Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El Govern celebrarà la Diada de Sant Jordi amb actes cívics i culturals arreu de Catalunya

Informació detallada dels actes en el dossier adjunt
 
  • El president de la Generalitat, José Montilla, oferirà una recepció especial als guardonats per la Generalitat 2009-2010 al Palau de Pedralbes
  • Després de la recepció als guardonats se celebrarà el tradicional esmorzar que ofereix el president a representants del món polític, econòmic i social, al mateix Palau de Pedralbes
  • Enguany la Diada commemora el 150è aniversari del naixement de Joan Maragall, motiu pel qual el president i alguns membres del Govern faran una lectura pública de fragments de la seva obra
  • Com cada any, el Palau de la Generalitat mantindrà obertes les portes a tota la ciutadania, i les delegacions del Govern se sumaran a la celebració amb actes a tot Catalunya, a Madrid i a l’exterior
  • A Girona es farà una jornada de portes obertes a la nova seu de la Delegació del Govern, que s’inaugurarà d’aquí a dos mesos
  • El mateix dia de Sant Jordi s’obriran al públic les restes romanes i medievals trobades a l’edifici de la Generalitat del carrer Sant Honorat
  • Amb la felicitació virtual de Sant Jordi tothom podrà veure com el llibre i la rosa prenen vida a les pantalles de l’ordinador, gràcies a la tecnologia de la realitat augmentada
  • Fora del país, les activitats organitzades per les delegacions a l’exterior i els casals catalans faran que el Dia de la Rosa i el Llibre es visqui a molts indrets del món
 
El Govern celebrarà enguany la Diada de Sant Jordi amb actes festius i commemoratius que tindran lloc arreu del país, tant a les seus institucionals de la ciutat, com de la resta del territori català i de l’exterior.
 
El president de la Generalitat, José Montilla, oferirà una recepció especial als guardonats per la Generalitat el 2009 i 2010. L’objectiu del president és aplegar al Palau Pedralbes, a les 10.30h, al conjunt de persones –més de 300- que s’han distingit per la seva trajectòria personal, professional, acadèmica, cívica i artística durant aquest últim any. Són persones que han demostrat la seva vàlua, el seu compromís, el seu esperit de servei, la seva solidaritat i han destacat per la seva aspiració a l’excel·lència i la seva voluntat de fer la feina ben feta i al servei de la col·lectivitat.
 
Just després de la recepció als guardonats, a les 11.00 hores, se celebrarà el tradicional esmorzar que ofereix el president a representants del món polític, econòmic i social, al mateix Palau de Pedralbes.
 
En aquesta ocasió, la Diada commemora el 150è aniversari del naixement del poeta Joan Maragall, recordatori que centrarà diversos actes al llarg de tot el dia. El president i alguns membres del Govern participaran en la lectura pública de fragments de la seva obra a la plaça Sant Jaume. A més, el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació editarà el seu primer llibre electrònic, un text commemoratiu de l’Any Maragall que es farà arribar gratuïtament a tothom qui el sol·liciti.
 
La festivitat tindrà cita a Barcelona als tres palaus del Govern català -el Palau de la Generalitat a la plaça Sant Jaume, el Palau de Pedralbes i el Palau Robert- que acolliran activitats relacionades amb la commemoració de la Diada. Les delegacions del Govern, incloses les que es troben fora del territori català, participaran també com ja és habitual en actes relacionats amb aquesta festa literària.
 
Enguany, la delegació del Govern a Girona organitza una jornada de portes obertes al nou edifici de la Generalitat, que es mostrarà així als ciutadans dos mesos abans que entri en funcionament i s’inauguri oficialment. La voluntat és mostrar l’edifici ara que ja està totalment acabat, però abans del moblament dels serveis territorials per fer més accessible el trànsit per l’edifici.
 
A Madrid, el Centre Cultural Blanquerna, amb la col·laboració de l’Institut Ramon Llull, celebra la Setmana de la Cultura Catalana, amb la finalitat de promocionar la cultura catalana i la Diada de Sant Jordi a la capital d'Espanya.
 
Així mateix, les delegacions del Govern i els casals catalans a l’exterior han organitzat actes per fer arribar la festa a més de vint països d’arreu del món. Més de 70 comunitats catalanes establertes a 41 països organitzen activitats i actes de celebració de la diada de Sant Jordi, amb la participació dels més de 20.000 membres d’aquestes entitats.
 
La celebració al Palau de la Generalitat
 
La celebració de Sant Jordi al Palau de la Generalitat començarà a les 9.00 hores amb una missa a la Capella de Sant Jordi oficiada per l’arquebisbe de Barcelona, Lluís Martínez Sistach, a la qual assistirà el president Montilla, així com d’altres membres del Govern i autoritats de Catalunya.
 
