- La Generalitat de Catalunya va arribar a un acord bilateral amb l’Estat sobre aquesta matèria l’any 2016 i el text aprovat al Consell de Ministres no recull aquesta especificitat
- L’Institut Català de l’Acolliment i l’Adopció (ICAA) és Autoritat Central designada pel Conveni de la Haia d’Adopció internacional i té desenvolupades aquestes competències en el Codi Civil
- L’ICAA es va crear l’any 1997 i des de llavors han estat adoptats més de 13.000 infants d’altres països. L’any 2017 el 28,8% de les adopcions internacionals de l’Estat espanyol es van fer a Catalunya
El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha anunciat avui que ha iniciat els tràmits per impugnar el reglament d’adopció internacional per invasió competencial, ja que el text aprovat pel Consell de Ministres en data 23 de març de 2019 no recull l’acord bilateral de 2016 entre Catalunya i l’Estat sobre aquesta matèria. “Ens trobem davant d’una nova vulneració del principi de lleialtat institucional, de respecte recíproc”, ha denunciat el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani.
El Govern va plantejar l’any 2015 que la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l’adolescència suposava una invasió competencial clara en aquest àmbit. Això va portar a les dues administracions a negociar un acord bilateral que estipula que l’aplicació de la llei s’ha de dur a terme sense perjudici de les competències en aquesta matèria de les Comunitats Autònomes i amb la seva col·laboració.
El nou reglament d’adopció internacional no té en compte aquest acord bilateral i el govern espanyol envaeix competències en relació a la decisió sobre l’inici, el tancament i la suspensió de la tramitació de les adopcions en un país determinat, en la decisió del número d’expedients que s’envien als països d’origen, així com en l’acreditació dels organismes per a l’adopció internacional.
L’acreditació per part de l’Estat pot comportar que les famílies hagin de tramitar l’adopció amb entitats que no tenen seu a Catalunya. “La complexitat emocional d’un procés d’adopció fa que la proximitat en la tramitació sigui un factor clau, atès que permet un contacte directe, personal i immediat entre les famílies i les entitats i també entre l’ICAA i les entitats”, ha remarcat el conseller. “Si les famílies catalanes es veuen obligades a tramitar el procés d’adopció mitjançant una entitat d’una altra comunitat autònoma, s’afegirà complexitat al procés d’adopció, que ja és prou llarg i costós”, ha explicat El Homrani.
D’altra banda, el Govern de la Generalitat considera que el nou reglament està obsolet i no respon a les necessitats que l’adopció té actualment. Segons el conseller, la nova normativa “no innova, només centralitza” i ha lamentat que no aprofundeixi “en qüestions rellevants que s’estan treballant des de fa temps a molts països de la UE i que són els aspectes realment necessaris que cal regular, com els seguiments postadoptius o la recerca d’orígens, aspectes fonamentals ara que la majoria d’infants que van ser adoptats són adolescents i joves”.
“Catalunya sempre ha estat capdavantera en matèria d’adopció i ha exercit la competència en aquest àmbit amb plena eficàcia i eficiència durant més de 20 anys”, ha recordat El Homrani. “Les comunitats que vulguin traslladar la competència a l’Estat, que ho facin. Això no és incompatible amb reconèixer l’especificitat jurídica i competencial de Catalunya”, ha insistit el conseller, i ha advertit que caldrà veure les conseqüències de desmuntar un model que funciona. “No té sentit penalitzar qui fa bé la seva feina”, ha reblat.
L’ICAA es va crear l’any 1997 i des de llavors han estat adoptats més de 13.000 infants d’altres països. L’any 2017 el 28,8% de les adopcions internacionals de l’Estat espanyol es van fer a Catalunya.
El dret català, en matèria de competències exclusives de la Generalitat és dret aplicable en el seu territori amb preferència sobre qualsevol altre. Segons l’Estatut d’Autonomia de Catalunya la competència exclusiva en dret civil correspon a la Generalitat (a excepció de les matèries que l’article 149.1.8 de la CE atribueix a l’Estat). De fet, Catalunya té desenvolupades aquestes competències de manera específica en el Llibre Segon del Codi Civil de Catalunya, on es regula l’adopció internacional com a mesura de protecció a la infància, establint entre altres qüestions, principis i garanties que caldrà respectar en l’adopció internacional, les circumstàncies bàsiques que determinen l’inici o no de la tramitació en un determinat país, les funcions principals de l’entitat pública en aquest àmbit i la possibilitat d’acreditar entitats col·laboradores per a realitzar funcions d’intermediació en adopció internacional. És important destacar, també que la matèria de protecció a la infància és una competència exclusiva de la Generalitat.