- El projecte té com a objectiu trobar solucions de mobilitat flexibles i innovadores que permetin, tant als residents com als turistes i visitants de zones amb poca densitat de població, realitzar l’últim tram del seu recorregut de trajecte amb mitjans de transport sostenibles
- El Last Mile està encapçalat per l’Agència del Medi Ambient d’Àustria i té com a socis Catalunya, el Tirol Oriental, Luxemburg, Polònia, Eslovàquia i Bulgària
- En el cas de Catalunya, el projecte s’ha centrat en la zona de l’Alt Pirineu i l’Aran
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha acollit durant dos dies la trobada anual de socis del projecte europeu Last Mile, en què Catalunya és un dels set socis. Aquest projecte, inclòs dins del programa Interreg Europe i finançat amb fons europeus, té com a objectiu trobar solucions de mobilitat flexibles i innovadores que permetin, tant als residents com als turistes i visitants de zones amb poca densitat de població, realitzar l’últim tram del seu recorregut de trajecte amb mitjans de transport sostenibles, tenint en compte els beneficis ambientals de la disminució d’emissions de carboni. El director general de Transport i Mobilitat, Pere Padrosa, va obrir ahir la trobada.
El Last Mile està encapçalat per l’Agència del Medi Ambient d’Àustria i té com a socis Catalunya, el Tirol Oriental, Luxemburg, Polònia, Eslovàquia i Bulgària. En el cas de Catalunya, el projecte s’ha centrat en la zona de l’Alt Pirineu i l’Aran i un dels resultats obtinguts ha estat l’ampliació del recorregut del bus que dona servei al Parc Nacional d’Aigüestotes i Estany de Sant Maurici. Concretament s’amplia el recorregut d’aquesta línia fins a arribar a la Pobla de Segur. I, a més, s’incorpora un altre bus que enllaçarà el tren de la Pobla amb el telefèric de la Vall Fosca, a l’entrada del Parc pel Pallars Jussà.
El projecte consta de dues fases. La primera va tenir lloc entre l’1 d’abril de 2016 i el 30 de setembre de 2018, període en el qual es van realitzar visites a totes les regions per conèixer de primera mà les problemàtiques existents de mobilitat en les zones de muntanya turístiques. A partir d’aquí, cada soci va desenvolupar un ‘Pla d’Acció’ amb diferents propostes de millora per a una mobilitat més sostenible (des de nous serveis d’autobús, fins a nous trams de carril bici, sistemes de carpooling o carsharing, entre d’altres).
La segona fase és la que s’està desenvolupant actualment i finalitzarà el 30 de setembre del 2020 i consisteix en la implementació de les diferents mesures. La trobada al Departament de Territori i Sostenibilitat ha servit per fer un seguiment de les actuacions implementades per cada soci amb la participació i implicació del territori corresponent, intercanviar bones pràctiques, així com posar en comú les experiències dels agents implicats per tal d’aprendre i facilitar la implantació de les estratègies de futur.
1