Centres educatius de diferent tipologia
El titular d’Educació ha explicat que el pla, de caràcter voluntari i amb una durada de 3 anys, integrarà “centres educatius de titularitat del Departament d’Educació de diferent tipologia, tot assegurant la distribució territorial, que vulguin incorporar les tecnologies mòbils com una estratègia de centre per la millora de la competència digital, incorporant-la en el seu projecte educatiu”. Mar Camacho ha concretat que “es seleccionarà una mostra ben diversa i representativa de centres que permeti desenvolupar polítiques de futur”. El programa inicialment es posarà en marxa amb alumnes de 5è i 6è d’educació primària i 1r i 2n de secundària, amb l’objectiu de poder focalitzar i analitzar amb precisió el pla, i estendre-ho a la resta de l’alumnat del centre a partir del 3r any d’aplicació.
La convocatòria per als centres es publicarà el proper mes de maig a través d’una convocatòria única que aplegarà tots els programes d’innovació pedagògica que ofereix el Departament actualment. El mòbils.edu es basarà en un model BYOD -bring your own Device-, que vol dir que l’alumnat podrà dur a l’aula els seus dispositius mòbils personals, atès que hi estan més familiaritzats No obstant, el Departament facilitarà als centres dispositius per cobrir determinades mancances quan sigui el cas. En paraules del conseller: “Porta la teva tecnologia si la tens, sinó la cobrirem. És important que quan l'alumne comenci a descobrir el primer dispositiu sigui per un ús educatiu i no lúdic: és una de les virtuts del programa”.
Camacho ha destacat que un dels objectius del BYOD és posar en valor el paper inclusiu de la tecnologia: “No tots els alumnes han de tenir els seus dispositius, per això amb aquest model s’evita la segregació. Des del Departament es donarà tot el suport necessari. No es demanarà que cada nen disposi de tecnologia. Tampoc es requerirà la darrera tecnologia per treballar a l'aula, fins i tot es podrà fer sense connectivitat”.
Formació específica al professorat
A través d’aquest pla, es dotarà als centres de recursos educatius i també es realitzarà formació específica al professorat, incorporant noves modalitats formatives que potenciïn el treball en xarxa. Pel que fa al primer, s’utilitzaran exemples de bones pràctiques, com fer ràdio i televisió amb dispositius mòbils per treballar la competència comunicativa; es potenciaran els mòbils com a eina de recerca, exploració i creació artística; s’utilitzarà el mòbil com laboratori, per projectes de ciència o ciutadania; i es treballarà amb metodologies integrades com gamificació, flipped classroom, enfocament STEAM o l’aprenentatge a distància.
En relació a la formació per als docents, hi haurà formacions prèvies a la convocatòria dels 100 centres per transferir quina és la necessitat, en què consisteix i com poden participar-hi els centres. Un cop seleccionats els centres de la primera edició del mòbils.edu per part del Departament, hi hauran les següents formacions:
- Formacions àgils en format de vídeo i podcast per aprenentatge informal del professorat, creades pel propi professorat.
- Formacions en els centres, per al claustre i amb la incorporació de les famílies per fomentar la ciutadania digital.
- Creació d’una xarxa presencial i virtual d’aprenentatge per compartir recursos de creació pròpia.
- Mentors especialitzats que acompanyaran als centres en les pràctiques educatives a l’aula, que també comptaran amb assessorament tècnic.
- Monitorització i avaluació del pla i de la seva incidència en resultats i cohesió.
Bargalló ha destacat que es tracta de “noves modalitats de formació, amb formacions més àgils, per professorat però també obertes a famílies, i també es crearà una xarxa d'aprenentatge. De fet ja tenim formadors i mentors que es dedicaran a tutoritzar els centres”.
Pel que fa a la planificació, el primer any els centres hauran de dur a terme la definició del projecte de centre i rebran formació. En el segon any, continuarà la formació, i s’hi afegirà el fet de focalitzar la proposta adreçada als alumnes de 5è i 6è de primària o de 1r i 2n d’ESO, segons sigui el cas, i ja hi haurà una avaluació. El darrer any, s’expandirà el projecte a la resta de nivells del centres, amb una nova avaluació i proposta de continuïtat. La directora general d'Innovació, Recerca i Cultura Digital ha remarcat que “farem avaluació i recerca des del principi, sobretot per veure com afecta en els resultats acadèmics i en la cohesió dels centres”. El programa preveu per a cada centre que hi participi la creació d’un equip impulsor específic.
25 de febrer de 2019