· El Reglament atribueix funcions a l’Administració General de l’Estat sense reconèixer la competència exclusiva de la Generalitat en matèria de protecció a la infància
· Des de la seva creació el 1997, l’Institut Català de l’Acolliment i l’Adopció ha tramitat l’adopció de més de 13.000 infants d’altres països per part de famílies catalanes
El Govern ha adreçat a l’Estat un requeriment d’incompetència pel Reglament d’Adopció Internacional aprovat pel Consell de Ministres a finals de març. En aquest requeriment, la Generalitat de Catalunya denuncia que el nou text regula aspectes que vulneren competències del Govern català, com la decisió sobre l’inici, el tancament i la suspensió de la tramitació de les adopcions en un país determinat; la decisió del nombre d’expedients que s’envien als països d’origen, així com l’acreditació dels organismes per a l’adopció internacional i el control de l’actuació als països d’origen.
El requeriment d’incompetència destaca que el Reglament ignora l’acord bilateral de 2016 entre Catalunya i l’Estat sobre aquesta matèria. En aquest sentit, l’any 2015 el Govern va plantejar la invasió competencial que suposava en l’àmbit de l’adopció internacional la llei espanyola de modificació del sistema de protecció a la infància i l’adolescència. Això va portar les dues administracions a negociar un acord bilateral que estipula que l’aplicació de la llei s’ha de dur a terme sense perjudici de les competències en aquesta matèria de les comunitats autònomes i amb la seva col·laboració. Malgrat el contingut d’aquest acord, el nou Reglament desplaça a la Generalitat de l’exercici de les seves competències sobre la protecció dels infants en l’àmbit de l’adopció internacional.
El text recorda també que el dret català en matèria de competències exclusives de la Generalitat és dret aplicable en el seu territori amb preferència sobre qualsevol altre. En aquest sentit, segons l’Estatut d’autonomia de Catalunya la competència exclusiva en dret civil correspon a la Generalitat (a excepció de les matèries que l’article 149.1.8 de la CE atribueix a l’Estat). De fet, Catalunya té desenvolupades aquestes competències de manera específica en el llibre segon del Codi civil de Catalunya, on es regula l’adopció internacional com a mesura de protecció a la infància, establint, entre altres qüestions, principis i garanties que caldrà respectar en l’adopció internacional, les circumstàncies bàsiques que determinen l’inici o no de la tramitació en un determinat país, les funcions principals de l’entitat pública en aquest àmbit i la possibilitat d’acreditar entitats col·laboradores per a realitzar funcions d’intermediació en adopció internacional. És important destacar també que la matèria de protecció a la infància és una competència exclusiva de la Generalitat.
Catalunya sempre ha estat capdavantera en matèria d’adopció i ha exercit aquesta competència amb plena eficàcia i eficiència durant més de 20 anys. L’Institut Català de l’Acolliment i l’Adopció (ICAA) és Autoritat Central designada pel Conveni de la Haia d’Adopció internacional i té desenvolupades aquestes competències en el Codi Civil. Des de la seva creació el 1997, l’ICAA ha tramitat l’adopció de més de 13.000 infants d’altres països per part de famílies catalanes. L’any 2017 el 28,8% de les adopcions internacionals de l’Estat espanyol es van fer a Catalunya.