Educació

RDP

El nou curs 2019-2020 començarà amb 1.581.534 alumnes i una plantilla de 72.535 docents

query_builder   4 setembre 2019 14:38

event_note Nota de premsa

El nou curs 2019-2020 començarà amb 1.581.534 alumnes i una plantilla de 72.535 docents

  • Es posaran en marxa 25 nous instituts escola i 8 instituts per donar sortida a l’increment d’alumnat a la secundària.
 
  • La plantilla de professorat augmenta en 670 places.
 
  • 413 centres acabaran les obres el 2019, seran centres de nova construcció, grans adequacions i rehabilitacions.
 
  • Aquest curs, tots els centres de secundària de Catalunya implementaran el servei comunitari per tal que els alumnes adquireixin els valors de la competència social i ciutadana.
 
  • Josep Bargalló: “Tenim bastant clar que una bona oferta de batxillerat no se circumscriu a aprovar la selectivitat”.
RDP1
El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha presentat les principals novetats del proper curs 2019-2020, que començarà a partir del 12 de setembre. Un curs amb 1.581.534 alumnes dels diferents ensenyaments –infantil, primària, ESO, batxillerat, FP, de règim especial, centres d’adults, a distància-. Per poder atendre l’escolarització el Departament d’Educació compta amb una plantilla de 72.535 docents, fet que suposa 670 places més que el curs passat.
 
Les xifres d’alumnat del curs respecte l’any anterior es mantenen estables, amb una previsió de creixement de tan sols 536 alumnes. L’increment més important es dona a l’ESO, amb 6.961 més; també creix el batxillerat i els cicles formatius –amb poc més de 1.000 alumnes més cadascun-, i per contra disminueix la primària amb 9.287 alumnes menys
 
Per tal de donar resposta al creixement d’alumnes, s’amplia la plantilla dels centres públics, amb 670 nous docents. Aquest fet implica que el nou curs comptarà amb 72.535 mestres i professors, una xifra superior a la de l’any passat tot i que l’alumnat es manté estable. Aquest augment inclou una dotació de 90 docents especialitzats i 53 professionals no docents d’atenció educativa per a l’escola inclusiva. Josep Bargalló ha afirmat que “tot i la pròrroga pressupostària, tot i mantenir el capítol 1 del 2017, un altre any augmentem la plantilla docent. Fem tot el que cal per garantir la correcta escolarització, per això malgrat tenir 3.000 alumnes menys, tindrem 723 professionals més d’aula”.
 
El conseller Bargalló ha anunciat la convocatòria d’oposicions per tal d’estabilitzar les plantilles dels centres i alhora reduir la interinitat entre els docents, amb una convocatòria de 3.155 places: 2.946 del cos de professors d’ensenyament secundari, 60 d’escoles oficials d’idiomes, 40 d’arts plàstiques i disseny, 8 de mestres de taller d’arts plàstiques i disseny; i 110 del cos d’Inspecció educativa. Aquestes oposicions se sumen a les 5.000 places que es van convocar el curs passat.
 
413 obres de centres durant el 2019
 
Pel que fa a les construccions escolars, el curs començarà amb 25 nous instituts escola repartits arreu del territori, i que escolaritzaran a 9.857 alumnes. L’increment de població escolar a la secundària també ha generat noves construccions, amb 8 instituts nous, majoritàriament d’ESO (El Prat de Llobregat, Sarrià de Ter, Lloret de Mar, Sabadell, Barcelona) i també específics d’FP (Castellar del Vallès i Sant Cugat del Vallès).
 
Durant aquest 2019, s’hauran dut a terme obres en 413 centres, incloent centres de nova construcció (4), grans ampliacions i grans adequacions (23), i actuacions de millora (386), per valor de 67.304.000 euros. Les noves 4 construccions són:
 
-       Institut Maria Espinalt (Barcelona)
-       Institut El Prat de Llobregat
-       Secció d’institut Can Record (Sant Esteve de Palautordera)
-       Escola de Sant Iscle (Vidreres).
 
