
- L’Agència Catalana del Consum sanciona amb 10.000 € a Canal Satélite Digital i amb 4.000 € a l’empresa d’electrodomèstics Miró per vulnerar els drets dels consumidors
- Les dues empreses reben, a més, “l’accessòria de publicitat”, que atorga a l’administració la potestat de fer públiques les sancions
- Les multes s’han imposat per incloure clàusules abusives, en el cas de Canal Satélite Digital i per infraccions en l’etiquetatge i incompliments de la normativa de seguretat, en el de Miró
- Amb l’actuació de l’ACC es van retirar del mercat 2.170 unitats d’un model de sandvitxera a la venda als establiments Miró
- Durant 2009 l’ACC va resoldre 938 expedients sancionadors. El 18,8% per clàusules abusives; 16,61% corresponen a infraccions per la manca d’informació i el 12,6% per productes insegurs
- L’ACC manté el seu compromís de transparència i publicita les sancions per contribuir a que les empreses respectin els drets dels consumidors
L’Agència Catalana del Consum (ACC) informa de la imposició de sancions per un valor de 10.000 euros i de 4.000 euros a través de dos expedients sancionadors a dues empreses que han vulnerat els drets dels consumidors. Les companyies sancionades són Canal Satélite Digital, SL (ara, Digital+) i Establiments Miró, SL que, a més de multes, han rebut com a sanció accessòria la “publicitat” de la mateixa. Amb aquesta actuació, l’ACC vol garantir millor els drets dels consumidors i evitar que aquestes pràctiques es tornin a repetir. En aquesta mateixa línia, el director de l’ACC, Jordi Anguera, apunta que la publicitat de les sancions “és un molt bon instrument per corregir el comportament incorrecte de les empreses i evitar que aquestes pràctiques es tornin a repetir”.
L’empresa Canal Satélite Digital, SL ha estat sancionada amb una multa de 10.000 euros per incloure en els contractes clàusules abusives per als consumidors. Aquestes estan incloses en un document que l’empresa entregava als seus usuaris i que s’anomena “Condicions generals de subministrament i recepció dels serveis de televisió digital de Canal Satélite Digital, SL”. Com a exemple d’una clàusula imputada trobem que l’empresa apunta que si el client es dona de baixa abans de l’establert d’una promoció especial, se li penalitzarà amb 100 euros més impostos. El punt és abusiu ja que la quantia de la sanció és desproporcionada i no deixa clar el preu final, ja que no s’indica quant representen econòmicament els impostos. A més, no s’especifica les circumstàncies que motiven la sanció al client, ja que la baixa d’aquest pot ser per un incompliment de la pròpia companyia.
Pel que fa a Miró, s’ha multat amb 4.000 euros per comercialitzar el model de sandvitxera PRINSTON HI-SM-15, incomplint la normativa sobre seguretat de béns. Concretament, manquen dades al fulletó d’instruccions; l’endoll i els cables exteriors no compleixen amb la normativa i en l’etiquetatge no figura cap dada del responsable del producte.
Amb l’actuació de l’ACC es van retirar del mercat 2.170 unitats de la sandvitxera, però 1.796 van ser venudes anteriorment i, per tant, els consumidors afectats poden posar-se en contacte amb l’empresa pel retorn de l’import de la compra o el canvi del producte.
Cal apuntar que durant l’any 2009, l’ACC va resoldre 938 expedients amb sanció, que han sumat un total de 2.379.589 euros. El 18,8% d’aquestes expedients s’han obert per incloure clàusules contractuals abusives o lesives per als consumidors, arribant als 449.339 euros. El 12,6% correspon a infraccions relacionades amb productes insegurs, que poden posar en perill el consumidor. Els expedients per manca d’informació i documentació en els productes també ocupen un percentatge important en la casuística (superen el 16%), seguits dels casos que incompleixen la normativa relativa a l’etiquetatge i envasament de productes (8,8%).



