• El conseller de Territori i Sostenibilitat exposa el nou model, més modern i especialitzat, de gestió del manteniment dels 6.000 quilòmetres de carreteres de titularitat de la Generalitat
  • El Govern duplica la inversió en conservació de la xarxa viària, 107 MEUR  anuals
  • El Departament licita per un valor de 137 MEUR els 17 primers contractes dels 52 que s’impulsaran fins a finals d’any
Calvet
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha anunciat avui al Parlament de Catalunya una inversió de prop de 430 MEUR els pròxims quatre anys per a desenvolupar un model innovador en la gestió del manteniment i conservació dels 6.000 quilòmetres de carreteres de la seva titularitat. “Engeguem un nou model de conservació de la xarxa viària basat en la millora
continuada i la modernització i dupliquem la dotació pressupostària: 107 MEUR anuals”, ha exposat el conseller.
 
Calvet ha volgut agrair “la tasca de les 382 persones del Departament dedicades a la conservació i manteniment de les nostres carreteres, que asseguren el seu estat òptim les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any”. El conseller ha remarcat que el Govern té la voluntat de treballar “per a la transformació i digitalització de la gestió de les carreteres”, el que representa “una aposta molt important i capdavantera i és la nostra eina fonamental per optimitzar la inversió”. El conseller ha citat com a exemples actuacions com la gestió de ferms, d’elements geotècnics i d’estructures, així com d’altres com l’inventari d’elements funcionals, els  aforaments o el seguiment de flotes.
 
El conseller Damià Calvet també ha posat de relleu que, en el nou  model que aplicarà el Govern, “una altra gran novetat és que volem potenciar tant l’especialització com les petites i mitjanes empreses del sector. Es tracta de no tenir una visió exclusivament centrada en el manteniment i conservació, sinó actuar més enllà de la mera reposició”
 
Oberta la licitació dels 17 primers contractes
 
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha obert ja la licitació, per un import de 137 MEUR, dels 17 primers contractes dels 52 que impulsarà enguany per a la millora continuada de la xarxa de carreteres de la seva titularitat arreu de Catalunya. En concret, ara es liciten els contractes que corresponen a conservació d’obra civil, senyalització vertical i barreres de seguretat a les carreteres adscrites als 17 àmbits de conservació (parcs de carreteres) en què està dividit el territori.
 
Per àmbits territorials, aquesta inversió de 137 MEUR està distribuïda tenint en compte les característiques i longitud de la seva xarxa viària, del territori, i de la tipologia de tasques que s’hi han de realitzar:
  • Comarques de Lleida: 45,7 MEUR
  • Comarques de Barcelona: 41,7 MEUR
  • Comarques Gironines: 28,4 MEUR
  • Camp de Tarragona: 14,6 MEUR
  •  Terres de l’Ebre: 6,8 MEUR
 
 Aquesta és la distribució segons els 17 àmbits de conservació:
 

  Àmbit de conservació

Import (MEUR)
Lleida
12,8
Tremp
7,4
Esterri d’Àneu
10,7
Ponts
7,3
Solsona
7,4
Argentona
5,5
Vic
7
Sabadell
5,9
Berga
9,7
Viladecans
5,7
Igualada
7,7
Girona
12,7
Bianya
6
Vidreres
9,7
Montblanc
7,1
Reus
7,5
Tortosa
6,8

 300 MEUR més a tot Catalunya

 
A més dels contractes que ara s’han impulsat per un valor de 137 MEUR, el Departament licitarà fins a finals d’any actuacions per un import total de prop de 300 MEUR per a millora continuada de la xarxa viària. Aquestes actuacions  corresponen als 35 contractes següents:
 
·         Deu contractes de conservació de ferms, per un import de 101,6 MEUR
 
·         Sis contractes de conservació d’estructures, per un valor de 29,5 MEUR
 
·         Sis contractes de conservació d’actius geotècnics, amb una inversió prevista de 29,7 MEUR
 
·         Tres contractes de conservació integral: als túnels que gestiona la Generalitat (per exemple: Amadeu Torner, Parpers, Bracons, Oliana...), a les carreteres de la zona de Barcelona est (C-17 i vialitat annexa) i de la zona Barcelona oest (C-58 i vialitat externa). El pressupost és de 108,3 MEUR
 
·         Cinc contractes de conservació de senyalització horitzontal a les demarcacions de Barcelona, Tarragona, Terres de l’Ebre, Lleida i Girona, per un valor de 14,3 MEUR.
 
·         Cinc contractes de conservació d’enllumenat i instal·lacions semafòriques a les demarcacions de Barcelona, Tarragona, Terres de l’Ebre, Lleida i Girona, amb una inversió de 8 MEUR.
 
El doble d’inversió anual i un nou model
 
El nou model de conservació de carreteres pretén incrementar els nivells d’inversió dels 55 milions d’euros anuals dels contractes existents als 107 previstos. Així, pràcticament es dobla la dotació pressupostària anual. A més, s’han introduït nous tipus de contractes per alguns elements funcionals específics que requereixen un tractament especial (conservació d’estructures, d’actius geotècnics i de ferms).
 
En aquesta línia, els concursos que ara s’impulsen s’han enfocat perquè es valori més que en licitacions anteriors la part tècnica de les ofertes (70%) respecte de la part econòmica (30%). Així, aquest nou model vol potenciar l’especialització i les pimes del sector, motiu pel qual s’ha ampliat el nombre de contractes respecte d’anys anteriors (fins ara eren 30 i enguany són 52) i s’han introduït aquests contractes més especialitzats.
 
L’objectiu és desenvolupar una política de conservació de la xarxa viària que vagi més enllà de les tasques de manteniment i reposició tradicionals, i integrar-la en un procés més dinàmic, de modernització i millora continuada. Aquesta política també s’insereix en la tasca de transformació i digitalització de la gestió de les carreteres que està duent a terme el Departament.
 
 
 

4  

Imatges

Fotografia conseller Parlament

Fotografia conseller Parlament 150

Fotografia ferm

Fotografia ferm 74

Fotografia tasques vialitat hivernal

Fotografia tasques vialitat hivernal 348

Actuacions interior túnel

Actuacions interior túnel 329

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 210