- Aquesta jornada professional, que se celebra cada dos anys, suposa l’esdeveniment promocional i comercial més important dins el pla d’accions de l’Agència Catalana de Turisme (ACT).
- Els contactes comercials duts a terme al llarg del dia d’avui han d’ajudar l’empresariat català a reactivar l’activitat turística en un moment de conjuntura econòmica complexa.
- Catalunya rep cada any 13,6 milions de turistes estrangers que generen uns ingressos de més de 9.500 milions d’euros. En mercats com ara el britànic o l’alemany o d’altres de més llunyans, la intermediació juga un paper clau.
El Palau de Congressos de Catalunya (Barcelona) ha acollit avui la tercera edició del macroworkshop Buy Catalunya, que ha generat més de 2.700 entrevistes comercials entre les més de 200 empreses catalanes i els més de 140 turoperadors que hi han participat.
Aquesta trobada comercial organitzada per l’ACT ha comptat amb la presència del conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, que ha estat acompanyat pel director general de Turisme, Joan Carles Vilalta, i pel director de l’Agència Catalana de Turisme, Ignasi de Delàs. Enguany, el Buy Catalunya té un valor especial tenint en compte el moment que travessa el sector, i pot suposar una bona oportunitat per reactivar l’activitat turística ja que els professionals catalans venen directament el seu producte a turoperadors i agències de viatges de més de vint mercats emissors.
Segons l’Observatori de Turisme de Catalunya, s’aprecien símptomes de recuperacióen els principals emissors, com ara l’italià, l’alemany, el britànic i el rus, i s’apunta una millora del turisme per a la temporada d’estiu. Una part molt important d’aquest turisme estranger –tant de proximitat com de mercats llunyans-arriba mitjançant paquets turístics i viatges organitzats.
TTOO participants al Buy Catalunya
En aquest macroworkshop els empresaris catalans poden vendre el seu producte als més de 140 operadors turístics participants dels següents mercats: Estat espanyol, Regne Unit, Irlanda, Alemanya, Itàlia, Països Baixos, França, Rússia, Bèlgica, Ucraïna, Àustria, Croàcia, Estònia, Noruega, Dinamarca, Suïssa, Hongria, Suècia, San Marino, Grècia, Finlàndia, Bulgària, Sèrbia, Uzbekistan i dels EUA.
Cal destacar que, a més de trobar alguns dels més importants professionals de la intermediació internacional, al workshop també participen operadors que encara no treballen amb Catalunya i veuen en el Buy una bona oportunitat per establir els primers contactes amb la destinació i considerar la possibilitat de programar-la en catàlegs i webs. És el cas d’operadors com ara Runa Reisen, d’Alemanya, especialitzat en turisme accessible, i RD2A Services (França), entre d’altres.
L’Agència Catalana de Turisme organitza el Buy Catalunya cada dos anys, amb la col·laboració de la seva xarxa de Centres de Promoció Turística a l’exterior. Aquesta cita ja s’ha consolidat com a una de les accions promocionals més potents dins del seu pla de suport a la comercialització dirigit als empresaris del sector català.
Previ a la celebració de la jornada comercial, els professionals catalans han assistit a una sessió formativa on s’han explicat les claus per gestionar i treure el màxim profit de les entrevistes comercials de 15 minuts que es mantenen amb els operadors turístics, així com de tota la informació obtinguda al llarg de la jornada.
En el cas dels turoperadors, abans del workshop han tingut l’oportunitat de recórrer durant uns dies tot el territori i viure en primera persona les experiències que s’hi proposen. Els TTOO s’han distribuït en grups per participar en els viatges de familiarització organitzats per l’ACT, centrats en diferents productes i visitant les deu marques turístiques catalanes: Pirineus; Barcelona; Camí de Sant Jaume; Genis Catalans; turisme familiar-sol i platja; turisme industrial i enoturisme; actiu i gastronomia; golf; natura i esport; i natura i cultura.
Catalunya, primera destinació per a europeus i americans
El turisme estranger és clau en la generació d’activitat turística a Catalunya. La destinació catalana rep anualment uns 27 milions de turistes, dels quals gairebé la meitat, 13,6 milions, són estrangers. Pel que fa a la despesa turística del mercat internacional, Catalunya ha ingressat 9.643 milions d’euros i és la primera destinació de l’Estat en volum de despesa generada pel turisme estranger (20% del total).
Europa ha generat el 90% de l’afluència del turisme estranger que ha rebut Catalunya i ha aportat poc més del 78% de la despesa total. França (uns 3,5 milions de turistes); Regne Unit (gairebé 1,7 milions) i Alemanya (poc més d’1,2 milions) són els tres primers emissors estrangers.
En relació a les diferents comunitats autònomes, la destinació catalana és la triada en primer lloc pels turistes de França (47,8%); Itàlia (36,3%); Països Baixos (30,4%); Bèlgica (27,7%); i Suïssa (25,6%). En el cas dels alemanys, Catalunya és la primera destinació no insular. Fora d’Europa, els americans que viatgen a l’estat Espanyol també trien Catalunya com a primera opció.