Foto conseller Huguet durant recorregut inaugural SITC, amb el pte de Cambra Barcelona, Miquel Valls, i el pte emèrit del SITC, Ramon Bagó, el director ACT, Ignasi de Delàs i director general de Turisme, Joan Carles Vilalta
 
 
·        En el marc de la inauguració del Saló Internacional del Turisme de Catalunya (SITC), el conseller Huguet ha apuntat diversos símptomes de recuperació en alguns dels principals mercats emissors, com l’italià, l’alemany, el britànic i el rus.
 
·        Aquest escenari positiu apuntat pel conseller Huguet, ja ha quedat evidenciat en els bons resultats de Setmana Santa, que ha registrat increments d’ocupació tant en hotels com en apartaments turístics, càmpings i turisme rural.
 
·        A Barcelona, els hotels han superat el 80% d’ocupació. Pel que fa a apartaments turístics,  la capital catalana i les zones d’interior i muntanya han assolit una ocupació d’entre el 80% i el 90%. En càmpings, destaca el bon comportament de Costa de Garraf, amb una ocupació del 73%, i en establiments de turisme rural, han obtingut els millors resultats Costa Daurada, amb un 68,6% d’ocupació, Terres de Lleida, que ha fregat la plena ocupació en els darrers dies.
 
 
El conseller Huguet aprecia “símptomes de recuperació”en els principals mercats emissors i apunta una millora del turisme per a la temporada d’estiu. En el marc de la inauguració del Saló Internacional del Turisme de Catalunya (SITC), el conseller Huguet ha apuntat diversos símptomes de recuperació en alguns dels principals mercats emissors, com l’italià, l’alemany, el britànic i el rus.
 
Durant el mes de gener de 2010, el mercat italià ha presentat un increment interanual en l’afluència de turistes de primera destinació a Catalunya (3%). De la seva banda, el mercat alemany ha mostrat una frenada en el ritme de desacceleració interanual acumulat, respecte els dos primers mesos de l’any passat (2010: -6%; i 2009: -20%).
 
El Regne Unit també comença a mostrar algun signe positiu en el seu descens generalitzat d’afluència de turistes a Catalunya (variació interanual 2010: -20% i 2009: -28%), i els Països nòrdics han registrat un increment interanual acumulat del 4,7% en l’afluència de turistes a Catalunya.
 
Pel que fa al mercat rus, els experts coincideixen en afirmar que l’èxit d’afluència de l’any 2008 es repetirà aquest estiu. Alguns dels motius per valorar amb optimisme la temporada estival 2010 són que Espanya, i Catalunya especialment, segueix sent una destinació turística atractiva entre els russos i que es preveu un augment de la demanda un cop superades les alertes per la grip A.
 
També poden afavorir l’afluència de turisme rus, l’actual cotització ruble-euro, l’agilització dels visats turístics, l’entrada de nous operadors turístics russos al mercat espanyol, i el fet que Rússia, igual que la Xina disposen d’un gran potencial de creixement, i s’estan convertint en un important factor en el turisme internacional.
 
D’altra banda, el conseller Huguet ha destacat també com a indicis de recuperació dades de l’enquesta sobre actituds europees dels ciutadans europeus (Eurobaròmetre febrer CE)que assenyala que l’Estat espanyol, França i Itàlia constitueixen les destinacions de vacances més populars entre els ciutadans de la UE: 3 de cada 10 europeus assegura que té previst anar de vacances a l’Estat espanyol (10%), França (10%) i Itàlia (9%).
 
Així mateix, l’Eurobaròmetre apunta que l’Estat Espanyol és la destinació preferida pels europeus per viatjar, concretament un 8,3% la prefereixen, per davant d’Itàlia (6,1%), França (5,8%), EEUU (5%), Grècia (4%), Turquia (3%) i Croàcia (2,6%).
 
Ocupació turística a Catalunya Setmana Santa 2010: millors resultats tant en hotels com en apartaments turístics, càmpings i turisme rural
 
Enguany, la Setmana Santa ha coincidit en dates poc tardanes, similars a les de l’any 2007, que malgrat les nevades de principis de març, els resultats turístics no s’han vist condicionats per aquest fet, gràcies al turisme de proximitat. Els resultats turístics d’aquestes dates mostren inicis de certa recuperació del sector, amb resultats positius interanuals en tots els allotjaments, indicis s que ja s’havien començat a percebre a principis d’aquest any.
 
  • Establiments hotelers: Barcelona assoleix un 80,3% d’ocupació mitjana, 4,5 punts més que a 2009
 
Els establiments hotelers han estat els allotjaments amb millor índex d’ocupació pel que fa al conjunt de la setmana (64,6%) i els que han registrat més signes de recuperació (increment interanual: 8,1 punts). Durant els primers dies de la Setmana Santa —de 27 a 31 de març— l’ocupació mitjana ha estat del 57,5%, mentre que en la segona part del període —de 1 al 5 d’abril—, s’ha situat en el 73,4%, resultat molt superior a l’any passat, amb un increment de 15,3 punts percentuals respecte el mateix període de 2009.
 
MARCA TURÍSTICA
% OCUPACIÓ
Dbte, 27 març- dilluns, 5 d’abril
VARIACIÓ 2010/20009
Barcelona
80,3
4,5
Catalunya Central
47,5
1,9
Costa Brava
64,9
5,4
Costa Daurada
65,8
4,6
Costa del Garraf
55,0
5,4
Costa de Barcelona/Maresme
68,5
-0,8
Pirineus
46,7
-9,0
Terres de l'Ebre
67,6
-2,4
Terres de Lleida
31,2
6,5
Val d'Aran
47,6
-5,8
CATALUNYA
64,6
8,1
Font: Observatori de Turisme de la Direcció General de Turisme  
 
Per marques turístiques, Barcelona se situa al capdavant amb una ocupació hotelera durant aquest dies del 80,3% (4,5 punts més que al 2009), seguida de Costa de Barcelona/Maresme, amb un 68,5% d’ocupació; Terres de l’Ebre, amb un 67,6%; Costa Daurada, amb un 65,8% i Costa Brava, amb una ocupació de prop del 65%. Destaca especialment, l’augment de l’ocupació a Terres de Lleida, que ha estat la marca turística amb un major increment, de 6,5 punts respecte l’any passat.
 
