- Es dissenyarà un currículum únic per cada cicle formatiu, fet que permetrà que l’alumnat d’un mateix cicle pugui optar per la modalitat dual o per la formació en centres de treball segons les places i per tant, suposa una major flexibilitat organitzativa pels centres
- Les beques salari s’equiparen al salari mínim interprofessional per aconseguir que més empreses optin pel contracte en formació. Actualment només un 10% els alumnes amb contracte laboral
El Departament d’Educació invertirà 4 milions d’euros en un nou model de formació professional dual pel proper curs 2019-2020. Amb aquesta iniciativa, es vol millorar i facilitar la tasca dels centres que ofereixen aquesta modalitat formativa, i alhora poder incrementar exponencialment la xifra d’alumnes que cursen la modalitat, per tal d’assolir el 2025 la mitjana europea d’alumnat en formació dual, que se situa en el 30%.
Així, Educació publicarà una resolució que establirà les característiques del nou model, i que presenta canvis significatius. Un d’ells és una distribució curricular única per a cada cicle formatiu. Els darrers anys s’han implementat diferents distribucions curriculars que han anat evolucionant amb l’objectiu de millorar-les, fet que ha comportat que un mateix cicle implementat en diferents centres i anys tingui diferents distribucions.
D’altra banda, actualment hi ha dues organitzacions curriculars diferents per cada cicle en funció de si els alumnes opten per la modalitat dual o per la formació en centres de treball (FCT). Aquest fet dificulta l’organització dels centres i la mobilitat de l’alumnat.
També es vol adequar més el currículum dual a les activitats que l’alumnat duu a terme en els llocs de treball. Per tots aquests motius, la nova proposta és fruit del treball col·lectiu dels agents que intervenen en l’FP dual i que han traslladat al Departament d’Educació.
L’FP dual en dades
Alumnat
|
5.443 alumnes de segon curs
|
Suposa el 10% de l’alumnat de segon curs d’FP
|
La mitjana europea de dual és del 30%
|
Inserció laboral de l’FP dual
|
Cicles de grau mitjà: al voltant del 50%
|
Cicles de grau superior: al voltant del 75%
|
Empreses participants
|
5.443 alumnes de segon curs
|
Suposa el 10% de l’alumnat de segon curs d’FP
|
La mitjana europea de dual és del 30%
|
Característiques de les empreses
|
Grans empreses: 2,3%
|
Mitjana empresa: 9,7%
|
Petita empresa: 69%
|
Altres: 19%
|
Participació de les empreses per sectors professionals
|
Sector primari: 2%
|
Serveis a les persones: 52%
|
Serveis a les empreses: 33%
|
Indústria: 13%
|
Més hores a les empreses
El nou model varia l’organització dels cicles. En el primer curs, tots els alumnes d’un cicle formatiu cursaran el mateix currículum, que consistirà en mòduls de la professió i en mòduls transversals (formació i orientació laboral, emprenedoria i anglès). Serà en el segon curs on hi haurà una part comuna de formació als centres i a partir d’aquí una especialització a l’empresa –tant per als que triïn la modalitat dual, com per als que facin formació en centres de treball-.
Un altre dels aspectes que s’introduiran és l’increment d’hores d’estada a l’empresa: pel que fa la dual serà de 1.000 hores, ampliables a 1.300 –actualment són de 900 hores com a màxim-; i en formació en centres de treball, de 500 ampliables a 600 –ara es fan 300/400 hores-.
Es potenciarà el treball per competències, és a dir, el desenvolupament de mòduls professionals de síntesi (grau mitjà) i de projecte (grau superior). Uns projectes que hauran d’anar relacionats amb les estades a les empreses, s’hauran d’exposar en públic i podran ser avaluats entre professorat i tutors d’empreses.
S’incrementarà l’import de les beques que cobren els alumnes per les pràctiques, prenent com a referència el salari mínim interprofessional. Per tant, hi haurà una equiparació entre l’import de la beca i l’import del contracte. Aquest fet té per objectiu assolir el 40% de contractes de formació, atès que actualment un 10% són contractes i un 90% són beques.
Altres mesures que s’implantaran seran la creació de la figura d’instructor com a suport al tutor d’empresa, i la del tutor coordinador de diferents empreses –que ha de facilitar la feina de gestió administrativa de les micro i petites empreses-. També es preveu un certificat de qualificacions de l’alumne que reconegui la seva formació per al seu currículum vitae, o una acreditació d’excel·lència formadora per a l’empresa.
Dotació de 4 milions per a la dual
Per tal d’introduir aquests canvis, el Departament d’Educació millorarà la dotació econòmica pels ensenyaments en formació dual amb un pressupost de 4 milions d’euros. Permetrà impulsar la difusió, promoció i prospecció per part del personal per disposar de més llocs de formació i pràctiques a les empreses, i alhora millorar els recursos dels centres dependents del Departament que l’imparteixen.
S’estableixen dos tipus d’imports per als centres: els que actualment imparteixen FP dual poden sol·licitar fins a 3.500 euros per cada grup; i els centres que encara no fan dual i que es comprometin a impartir-la rebran 4.000 euros per grup sempre que arribin al 40% de l’alumnat en formació d’alternança-dual.
Un nou model per a l’FP dual
|
Inversió de 4 milions d’euros
|
Equiparació de les beques al salari mínim interprofessional
|
Currículum únic tant pels als alumnes que trien dual com pels que fan formació en centres de treball
|
Increment d’hores de pràctiques a les empreses
|
21 de març de 2019