Polítiques Digitals

Smart Port Smart Catalonia Challenge

Un innovador sistema automàtic de mesura dels residus dels vaixells del Port de Barcelona guanya el premi pilot de l'SmartCatalonia Challenge 2019

query_builder   28 juny 2019 13:26

event_note Nota de premsa

Un innovador sistema automàtic de mesura dels residus dels vaixells del Port de Barcelona guanya el premi pilot de l'SmartCatalonia Challenge 2019

 
Smart Port Smart Catalonia Challenge
  • L’startup portuguesa 3D Modelling Studio farà una prova pilot de la seva solució a la infraestructura catalana, que podrà gestionar de manera més eficient els residus sòlids de les naus que hi fan escala
  • Smalle Tecnologies, Deep Solutions i Dron Steel guanyen 3 premis en metàl·lic amb una xarxa de sensors de detecció i contenció de contaminació marítima, un sistema per optimitzar l’ocupació dels espais públics del port i un dron subaquàtic per inspeccionar els molls
  • El concurs, impulsat pel Departament de Polítiques Digitals, aconsegueix rècord de participants amb més de 60 propostes presentades per pimes i startups per consolidar Barcelona com a ‘smartport’
 
L’startup portuguesa 3D Modelling Studio ha guanyat el premi de la quarta edició de l’SmartCatalonia Challenge que permet desenvolupar una prova pilot de la solució proposada a les instal·lacions del Port de Barcelona, on enguany s’ha centrat el concurs d’innovació oberta promogut pel Departament de Polítiques Digitals.
 
El projecte de 3D Modelling Studio consisteix en un sistema que permet mesurar de manera automàtica el volum i el pes dels residus que lliuren els vaixells a port. L’empresa ha dissenyat un programa que analitza els contenidors plens de residus mitjançant un sistema de sensors que permet calcular en remot el seu volum i classificar-los, sense necessitat de comptar amb inspectors sobre el terreny. Amb aquesta solució, el Port de Barcelona podrà ser més eficient en la gestió dels més de 100.000 metres cúbics de residus que cada any descarreguen als seus molls els vaixells que hi fan escala.  
 
Aquest ha estat el guanyador de la prova pilot d’un total de 9 pimes i startups tecnològiques que han competit a la Final de l’SmartCatalonia Challenge, que es va celebrar ahir a l’estand del Port de Barcelona al Saló Internacional de la Logística (SIL). També es van lliurar 3 premis en metàl·lic per un valor total de 10.000 euros a Smalle Tecnologies (1r premi, amb 5.000 euros); Deep Solutions (2n premi, amb 3.000 euros); i Dron Steel (3r premi, amb 2.000 euros).
 
 
Premis en metàl·lic per a 3 solucions innovadores
 
La proposta d’Smalle Tecnhologies consisteix en un sistema de detecció, contenció i verificació de contaminació marítima mitjançant sensors i càmeres i un sistema de cortines d’aire a l’aigua que permet contenir els vessaments d’hidrocarburs.
 
Deep Solutions va presentar una solució per a la ubicació i recompte de vehicles i persones fent servir un software d’anàlisi de vídeo basat en xarxes neuronals i intel·ligència artificial.
 
La solució del guanyador del tercer premi, Dron Steel, és un dron autònom equipat amb sonar d’escombrat lateral, càmeres i sensors per a realitzar treballs d’inspecció i manteniment de zones portuàries.
 
Les 10 solucions que competien a la final del concurs d’innovació oberta van ser proposades per 6 startups (Deep Solutions Software, Mosaic Factor, 3D Modelling Studio, Dronesteel, Unmanned Teknologies Aplications i Smalle Technologies) i per 3 pimes (CTRL4 Enviro, Counterest-Eurecat i Consultoria Tècnica Nexus Geografics). L’edició d’enguany ha assolit el seu rècord de participació amb un total de 60 propostes rebudes, el doble que l’anterior.
 
L’acte d’ahir va comptar amb la participació de la directora general de Societat Digital Joana Barbany, que va felicitar-se per l’èxit de convocatòria i la qualitat de les propostes presentades i va assegurar que “la col·laboració entre empreses i institucions públiques com la que promou l’SmartCatalonia  Challenge genera coneixement, talent, innovació i valor afegit, i s’alinea plenament amb els eixos d’acció prioritaris del Departament de Polítiques Digitals”.
 
Per la seva banda, la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, va destacar la importància de connectar la Comunitat Portuària amb l’ecosistema innovador amb iniciatives com l’SmartCatalonia Challenge: “El Port de Barcelona és un motor d’activitat i de generació de valor cabdal per a la nostra economia. Ara hem de ser capaços de generar oportunitats de futur vinculades a la transició energètica i a la transició digital”, va subratllar.
 
Per primera vegada, l’SmartCatalonia Challenge ha sortit de l’àmbit dels municipis i les smart cities i s’ha centrat en la cerca de solucions innovadores per optimitzar la gestió i l’operativa del Port de Barcelona. Els projectes presentats havien de donar resposta a un total de 6 reptes plantejats per la infraestructura per tal de digitalitzar i optimitzar les següents operatives i accions que es desenvolupen a l’àmbit portuari: 
  • Monitorització de l’ocupació de l’espai en temps real. Millorar la gestió del trànsit de camions i de tenir una estimació més fidedigna de l’espai públic ocupat per les empreses mitjançant l’anàlisi i emmagatzematge d’imatges obtingudes per les múltiples càmeres ja instal·lades al Port.
  • Mobilitat en creuers i ferris, amb l’objectiu de disposar d’informació de la mobilitat dels vianants del Port i optimitzar la gestió de l’espai públic.
  • Utilització i aplicacions del mapa 3D del Port. Treure el màxim profit de les dades 3D que té el Port de Barcelona, tot posant en valor l’alimentació automàtica de dades provinents dels mapes 3D del Port i cercant exemples concrets i tipus d’aplicacions com ara modelització ambiental o moviments de molls i dics.
  • Batimetria i estat dels molls mitjançant un dron aquàtic. Optimitzar la inspecció dels molls i de la profunditat subaquàtica mitjançant equips autònoms.
  • Mesura automàtica de volums i pesos. Industrialitzar la lectura de volum i pes de contenidors o cisternes per tal d’obtenir una lectura automatitzada i fiable del residus sòlids que lliuren els vaixells.
  • Xarxa de sensors de contaminació marina. Dissenyar una xarxa de sensors que siguin capaços de generar alertes automàtiques, combinat amb sistemes de verificació remota (drons, càmeres, etc.) per millorar la gestió de la contaminació al Port de Barcelona.

3  

Imatges

Foto 1

Foto 1 10239

Foto 2

Foto 2 11629

Foto 3

Foto 3 11674