- La Generalitat hi està representada per Octavi Bono, director general de Turisme, i per David Font, Director de l’Agència Catalana de Turisme
- En aquesta edició s’aprofitarà per mesurar la recuperació del mercat turístic rus a Catalunya que, després d’arribar al seu màxim l’any 2013 i caure el 2015, està confirmant la seva recuperació amb les dades del 2018
Des d’avui fins al proper dijous dia 14 de març la Generalitat de Catalunya, a través de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), participa a la MITT de Moscou, una de les fires turístiques de referència i sobretot un esdeveniment vital per treballar amb el mercat rus. La delegació catalana, encapçalada pel director general de Turisme, Octavi Bono, i pel director de l’Agència Catalana de Turisme, David Font, està acompanyada per una vintena d’empreses i institucions del sector turístic català.
Enguany Catalunya participa a la fira amb un estand de 285 m2 organitzant la promoció de les diferents marques turístiques catalanes amb les seves respectives ofertes i novetats més destacades, acollint alhora les diferents empreses, entitats i institucions del territori. Aprofitant l’estada, els directors tenen programades diverses reunions amb les principals empreses i touroperadors del sector turístic rus com són Anextour, Coral Travel, TUI Russia i TezTour.
En aquest sentit, el director general de Turisme, Octavi Bono, ha afirmat que “El mercat rus té un alt valor estratègic a Catalunya, amb un reconeixement clar per part de la demanda des de fa més de 25 anys fruit d’un impuls pioner per part del sistema turístic català. Volem mantenir aquest lideratge i per això li donem la màxima atenció”.
En el marc de la fira també es durà a terme una trobada que servirà per ajuntar els membres del sector turístic català amb les diverses institucions oficials, els coexpositors i els touroperadors russos així com també amb els d’altres països de l’Europa de l’est. Aquest esdeveniment, que consistirà en un sopar, suposa una bona oportunitat perquè els professionals catalans i russos entrin en contacte i reforcin els seus vincles de treball.
Sent una de les fires turístiques internacionals de referència, la MITT de Moscou compta amb la participació de 1.800 empreses de fins a 90 països de tot el món. En la seva edició de l’any anterior va rebre més de 22.000 visitants.
Turisme rus a Catalunya
Durant el 2018, més de 726.600 turistes russos van arribar a Catalunya, mantenint lleugerament la recuperació després de la davallada que es va patir en el mercat rus l’any 2015 (de 978.800 i 833.400 visitants el 2013 i 2014 respectivament, es va passar a 539.600 el 2015) i significant un augment de 25.000 turistes respecte el 2017 (amb 701.600). Aquest fet queda arrodonit per un augment en la despesa total, arribant als 1.192,2 milions, que és el segon valor més alt des del 2010 i sent només superat per l’any 2013, amb una despesa de 1.332,6 milions, que va assolir aquests valors amb un major nombre de turistes. Pel que fa la despesa mitjana per turista aquest 2018 ha estat de 1.527,20€, situant-se per tercer any consecutiu per sobre dels 1.500€ de mitjana.
Cal tenir en compte que en els últims anys aquest mercat havia patit una forta davallada generalitzada a tot el món a causa de diversos factors de caire polític i econòmic. Així, l’any 2014 els visitants del mercat rus van caure un 14,9%, mentre que al 2015 la caiguda va ser del 35,3%. Per la seva banda, la caiguda de la despesa al 2014 va ser del 15%, mentre que al 2015 va ser del 33,1%.
Com s’ha assenyalat però, a partir del 2016 la tendència s’ha revertit i Catalunya està veient com any rere any es recupera regularment tant l’arribada de turistes, on entre el 2016 i el 2017 es va passar dels 561.500 als 701.600 turistes, com també l’augment de la despesa total passant dels 757 milions del 2015 als 1.123,3 milions el 2017. Aquestes xifres, sumades a les del 2018 mostren de nou una tendència positiva.
Generalment, el perfil del turista rus és el d’un turista que s’allotja en hotels o similars i que arriba a Catalunya a través dels aeroports. Pel que fa al motiu del seu viatge acostuma a ser per oci, lleure o vacances i viatja sense paquet turístic. De fet, tot i que tradicionalment Rússia ha estat un mercat majoritàriament controlat per operadors turístics, la tendència dels últims anys marca un canvi en l’adquisició de paquets turístics que s’ha vist reflectida aquest 2018 a Catalunya on un 66,1% dels viatgers ho han fet sense paquet turístic.
Catalunya, pionera en la promoció turística als Països de l’est
El 1993, la Generalitat de Catalunya va obrir el Centre de Promoció Turística (CPT) a Rússia, un mercat emergent de gran potencial, amb l’objectiu de difondre l’oferta turística de Catalunya. La nova oficina es convertia en una de les primeres representacions estrangeres de turisme a Rússia. En aquells anys, Catalunya estava lluny de ser una destinació turística popular en aquell mercat i l’equip del nou CPT s’enfrontava a la tasca de promocionar el potencial turístic de Catalunya per fer-ne una destinació reconeguda i capdavantera.
Empreses i institucions catalanes presents a la MITT
A més de l’Agència Catalana de Turisme, a l’estand de Catalunya seran presents com a coexpositors:
Agència Catalana de Turisme
Entitats i institucions
· Diputació de Barcelona, com a Barcelona
· Montserrat
· Patronat de Turisme Costa Brava Girona
· Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona – Costa Daurada
Empreses
· Abba Hotels
· Avant Grup - Sustainable Mobility Solutions
· Ávoris (+Publintur)
· Barcelona Princess Hotels
· Estival Park
· Guest Incoming
· Hotel Santa Marta *****
· iTravex
· PortAventura World
· Rigat Park Hotel
· The Style Outlet
· Viajes Ancodes - Novovira
· Viajes Olympia
· Vremia-Tour
· W2M
-----------------------------------------------------------------
Segueix-nos a les xarxes:
A Twitter de Turisme: https://twitter.com/turismecat
A Twitter d’empresa: https://twitter.com/empresacat
A Facebook: https://www.facebook.com/empresacat
Al canal de Youtube: https://www.youtube.com/user/sapscom