  • Càmpings: Costa del Garraf lidera l’ocupació a càmping amb un 73,4%, 16 punts més que al 2009
 
L’ocupació turística als establiments d’acampada ha estat del 43%, percentatge que representa un increment de 5,5 punts respecte 2009. En el conjunt del període, la major ocupació s’ha registrat a Costa de Garraf, amb un 73,4%, 16 punts més que al 2009.
 
MARCA TURÍSTICA
% OCUPACIÓ
Dbte, 27 març- dilluns, 5 d’abril
VARIACIÓ 2010/09 (en punts)
Catalunya Central
47,2
3,9
Costa Brava
34,1
7,4
Costa Daurada
47,8
6,6
Costa del Garraf
73,4
16,0
Costa de Barcelona/Maresme
53,3
0,6
Pirineus
53,1
-0,3
Terres de l'Ebre
43,7
-3,1
Terres de Lleida
68,4
-10,5
Val d'Aran
22,8
-3,8
CATALUNYA
43,0
5,5
Font: Observatori de Turisme de la Direcció General de Turisme 
 
Durant els primers dies de Setmana Santa l’ocupació mitjana ha estat del 36,7%, amb una variació de 7,4 punts respecte l’any passat. En aquests primers dies de vacances també la millor ocupació ha estat a Costa de Garraf, amb un 67,7%, 20,8 punts superior al mateix període de 2009. Així mateix, durant la segona part de Setmana Santa, la mitjana d’ocupació de càmpings a Catalunya s’ha situat en el 50,8%. En aquests dies, la marca Terres de Lleida pràcticament ha fregat la plena ocupació, amb un 96,7%, percentatge que representa 6,7 punts més que al 2009.
 
  • Turisme rural: Costa Daurada assoleix un 68,6% de mitjana i Catalunya Central s’apropa a la plena ocupació en els darrers dies de Setmana Santa
 
Els establiments de turisme rural han estat els allotjament amb major índex d’ocupació durant els dies festius (85,3%), producte estrella d’aquestes dates com acostuma a ser habitual, seguits dels establiments hotelers (73,4%).
 
MARCA TURÍSTICA
% OCUPACIÓ
Dbte, 27 març- dilluns, 5 d’abril
VARIACIÓ 2010/09 (en punts)
Catalunya Central
60,8
-7,0
Costa Brava
57,2
-3,5
Costa Daurada
68,6
21,1
Costa del Garraf
54,8
0,9
Costa de Barcelona/Maresme
61,3
2,1
Pirineus
58,6
3,4
Terres de l'Ebre
61,5
-1,8
Terres de Lleida
53,4
5,2
Val d'Aran
33,6
-0,6
CATALUNYA
59,0
1,9
Font: Observatori de Turisme de la Direcció General de Turisme 
 
En el conjunt del període, la marca Costa Daurada ha registrat el major índex d’ocupació, amb un 68,6%, xifra que representa un increment de 21 punts percentuals respecte 2009. Durant els primers dies de la Setmana Santa, l’ocupació mitjana a Catalunya ha estat del 38,1%, i la marca Costa Daurada ha estat la que ha registrat un millor resultat, amb una ocupació del 52,5%. Durant la segona part del període, l’ocupació s’ha situat en el 85,3%. En aquests dies, la marca Catalunya Central s’ha apropat a la plena ocupació, amb un 92%, una xifra que suposa un augment de 3,8 punts respecte el mateix període de l’any passat.
 
  • Apartaments turístics: Barcelona i zones d’interior i muntanya assoleixen entre un 80% i 90% d’ocupació durant segon període de Setmana Santa
 
Aquest format d’establiment turístic també ha registrat un increment respecte la Setmana Santa 2009. Així, l’ocupació mitjana s’ha situat en el 52,3, 6 punts més que l’any passat. Durant els primers dies, l’ocupació ha estat del 40,9% (5,1 punts més que a 2009), mentre que en la segona part del període, s’ha situat en el 66,6% (7,1 punts superior a l’any passat).
 
MARCA TURÍSTICA
% OCUPACIÓ
Dbte, 27 març- dilluns, 5 d’abril
VARIACIÓ 2010/09 (en punts)
Barcelona
76,3
-6,0
Catalunya Central
88,8
18,7
Costa Brava
40,1
12,8
Costa Daurada
35,0
-17,6
Costa del Garraf
56,3
0,3
Costa de Barcelona/Maresme
69,8
-13,0
Pirineus
59,9
7,5
Terres de l'Ebre
53,7
6,4
Terres de Lleida
69,2
9,8
Val d'Aran
62,4
21,5
CATALUNYA
52,3
6,0
Font: Observatori de Turisme de la Direcció General de Turisme 
 
Per marques, Catalunya Central ha obtingut el major índex d’ocupació, amb un 88,8% (18,7 punts més que al 2009), seguida de la marca Barcelona, amb una ocupació del 76,3%. Així mateix, durant els primers dies de Setmana Santa, també Catalunya Central (amb un 87,8%) i Barcelona (amb un 70,5%), han estat les marques amb millors resultats. En la segona part de les vacances, Barcelona, juntament amb les zones d’interior i muntanya, han registrat els majors índexs d’ocupació (entre un 80% i un 90%).