• El procediment del vot dels catalans residents a l’exterior presenta unes particularitats que el dificulten especialment i que han marcat, un cop més, les darreres eleccions a Corts Generals del passat 28 d’abril del 2019
El Govern de la Generalitat presenta un informe que han elaborat conjuntament el Departament d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència i l’Oficina de Drets Civils i Polítics, adscrita al departament de Vicepresidència.
 
Des del Departament d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència s’ha fet un seguiment de les incidències i denúncies dels catalans i catalanes residents a l’exterior.
 
El mes de març, l’Oficina de Drets Civils i Polítics de la Generalitat va habilitar un formulari de denúncies de situacions en què el dret a vot hagués estat vulnerat.
 
Com a conseqüència de la multiplicació de tràmits i les limitacions de terminis que ha comportat la introducció del vot pregat, s’han detectat incidències que afecten greument el dret a vot de les persones que resideixen a l’estranger.
 
El conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Alfred Bosch ja va avançar en la compareixença del dia 8 de maig que dels 226.381 catalans registrats al CERA amb dret a vot el 21-D, només es van rebre 39.521 peticions per votar (17,46% del cens). D’aquestes peticions únicament van acabar votant 27.173 persones.
 
Incidències destacades per lliurament fora de termini o no lliurement de la documentació necessària per votar:
  • Els residents catalans a l’Equador no han rebut la documentació a temps i per tant no han pogut exercir el seu dret a vot.
  • A Alemanya més d’un centenar de persones han denunciat que ni tan sols han rebut la documentació per votar.
  • A Rússia, de les 2 mil persones censades, només una ha pogut votar.
  • El servei de Catalunya a l’Exterior ha rebut fins a 10 correus electrònics de persones que no van poder votar per motius de documentació no lliurada o lliurada fora de termini.
 
Als endarreriments en rebre la documentació necessària per votar se li suma la presència obligada per realitzar alguns tràmits, com quan cal formalitzar una reclamació de modificació o inclusió de dades censals o per inscriure’s com a resident temporal (ERTA).
 
La manca de recursos consulars, l’encavalcament de dates entre les eleccions del 28 d’Abril i la convocatòria electoral europea del 26 de maig i el període de vacances de Setmana Santa han provocat situacions de saturació en algunes seus consulars.
 
També s’ha recollit denúncies sobre informació esbiaixada entre les fonts oficials des del web i el compte de Twitter del MAEC, amb terminis diferents per enviar el vot per correu i problemes tècnics.
 
La normativa vigent regulada per la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general (LOREG), introdueix el 2011 la necessitat de sol·licitar formalment el vot per a totes aquelles que persones que resideixen a l’estranger i que es coneix com a ‘vot pregat’.