- És el projecte guanyador de la 4a Edició del Premi de Videocreació, una coproducció entre la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya, Arts Santa Mònica, Departament de Cultura i LOOP Barcelona

Demà dissabte, 16 de març, a les 12 hores, s’inaugurarà l’obra Estado de Malestar (malestar_exhuberancia_anomalía) de María Ruido, al Centre d’Art la Panera, Lleida. L’obra estarà exposada del 16 de març fins al 9 de juny de 2019.
Es tracta del projecte guanyador de la 4a Edició del Premi de Videocreació, una coproducció entre la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya, Arts Santa Mònica, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i LOOP Barcelona.
“Estado del Malestar” és un assaig visual sobre el patiment psíquic que provoca el sistema de vida en què estem immersos. El treball presenta una anàlisi de l’ansietat col·lectiva, la depressió i les peculiars malalties de la societat actual a partir d’alguns textos de Mark Fisher, Franco Berardi i Santiago López Petit, així com algunes converses amb filòsofs, psiquiatres i persones afectades o diagnosticades, especialment amb el col·lectiu d’activistes InsPiradas de Madrid.
La inauguració anirà a càrrec de la regidora de polítiques a favor de la creativitat, la Cultura, l’Educació i els Esports de l’Ajuntament de Lleida, Montserrat Parra; la directora del Centre d’Art la Panera, Cèlia del Diego; el director de l’Arxiu Comarcal de l’Urgell, Carles Quevedo; i l’artista María Ruido, entre d’altres.
A les 12.30 hores es farà la projecció de la pel·lícula de l’artista María Ruido Estado de malestar (malestar_exhuberancia_anomalía) amb la interpretació en directe de la banda sonora per part dels seus autors, el grup Edredón.
Maria Ruido
María Ruido és realitzadora, artista visual, investigadora i docent. Viu a Madrid i Barcelona, treballa com a professora al Departament d’Arts Visuals i Disseny de la Universitat de Barcelona, i és membre d’alguns grups d’investigació en torn la representació i les seves relacions contextuals.
Entre les seves produccions destaquen els assajos documentals “La memoria interior” (2002), “tiempo real” (2003), “Ficciones anfibias” (2005), “Plan Rosebud” (2008), “ElectroClass” (2011), “Le rêve est fini” (2014), “L´oeil impératif” (2015) i “Mater Amatísima” (2016). Ha rebut, entre d’altres, el Premio Generación 2003 (Categoría Audiovisuales) per “La memoria interior” o el Best International Feature Documentary Award en el New York International Independent Film & Video Festival 2009 pel film “Plan Rosebud 2”, i els seus assajos visuals estan en les col·leccions permanents del MNCARS, MACBA, CA2M, CGAC, el Archi OVNI o la Fundació CajaMadrid.
Ha participat, des de principis de 2000, en molts projectes expositius estatals i internacionals, així com en festivals de cinema i vídeo, circulant els seus treballs entre ambdues institucions, l’artística i la cinematogràfica.
Premi de Videocreació
El Premi de Videocreació té com a propòsit promoure el treball d'artistes que destaquen pels seus plantejaments innovadors en el procés de creació en el món de les Arts Visuals. Amb aquest premi es vol impulsar la coproducció d’un projecte que incorpori el vídeo com a element principal en el conjunt de la proposta. L’objectiu és formular accions estratègiques que puguin desenvolupar-se en xarxa, incrementant la visibilitat en el territori i la presència internacional.
Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya
La Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya està configurada per: Bòlit. Centre d’Art Contemporani, Girona; ACVIC Centre d’Arts Contemporànies; M|A|C Mataró Art Contemporani; Centre d'Art Contemporani de Barcelona-Fabra i Coats; Centre d’Art Tecla Sala de L’Hospitalet de Llobregat; Centre d’Art la Panera de Lleida; Lo Pati. Centre d'Art de les Terres de l'Ebre i Centre d'Art de Tarragona.
Aquests centres i espais d’art, que formen part de l’esmentada Xarxa, tenen com a objectiu facilitar l’accés de les arts visuals a la ciutadania i fomentar l’educació i la dinamització de les pràctiques artístiques contemporànies.