El titular d’Educació ha remarcat que de les obres en 413 centres, “un total de 208 són de necessitat d’escolarització, són necessàries per acollir més alumnes. Aquestes, estaran acabades el dia 12 de setembre. Les altres 200 són de millora, i alguna continuarà en obres més enllà del 12, però no impedirà que el centre atengui el seu alumnat".
RDP2
Servei comunitari a tots els centres
 
Enguany, tots els centres educatius –tant públics com concertats- implantaran el servei comunitari a 3r o 4t d’ESO. Això suposa que prop de 80.000 alumnes, dins del currículum, faran accions obligatòries de servei comunitari, per tal que adquireixin els valors de la competència social i ciutadana. El passat curs ho van implantar el 65% dels centres. Un fet que implica alhora un exercici actiu de la ciutadania i un arrelament al territori. Bargalló ha exposat que el servei comunitari “respon a dos motius: d’una banda l’educació cívica, crítica i social de l’alumne, com a exercici actiu de la ciutadania entès com una forma d’arrelament al territori. De l’altra, és l’assoliment de les habilitats de la competència ciutadana”.
 
El curs passat es va dur a terme una avaluació del servei comunitari i algunes de les conclusions que es van poder extreure són:
 
-       El 98% dels centres consideren que contribueix a assolir la competència social i ciutadana.
-       El 73% que ha ajudat a millorar el rendiment acadèmic de les matèries on s’ha ubicat.
-       El 78% que ha millorat la convivència al centre.
-       El 20% dels alumnes tenen interès a seguir vinculats amb l’entitat.
 
També és aquest el curs on es posen en marxa els plans educatius d’entorn 0-20, en 54 centres de 5 municipis (Esplugues de Llobregat, L’Hospitalet de Llobregat, Ripoll, Sant Vicenç dels Horts i Tàrrega). És un nou model que fomenta la visió comunitària com a part del sistema educatiu i que, per tant, posa l’accent en la xarxa. Algunes de les accions que contempla són un Servei d’Orientació entre els 0 i els 20 anys, no només a l’alumnat sinó també a les seves famílies; els espais familiars de 0 a 3 anys; i l’acompanyament de l’alumnat per a la construcció dels seus itineraris formatius que per primera vegada inclouran l’educació no formal.
 
Millora de l’oralitat i foment de les llengües estrangeres
 
Aquest curs es posa en marxa un nou programa per promoure i millorar l’expressió oral de l’alumnat, tot incrementant les activitats orals, tant les acadèmiques com les escolars i d’entorn. També s’inclourà formació per al professorat i a través de les xarxes de centres es promourà la transferència d’experiències. Cal recordar que enguany, per primera vegada, s’ha inclòs a les proves de 4t d’ESO una avaluació de l’expressió oral a una mostra de 50 centres.
 
El conseller Bargalló ha assegurat que “hem pogut comprovar que l’alumnat acaba l’etapa obligatòria amb un bon coneixement gramatical i ortogràfic de les llengües, però amb una capacitat no adequada per expressar-se oralment, sobretot en català, anglès, francès i alemany. I calia treballar-ho. Cal ser capaços comunicativament i l’oralitat és un element clau, en una societat com l’actual, molt comunicativa i oral”.
 
En l’àmbit del plurilingüisme, es promouran a l’ESO estades d’immersió en llengua anglesa per 9.000 alumnes de centres d’alta complexitat; i es fomentarà la mobilitat d’alumnat i els intercanvis educatius amb França. També en llengua francesa enguany s’afegeixen 4 centres nous als 75 que actualment duen a terme el currículum mixt batxibac (batxillerat-baccaleauréat): Institut Icària (Barcelona), Institut Joan Fuster (Barcelona), Institut Milà i Fontanals (Igualada); i Institut Montilivi (Girona).
 
En altres llengües estrangeres i d’origen, es donarà continuïtat a l’oferta de llengües no curriculars d’àrab i xinès, amb la presentació dels nous currículums d’aquestes dues llengües. S’incrementarà en un 20% l’oferta de llengües estrangeres o d’origen en horari extraescolars, ampliant els acords amb entitats socials com l’Indian Cultural Centre, l’Associació de pares i mares de nens brasilers, i la Federació de Centres russos.
 
