·       Els premis estan dotats amb 20.000 euros i es lliuraran durant la inauguració oficial del nou curs acadèmic 2019-2020, el proper 6 de setembre
 
·       Enguany s’atorguen per primer cop les mencions M. Encarna Sanahuja a la inclusió de la perspectiva de gènere en docència universitària
 
El Govern de la Generalitat ha aprovat concedir les distincions Jaume Vicens Vives 2019, a la qualitat docent universitària, a tres professors i tres projectes de les universitats catalanes. Els guardonats han estat seleccionats a partir de les propostes fetes pels consells socials de les universitats públiques o òrgans equivalents de les universitats privades. Són els següents:
 
Premis individuals, dotats amb 20.000 euros cadascun:
 
Marta Sancho i Planas, professora de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona (UB). En reconeixement a la seva trajectòria docent en l’àmbit de la història medieval i a la participació en diversos projectes d’innovació docent pioners en la introducció de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en la docència. També per a la incorporació del concepte de competències, tenint en compte les demandes de la societat i l’estudiantat.
 
Miguel Valero García, professor de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Per la seva trajectòria dedicada a la docència universitària i a la formació del professorat, així com a l’impuls de la innovació docent mitjançant la validació de noves metodologies actives centrades en l’aprenentatge de l’estudiantat.
 
Josep Duran Carpintero, professor de la Facultat de Ciències de la Universitat de Girona (UdG). En reconeixement a la seva trajectòria professional, de la qual destaquen iniciatives innovadores sobre la virtualització de la docència i la divulgació de la química a la universitat i a la societat, combinant la ciència, l’ús de noves formes comunicatives, les noves metodologies i la formació de nou professorat.
 
 
 
 
 
Premis col·lectius, dotats amb 20.000 euros cadascun:
 
Projecte per desenvolupar el màster universitari en Formació del Professorat, de la Universitat Ramon Llull (URL). Exemple de model d’aprenentatge actiu i interdisciplinari, d’innovació docent i integral d’avaluació pura per competències, mitjançant aportacions específiques a les especialitats del màster, com l’aprenentatge cooperatiu basat en projectes, la creació de paradigmes plurilingües o la introducció de les TIC i les TAC (tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement).
 
Projecte ‘Aprenentatge i servei en el camp de la nutrició: des de l’aula universitària a l’escola’, de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Per la seva iniciativa docent innovadora que combina el procés d’aprenentatge i el servei basat en la prevenció a la comunitat, articulat en un únic projecte mitjançant el treball de les necessitats reals de l’entorn durant tota l’escolarització de l’alumnat d’escoles i instituts.
 
Projecte ‘Pràctiques integrades: transformació d’una assignatura convencional a un procés d’aprenentatge integral i significatiu’, de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). En reconeixement al projecte innovador d’assignatura que combina les metodologies participatives amb el treball de competències transversals i de foment de l’autonomia de l’estudiant en un context aplicat i multidisciplinari.
 
Mencions M. Encarna Sanahuja Yll
 
Per primer cop, el Govern també ha concedit en el marc de les Distincions Jaume Vicens Vives les mencions M. Encarna Sanahuja Yll a l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària. El guardó premia el professorat, els equips docents i els grups d’innovació amb actuacions remarcables en la incorporació de la perspectiva de gènere en les matèries o els plans d’estudi de qualsevol disciplina. Els premiats han estat:
 
Mínor en Estudis de Gènere de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Per la seva iniciativa innovadora i pionera de configurar una oferta, en l’àmbit interfacultatiu i per a l’alumnat de totes les titulacions, en formació de qualitat en gènere des de diferents disciplines. El guardó distingeix la vocació de transformació social i l’impacte dins els plans d’estudis dels diferents graus de la universitat, el qual ha contribuït a la superació de les resistències a la perspectiva de gènere en la docència i a reforçar l’optativitat dels estudis de gènere, així com a l’increment del nombre d’estudiants de cada grau amb eines i habilitats per desenvolupar treballs de recerca en aquest àmbit.
 
Projecte ‘#AmbPerspectiva: Introducció de la perspectiva de gènere en la docència de grau’, de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Es reconeix la seva contribució a una transformació de caràcter global en aquesta universitat, amb la creació de noves assignatures especialitzades en gènere en els graus, del mínor en Estudis de Gènere, d’incorporació de la perspectiva de gènere en el contingut curricular i les metodologies docents emprades, amb l’augment de la proporció d’autores treballades en les assignatures, així com l’impuls a la inclusió d’una competència transversal sobre perspectiva de gènere.
 
La menció M. Encarna Sanahuja Yll és una iniciativa de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), que pretén aprofundir en el mandat de l’article 28 de la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes, que atorga a la universitat un paper preeminent com a institució que educa en valors. Els projectes distingits reben una gratificació econòmica del mateix import que les distincions Jaume Vicens Vives destinada a projectes d’innovació o de millora docent en la perspectiva de gènere.
 
Les distincions Jaume Vicens Vives van ser creades per Decret del Govern de 1996 i es lliuraran el proper 6 de setembre, durant l’acte d’inauguració del nou curs acadèmic 2019-2020. L’import atorgat a cada persona i projecte guardonats s’haurà de destinar a projectes d’innovació o de millora docent.