet fer un seguiment remot de pacients amb trastorns de salut mental com la depressió, l’ansietat o l’alcoholisme. Es tracta de HumanITcare, una solució en fase d’assajos clínics que utilitza els sensors del mòbil i d’accessoris wearable per recollir diverses dades i fer-ne una anàlisi remota. L’aplicació també planteja preguntes personalitzades que el pacient respon des del seu telèfon mòbil que, juntament amb la informació recopilada pels sensors, s’envia en un informe automàtic als psicòlegs o psiquiatres per tal de millorar-ne l’assistència.
L’app es presentarà a l’estand d’ACCIÓ –l’agència per la competitivitat de l’empresa depenent del Departament d’Empresa i Coneixement– al congrés 4YFN que se celebrarà a Barcelona entre el 25 i el 27 de febrer en el marc del MWC.
Per fer el seguiment, cada pacient connecta l’app a través de Bluetooth a un wearable que recull dades mitjançant diversos sensors i l’aplicació les analitza i les emmagatzema al núvol. Entre els paràmetres objectius que recull hi ha la son, el moviment i la freqüència cardíaca, que tenen incidència en la detecció d’alteracions emocionals. Una vegada compilades, les dades s’interpreten automàticament amb uns algoritmes desenvolupats per l’empresa basats en tecnologia machine learning.
Posteriorment, les dades es combinen amb preguntes periòdiques personalitzades sobre l’estat del pacient. Per exemple, “si el pacient normalment dorm 5 hores, que ja és poc, i en un moment determinat comença a dormir-ne només dues, la plataforma ho detecta per si mateixa i ens indica que alguna cosa pot estar fallant en el tractament o en les pautes que se li han donat”, explica la psicòloga Núria Pastor, sòcia fundadora i CEO de la startup. A més, “a través de l’anàlisi remota de les respostes a les preguntes es pot saber si el pacient està passant per algun moment d’inestabilitat”. En aquests casos, es podria avançar la visita i proporcionar l’atenció que el pacient necessita en aquell moment.
HumanITcare es va concebre com a una solució per als pacients, una eina assistencial que en facilita el seguiment per part dels professionals i està enfocada a ser un software com a servei per a hospitals sense suposar cap cost per als pacients. Però a més, a llarg termini, segons la startup la plataforma té altres aplicacions en l’àmbit de la investigació ja sigui per testar l’eficàcia d’un fàrmac en desenvolupament, amb objectius predictius o per estudiar tendències.
FollowHealth compta actualment amb 5 treballadors, entre ells 2 enginyers informàtics de l’InLAB de la UPC, i forma part del Clúster de Salut Mental de Catalunya, una entitat membre programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ. En aquest moment, l’app està en fase d’assajos clínics amb una mostra de 60 pacients voluntaris de la Unitat de Conductes Addictives del Servei de Psiquiatria de l’Hospital Clínic i també ha començat una col·laboració amb la Secció de Neurologia Pediàtrica de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron.
---------------------