Per un batxillerat més flexible
 
El conseller també ha explicat que enguany s’iniciarà el batxillerat en 3 anys, que combina el batxillerat amb un cicle formatiu artístic de grau mitjà o un títol de tècnic esportiu. El pla pilot es durà a terme en 7 centres, i permetrà a l’alumne obtenir el títol de batxillerat i el del cicle formatiu.
 
Josep Bargalló ha posat de manifest la necessitat de reflexionar sobre el plantejament actual dels ensenyaments obligatoris: “El batxillerat és exclusivament el camí per anar a la universitat? Cal que ho sigui? L’FP és la que necessitem actualment? Els ensenyaments de règim especial ho són per si mateixos o perquè ho vam posar així al seu dia, com ara la dansa? Tenim bastant clar que una bona oferta de batxillerat no se circumscriu a aprovar la selectivitat. Si fem això ens equivoquem. Una de les ofertes en aquest sentit és el batxillerat a 3 anys combinat amb l’FP”.
RDP3
Nous programes de formació professional
 
Josep Bargalló ha exposat la posada en marxa de nous plans en formació professional. Així, s’engegarà un pla pilot d’oferta formativa compartida entre els Departaments d’Educació i de Treball, Afers Socials i Famílies en 4 centres de l’Alt Empordà, la Selva, la Garrotxa i la Ribera d’Ebre.
 
Alhora, s’implanta un pla pilot d’acreditació de la formació adquirida per la via laboral amb una oferta d’acreditació conjunta entre Educació i Treball. Permetrà als treballadors que acreditin obtenir en el mateix procés el reconeixement de mòduls professionals d’un títol d’FP i d’unitats de competència d’un certificat de professionalitat.
 
Es completa aquest curs l’estudi del pla de millora dels resultats educatius de l’alumnat de grau mitjà. Recollirà informació sobre el nombre d’alumnes que aproven tots els mòduls del curs i el nombre que es mantenen al llarg de tot el curs. Un cop analitzats els resultats, es faran propostes de millora per tal que els centres ho puguin implementar el proper curs.
 
En FP dual, s’impulsarà una visió integrada a partir del desplegament del model català de formació dual, amb un acord de concertació entre agents socioeconòmics i la Generalitat. Aquest curs es preveu que prop d’un 21% de l’alumnat de segon curs d’FP dual participin en aquesta formació (9.000 alumnes, enfront dels 7.737 alumnes de segon curs de l’any anterior).
 
Projectes d’innovació a escoles i instituts
 
Educació, conjuntament amb la Secretaria d’Universitats i Recerca, crea un programa d’innovació perquè una seixantena d’instituts siguin referents en la formació del professorat. Els estudiants del màster de professorat de secundària podran fer les pràctiques en centres especialitzats en la formació.
 
També s’implantaran programes de promoció de la robòtica, d’innovació avançada (Big Data, intel·ligència artificial, realitat immersiva i analítica de dades), i Escoles d’evidències, un projecte d’experimentació educativa per generar innovacions basades en evidències d’aprenentatges. Es crearà el Laboratori d’acceleració de la transformació educativa, que permetrà aplicar sobre centres accions i recursos per provocar la seva transformació de forma accelerada, a partir d’una diagnosi inicial. Bargalló ha reiterat que “per si sola la innovació no és ni un element positiu ni negatiu, el que és positiu és quan la innovació esdevé millora. I per això cal avaluar-la i plantejar-la a la resta de centres perquè posin a la pràctica el que considerin més útil”.
 
Finalment, el titular d’Educació ha afirmat que es treballarà amb els nous decrets per una distribució equitativa dels alumnes. Aquests són un nou decret de concerts que ha de permetre un finançament asimètric de l’escola concertada; i el decret per establir el procediment d’admissió dels alumnes als centres educatius. Alhora, es presentaran els resultats de la comissió que està estudiant el cost de la plaça escolar, i que ha de definir millor la situació de les concertades en relació al finançament i la coresponsabilitat en la distribució de l’alumnat.
 
 
4 de setembre de 2019

 

 
 
 

2  

Imatges

RDP1

RDP1 3742

RDP2

RDP2 3927

1  

Fitxers adjunts

Dossier RdP Inici de Curs

Dossier RdP Inici de Curs
PDF | 680

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia