Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Demà comença l'avaluació de sisè de primària per a 66.851 nens i nenes

 
  • L’examen, que també es realitzarà dijous, es durà a terme en 2.116 centres educatius.
  • La prova, que tindrà lloc per segon any, incorpora com a novetat un dictat en llengua catalana i castellana i una prova de comprensió escrita i oral en llengua estrangera. 66.191 alumnes faran la prova d’anglès i 660 de francès.
  • El segon any de realització de la prova permet comparar les dades respecte l’edició passada i analitzar l’evolució dels resultats.
  • L’avaluació tindrà com a objectiu conèixer el grau d’assoliment de les competències bàsiques de l’alumnat a l’acabar l’educació primària.
  • Per dur a terme la prova s’han constituït 79 comissions presidides pel cos d'Inspecció i hi participaran 2.589 avaluadors i avaluadores externs.
 
 
Demà comencen les proves d’avaluació de sisè de primària per a 66.851 alumnes catalans. Una prova externa que avaluarà el nivell d’assoliment de les competències bàsiques al final de l'etapa de l'educació primària i que aquest any es desenvoluparà en dos dies, demà i dijous. L'examen es durà a terme en 2.116 centres educatius i determinarà el domini de les competències lingüístiques en diverses matèries.
 
La prova, que se celebra per segon any consecutiu, incorpora enguany dues novetats respecte l’anterior edició. D’una banda, una prova de comprensió escrita i oral en llengua estrangera -que se sumarà a les proves que ja es van fer l’any passat de llengua catalana, llengua castellana i matemàtiques-. La prova de llengua estrangera serà majoritàriament en anglès -66.191 alumnes-, tot i que serà en francès per aquells centres que tenen aquest idioma com a primera llengua estrangera -660 alumnes-.
 
L’altra novetat de l’avaluació de primària del 2010 és la incorporació d’un dictat en les proves de competència en llengua catalana i castellana. A partir d’un dictat l’alumnat haurà de mostrar els seus coneixements en ortografia omplint un seguit de buits.
 
L'alumnat que viu a la Vall d’Aran -89 alumnes-, també haurà de respondre una prova específica de llengua aranesa, al marge de la de català, castellà, llengua estrangera i matemàtiques, comunes a la resta.
 
El fet que enguany es realitzi la segona edició de les proves permet comparar les dades respecte el 2009, veure el progrés de l’alumnat i analitzar-ne l’evolució dels resultats.
 
L'avaluació de sisè de primària serà coordinada per 79 comissions, encarregades de vetllar per l'aplicació correcta dels mecanismes. Aquestes comissions estan integrades pel president o presidenta de la comissió –inspector/a del Departament d’Educació, un total de 156 persones- i pels avaluadors/ores externs, que seran mestres tant de primària com professorat de secundària, 2.589 aplicadors i aplicadores externs. Tot el procés d’avaluació té un cost d’1.122.000 euros.
 
Les dades detallades del nombre total d’alumnes, de centres, de comissions i d’aplicadors de les proves són les següents:
 
 
Alumnes
Centres
Aplicadors/res
Comissions
66.851
2.116
2.589
79
 
 
Continguts de l’avaluació de sisè de primària
 
La prova d’avaluació, obligatòria i universal, es durà terme enguany durant dos dies, demà i dijous, ja que són 4 els quaderns sotmesos a avaluació. Demà es farà la prova de llengua catalana i matemàtiques i el dijous la de llengua castellana i llengua anglesa.
 
La prova ha estat elaborada pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu amb la col·laboració de professorat expert d’educació primària i secundària.
 
Un cop recollits els resultats, es facilitaran als centres escolars i a les famílies. Els primers rebran la informació sobre el conjunt del seu alumnat mentre que els segons només disposaran d’informació sobre la prova del seu fill o filla.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
 
El caràcter extern de la prova, tret fonamental de l’avaluació
 
Un dels principals trets distintius de l’avaluació de sisè de primària és el fet que, al marge de tractar-se de proves elaborades per professorat extern, estan corregides per docents que no corresponen al centre educatiu on està adscrit l’alumnat.
 
Un cop corregides les proves i amb totes les dades sobre la taula, es disposarà d’una eina amb un valor informatiu sobre l’estat de l’educació en finalitzar la primària. De fet, l’avaluació no és una prova d’excel·lència sinó de competències bàsiques.
 
La llengua estrangera i el dictat en llengua catalana i castellana, novetats
 
Demà i dijous, segons l’horari de cada escola, tots els centres educatius començaran l’avaluació. L’alumnat disposarà de 45 minuts per fer cadascuna de les proves amb un descans breu entre elles.
 
La novetat en la prova del 2010 serà la incorporació d’un quadern de competència en llengua estrangera –anglès i francès- a través de la comprensió oral de breus diàlegs gravats en un CD i la comprensió lectora per avaluar l’obtenció d’informació a partir d’un text escrit.
 
Les dades d’alumnat d’anglès i francès són les següents:
 
 
Anglès
Francès
Total
66.191
660
66.851
 
 
El model de llengua catalana i castellana incorpora també com a novetat un dictat, a través d’un CD, on l’alumnat haurà de mostrar la seva competència ortogràfica omplint un seguit de buits. La resta del quadern avalua la comprensió a partir de la lectura de dos textos amb preguntes d'elecció múltiple i preguntes de resposta veritable i fals. També s’analitza l’expressió escrita a través d’una redacció i de preguntes d’elecció múltiple o bé preguntes per completar. En total, seran 32 ítems, 20 que corresponen a la comprensió lectora i 12 a l’expressió escrita.
 
En el cas del model de competència matemàtica, inclou exercicis sobre 3 aspectes: la numeració i el càlcul; l’espai, la forma i la mesura; i les relacions i el canvi. El quadern està format per 49 ítems diferents. En aquest cas, totes les preguntes tenen a veure amb aspectes de la vida quotidiana de l’alumnat i amb la capacitat per resoldre problemes, per pensar i raonar matemàticament.
 
 
4 de maig de 2010
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia