· El conseller de Territori i Sostenibilitat ha estat convidat a assistir a la cimera constitutiva del nou òrgan de govern d’ONU-Hàbitat, que té lloc a Nairobi (Kenya)
· Calvet ha participat en una sessió monogràfica de debat sobre innovacions en aigua i sanejament per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
· També s’ha reunit amb la secretària de Ciutats i Governs Locals Units (UCLG), Emilia Saenz, i amb el governador de la província de West Java d’Indonèsia, Ridwan Kamil

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha participat avui en la sessió monogràfica de debat sobre innovacions en aigua i sanejament per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), que ha tingut lloc durant la primera Assemblea Urbana d’ONU-Hàbitat a Nairobi (Kenya). La sessió ha estat organitzada per l’Aliança Global d’Associacions d’Operadors d’Aigua (GWOPA, per les seves sigles en anglès).
Durant la seva intervenció, el conseller ha recordat que “a Catalunya gestionem el cicle de l’aigua complert: l’abastament, el tractament i la seva creixent reutilització”. “No hi ha cap gota d’aigua que escapi del control combinat dels ajuntaments i del Govern català, perquè encoratgem la col·laboració entre tots els nivells de govern”, ha emfasitzat.
Així, ha repassat el paper de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) per garantir l’abastament i el sanejament de tots els municipis. Així, ha recordat que l’ACA finança 518 estacions depuradores d’aigües residuals, amb un cost de 150 milions anuals, als que s’afegeixen entre 30 i 50 milions en millores. Calvet també ha explicat la construcció de dessaladores i la recàrrega d’aqüífers amb aigües residuals regenerades.
El conseller ha posat en valor el cànon de l’aigua, que permet a l’ACA ingressar 480 milions anuals i és “determinant perquè ens serveix per finançar el cicle de l’aigua i seguir la Directiva Marc de la Unió Europea: aigua paga aigua”.
Igualment, ha posat de relleu les polítiques de suport al món local per assegurar l’abastament d’aigua, amb la concessió de 10 milions d’euros anuals en subvencions als ajuntaments. “A més, tant l’abastament com el tractament de l’aigua no són supramunicipals, el que ens ha permès atendre les necessitats dels municipis més petits que, d’una altra manera, mai podien haver finançat les seves actuacions”, ha emfasitzat Calvet.
Nous reptes: el canvi climàtic
“Hem integrat els Objectius de Desenvolupament Sostenible en les nostres polítiques i creiem que s’ha de garantir l’abastament i el sanejament a totes les zones urbanes de Catalunya amb un cost accessible per a tothom, protegint els col·lectius vulnerables”, ha explicat el conseller durant el debat de la GWOPA.
“Avui podem afirmar que a Catalunya la pràctica totalitat de la població gaudeix del dret a l’aigua”, ha ressaltat. Malgrat això, Calvet ha assegurat que “no ens conformem amb una bona situació de l’aigua al nostre país, ni pel que fa a l’abastament ni al sanejament”, ni tampoc “podem obviar els reptes que tenim al davant, com ara la consideració dels efectes del canvi climàtic sobre l’aigua”.
Precisament, “fa només dues setmanes vam aprovar la declaració d’emergència climàtica per prendre mesures de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic”, ha recordat el conseller de TES. Un dels instruments per decidir i aplicar aquestes mesures serà l’Agenda urbana de Catalunya, que impulsa el Departament i que “recollirà com afrontar els efectes del canvi climàtic en el cicle de l’aigua”, ha enunciat Calvet.
Agenda urbana de Catalunya, un instrument d’acció
L’Agenda urbana de Catalunya serà un acord estratègic de país, entre tots els actors que influeixen sobre el territori, per dissenyar els hàbitats urbans del futur tenint en compte els nous impactes ambientals, socials i tecnològics. Serà, per tant, una eina de concertació de la qual se’n derivaran accions concretes, nova legislació i instruments de finançament.
El primer dels sis eixos temàtics de l’Agenda, hàbitats urbans saludables, inclourà com un dels tres àmbits d’actuació el cicle de l’aigua, és a dir, “el conjunt de polítiques que garanteixen una adequada gestió d’aquest recurs”, en paraules de Calvet. “El lligam entre aigua i salut no és casual ja que, conjuntament amb la gestió energètica sostenible i la millora de la qualitat de l’aire, esdevé el pilar bàsic per al sosteniment de la vida a les ciutats”, ha reblat el conseller.
L’Agenda urbana de Catalunya representa una oportunitat per a la modernització del país i una contribució a la sostenibilitat del planeta. La presència en aquesta primera Assemblea Urbana d’ONU-Hàbitat permetrà al Departament de TES donar a conèixer el seu estat d’elaboració i, alhora, enriquir-la amb el resultat dels debats i dels projectes que s’exposin a Nairobi.
Amb aquest objectiu, la delegació del Departament de TES s’ha reunit avui amb la secretària de Ciutats i Governs Locals Units (UCLG, per les sigles en anglès), Emilia Saenz, amb el governador de la província de West Java d’Indonèsia, Ridwan Kamil, i amb Gints Kukainis, alcalde de Smiltene, vicedirector de l’Associació de Governs Locals i Regionals de Letònia. Durant la tarda, és previst que mantingui altres trobades.
Fòrum de representació universal
L’Assemblea Urbana és el nou òrgan de govern d’ONU-Hàbitat, el Programa de Nacions Unides per als assentaments urbans, que substitueix l’anterior consell, més reduït. Així, s'espera que aquest nou òrgan de govern adopti resolucions que emmarquin l’agenda global sobre els assentaments humans i la urbanització, i reculli també les principals tendències, normatives i regulacions que impulsen la sostenibilitat en la seva dimensió urbana.
Igualment, l’Assemblea assessorarà als governs sobre la implementació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), adoptats pels estats membres el 2015 i, en particular, l’ODS 11, sobre ciutats i assentaments humans inclusius, segurs, resilients i sostenibles. Aspira, per tant, a ser un fòrum de representació universal on es discutiran les noves polítiques urbanes.
El conseller Calvet assistirà aquests dies a les diverses sessions del plenari de l’Assemblea Urbana d’ONU-Hàbitat. Demà dijous, 30 de maig, participarà a la sessió d’alt nivell sobre mobilitat urbana innovadora i sostenible organitzada per ONU-Hàbitat, el Programa de Polítiques de Transport d’Àfrica (SSATP) i l’Associació Internacional del Transport Públic (UTIP). El mateix dia també participarà al debat sobre l’enfortiment dels vincles entre territoris urbans i rurals per a la reducció de les desigualtats i la pobresa, organitzada per l’Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i l'Alimentació (FAO).
Finalment, dijous es reunirà amb la coordinadora de la divisió de planejament urbanístic i disseny urbà d’ONU-Hàbitat, Shripra Narang Suri. El conseller està acompanyat pel secretari d’Hàbitat Urbà i Territori, Agustí Serra.
1