A les 9.30 hores, el president assistirà a la tradicional benedicció de les parades de roses que diverses entitats socials muntaran al Pati Gòtic del Palau amb l’objectiu de recaptar fons per finançar les activitats solidàries que porten a terme.
 
Des de les 10.30 hores del matí fins a les 19.30 de la tarda, el Palau de la Generalitat, seu del Govern de Catalunya, s’obrirà de nou als ciutadans amb motiu de la celebració de Sant Jordi. Totes aquelles persones que ho vulguin, podran visitar les seves sales gaudint de les jornades de portes obertes.
 
També el mateix dia 23 d’abril s’obrirà al públic, de les 10.30 a les 19.30h, el nou espai arqueològic de la Domus Romana i les Sitges Medievals del carrer de la Fruita, un centre patrimonial de primer ordre on conviuen vestigis de la Barcino romana i restes d’un casal del Call, el barri jueu de la Barcelona medieval. L’espai ha estat habilitat pel Govern i el gestionarà el Museu d'Història de Barcelona (MUHBA), de l’Ajuntament de Barcelona
 
A les 12.00 hores hi haurà també un concert del Carilló del Palau a càrrec de la carillonista Anna Maria Reverté, que interpretarà música tradicional popular i d’autors catalans. Instal·lat al Palau de la Generalitat des de fa 33 anys, el carilló és l’únic que funciona diàriament, tant a Catalunya com a l’Estat.
 
A partir de les 16.30 hores, la plaça Sant Jaume acollirà l’activitat literària Homenatge al lector, amb la participació del president de la Generalitat, José Montilla, el vicepresident de la Generalitat, Josep-Lluís Carod-Rovira i el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, que llegiran fragments de l’obra de Joan Maragall, amb motiu del 150è aniversari del naixement del poeta.
 
També hi participarà un grup d’alumnes d’educació primària de quinze escoles catalanes que porten el nom de Joan Maragall. L’acte estarà dirigit per Joan Font i Jaume Bernadet, de Comediants.
 
La d’enguany és la quarta edició d’aquestes lectures públiques que organitza el Govern. La primera, l’any 2007, va consistir en la lectura de textos literaris de diversos autors. El 2008 l’activitat es va dedicar en exclusiva a Mercè Rodoreda, en el centenari del seu naixement. L’any passat la lectura es va centrar en l’obra de Carles Riba, en el 50è aniversari de la seva mort.
 
L’obra de Joan Maragall serà també la protagonista del regal amb què el president obsequiarà els assistents a la tradicional recepció al Palau de Pedralbes, que tindrà lloc a les 11h. El present escollit és el llibre “Poemes d’amor”, una selecció de textos del poeta a cura de Joaquim Molas amb il·lustració d’Antoni Tàpies.
 
 
La recepció al Palau de Pedralbes
 
El president de la Generalitat, José Montilla, oferirà enguany una recepció especial als guardonats per la Generalitat 2009-2010. L’objectiu del president és aplegar al Palau Pedralbes, a les 10.30h, al conjunt de persones –més de 300- que s’han distingit per la seva trajectòria personal, professional, acadèmica, cívica i artística, durant aquest últim any. Són persones que han demostrat la seva vàlua, el seu compromís, el seu esperit de servei, la seva solidaritat i han destacat per la seva aspiració a l’excel·lència i la seva voluntat de fer la feina ben feta i al servei de la col·lectivitat.
 
Just després de la recepció als guardonats, a les 11h, se celebrarà el tradicional esmorzar que ofereix el president a representants del món polític, econòmic i social, al mateix Palau de Pedralbes.
 
En el decurs de l’acte institucional s’inaugurarà l’exposició “El Palau de Pedralbes, ahir i avui”, una mostra de llarga durada sobre la història d’aquest edifici emblemàtic, des dels orígens fins a la proclamació com a seu de la Unió per a la Mediterrània. La mostra s’obrirà al públic general a partir de dissabte 24 d’abril.
 
Durant tot el dia estaran obertes les parades de roses instal·lades al recinte del Palau de Pedralbes de l’Associació ATRA i de l’Associació de Famílies Lesbianes i Gais.
 
Sant Jordi musical i cultural al Palau Robert de Barcelona
 
El Palau Robert de Barcelona viurà, un any més, la festa de Sant Jordi amb activitats com la venda de llibres i roses solidàries, l’emissió d’una programació de ràdio en directe, aquesta vegada en ocasió del 15è aniversari de Ràdio Flaixbac, i una activitat de la campanya “Encomana el català” basada en un concurs de karaoke.
 
La venda de llibres al Jardí del Palau anirà a càrrec de les llibreries Takatuka, Jaimes, Cavall Fort, Casa Anita i Editorial Base. Les roses també hi tindran un protagonisme destacat. La Fundació Jubert Figueras (FJF) i Projecte Home Catalunya muntaran dues parades de venda de roses amb l’objectiu de recaptar fons per finançar les activitats solidàries que porten a terme.
 
A més de les actuacions musicals de Ràdio Flaixbac, de les 10 a les 20 h la Secretaria de Política Lingüística difondrà la campanya “Encomana el català” amb un concurs basat en un karaoke de música. Un dinamitzador conduirà l’activitat i animarà el públic a participar en el concurs, mentre que una carpa situada al costat de l’escenari farà de punt d’informació i de difusió de materials promocionals de la campanya.
 
 
Literatura al Camp Nou i als Ferrocarrils de la Generalitat
 
Coincidint amb la Diada de Sant Jordi, durant el partit de Lliga entre el FC Barcelona i el Xerès de dissabte 24 d’abril, la Generalitat i el Barça difondran una col•lecció d’onze postals que aplegarà onze autors premiats l’any 2009. Els autors han creat una frase al voltant del món del futbol, el Barça i la literatura.
 
Aquesta acció s’emmarca dins Lletres, al camp!, una activitat del Pla de Foment de la Lectura que impulsa el Govern. L’acte és organitzat des de l’any 2005 per la Institució de les Lletres Catalanes i la Fundació FC Barcelona.
 
Els onze escriptors participants són Sílvia Alcàntara, Miquel Cardell, Jordi Coca, Najat El Hachmi, Guillem Frontera, Miquel Pairolí, Teresa Pascual, Màrius Sempere, Jordi Sierra i Fabra, Carme Torras i Lluís Vilarrasa.
 
Al partit hi assistirà el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, acompanyat del director de la Institució de les Lletres Catalanes, Oriol Izquierdo.
 
A més, el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació inicia una línia de llibres electrònics amb el text commemoratiu de l’Any Maragall titulat Beneita sies, tempestat passada, perquè fas alçar els ulls a la llum nova!, que es farà arribar gratuïtament a tothom qui el sol·liciti. Les persones interessades a rebre el llibre electrònic –en format ePub– trobaran l’enllaç per sol·licitar-lo gratuïtament als webs de la Generalitat de Catalunya, del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, la Institució de les Lletres Catalanes, l’Any Maragall, l’Entitat Autònoma del Diari Oficial i de Publicacions.
 
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) regalarà als seus usuaris un recull de textos de Francesc Cambó. L’obra, titulada Francesc Cambó i els ferrocarrils, reflecteix la trajectòria d’una de les personalitats més rellevants de la primera meitat del segle XX i impulsor, entre d’altres projectes, de la renovació del sistema ferroviari peninsular. El llibre compta amb una tirada de 15.000 exemplars.
 
El Govern crea una felicitació de Sant Jordi que barreja imatges reals amb una animació en 3D
 
Com cada any, el Govern vol felicitar la Diada de Sant Jordi a tots els ciutadans amb una postal virtual que podran reenviar als seus amics i familiars des del web http://www.gencat.cat/santjordi. La gran novetat d’enguany és que, gràcies a la tecnologia de la realitat augmentada, tothom podrà veure com el llibre i la rosa prenen vida a la pantalla del seu ordinador.
 
Amb aquesta tecnologia, i a través d’una càmera web (webcam), un dibuix de paper es pot transformar en una animació en 3D. En el cas de la felicitació de Sant Jordi, un dibuix del drac esdevé un llibre amb un Sant Jordi i una rosa.
 
En aquesta realitat augmentada es barregen elements reals amb animacions en 3D. Per aconseguir aquest efecte només cal una càmera web i un paper amb un dibuix determinat, i els resultats són realment sorprenents.
 
Un cop s’entra en la felicitació, només cal imprimir el dibuix i col·locar-lo davant la càmera web. La tecnologia del lloc web s’ocuparà de detectar el patró i llegir-ne un espai tridimensional, identificant-ne els trets rellevants i donant la sensació de tenir un element virtual juntament amb la imatge real que detecta la càmera web.
 
Aquesta felicitació es pot personalitzar amb diferents missatges predeterminats, i tothom qui vulgui podrà enviar-ho als seus amics i familiars per compartir la màgia de la Diada de Sant Jordi. La felicitació també està pensada per aquelles persones que no disposen de càmera web, ja que si no es detecta la presència d’una càmera es veu una animació en 3D.
1
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia