- El programa és conjunt entre els departaments d’Educació, Polítiques Digitals i Administració Pública, i Empresa i Coneixement
- L’àmbit STEM és un dels sectors econòmics que genera més ocupació però on encara hi manquen professionals, especialment dones
Els consellers d’Educació, Josep Bargalló, i de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, han presentat avui el Pla STEMcat. Un projecte d’impuls de les vocacions científiques, tecnològiques, d’enginyeria i matemàtiques, i conjunt dels departaments d’Educació, Polítiques Digitals i Administració Pública, i Empresa i Coneixement.
Amb aquesta iniciativa, el Govern vol estimular les vocacions STEM entre infants i joves, atès que l’ocupació especialitzada en aquest àmbit creix de forma constant a Europa. S’estima que fins des del 2017 i fins el 2025 es generaran 7 milions de vacants en aquest sector, i una part important de les quals no es podran cobrir per manca de professionals. Si bé globalment hi ha més persones titulades avui que fa 10 anys, continuen mancant tècnics de formació professional d’aquest sector, i es manté el biaix de gènere.
Durant la presentació del pla a l’Escola Montseny, el conseller Bargalló ha destacat que el pla proposa “millorar la formació del professorat en aquestes matèries, que tingui més i millors coneixements en ciència i tecnologia. En aquesta millora, la inclusió de recursos i metodologies per fer el seu coneixement més competencial i atractiu. I vol dir també millorar l’orientació educativa. Tot sovint la manca de noies és producte d’una mala orientació, equivocada del que són estudis masculins, quan són les noies les que treuen millors qualificacions”.
El conseller Puigneró, de la seva banda, ha posat de manifest que “aquest és un projecte de país. Amb el Pla STEMcat ens juguem el futur laboral de Catalunya. Estem davant un sector d’oportunitats i per tant ens cal generar, retenir i atraure talent cap a les enginyeries, ciències i matemàtiques”.
Sector en creixement però amb manca de professionals
Tot i que es tracta d’un sector econòmic amb moltes possibilitats d’inserció i un alt reconeixement social, hi ha un percentatge de joves no interessats per aquests estudis. Entre els motius, un 45% no es veu capaç de cursar-los, i només un 24% dels alumnes amb baix nivell sociocultural opta per aquests estudis –i quan es tracta de noies és el 20%-.
Els estudis –tant universitaris com de formació professional- que s’emmarquen en l’àmbit STEM són diversos. En ciència s’inclouen biotecnologia, ciències biomèdiques, física, química o ciències del mar, entre d’altres. En Tecnologia i Enginyeria, per exemple, arquitectura, enginyeria aeroespacial o de materials, o la formació professional d’informàtica i comunicacions, imatge i so, electricitat i electrònica o manteniment de vehicles. En matemàtiques, estadística, matemàtiques i estadística aplicada.
L’objectiu: l’impuls de les vocacions
Per aconseguir atraure més alumnat als estudis STEM i incentivar les vocacions científiques, tecnològiques i matemàtiques, el Pla se centra en 5 objectius:
- Incrementar el nombre d’alumnes graduats en estudis STEM.
- Augmentar la proporció de dones en aquests estudis.
- Millorar les competències d’aquest àmbit en l’educació obligatòria.
- Millorar l’orientació personal, acadèmica i professional a partir de programes coordinats entre el sistema educatiu i les empreses
- Transmetre el valor social de la ciència, la tecnologia i les matemàtiques.
El professorat, eina clau
Per tal de millorar les competències STEM dels alumnes i incrementar el nombre de graduats, cal potenciar la formació del professorat en aquest àmbit. S’ha creat un programa de formació permanent específic i s’ha donat suport a la recerca del professorat i als projectes de centre, a través de la creació del programa d’innovació pedagògica STEAMcat (amb una participació de 50 centres de tot Catalunya que s’incrementarà amb una nova convocatòria al març de 2.020), estades per al professorat en residència i mentoratge, o la creació d’un perfil professional específic de ciència, tecnologia i matemàtiques.
S’impulsarà l’orientació educativa en aquest àmbit amb un programa de formació en acció tutorial; amb accions de promoció; una plataforma amb materials i recursos; i amb accions adreçades a estudiants futurs del grau d’educació infantil i primària per potenciar l’accés des de la modalitat de batxillerat científic.
Potenciar les competències STEM
La formació del professorat ha de permetre esdevenir un element d’impuls de les vocacions entre els joves. Així ja s’han iniciat activitats formatives com l’STEM global. Cal potenciar les competències en l’àmbit STEM del professorat, incorporant aspectes com el pensament computacional, metodologies, perspectives i tecnologies STEM. Es facilitaran recursos i s’adequaran els sistemes d’avaluació entre les competències i les metodologies per tal que hi hagi una coherència. També són importants les aliances amb els centres de recerca, les universitats i el món empresarial, que estan permetent ja la creació de materials per a l’ensenyament de les ciències, activitats de dinamització educativa amb l’alumnat, etc
En el marc de l’orientació de l’alumnat, es farà especial incidència en nenes i joves, per tal de disminuir el desequilibri de gènere que s’evidencia en els diferents ensenyaments relacionats amb l’STEM, tant en l’etapa obligatòria com sobretot en la formació professional i el sector universitari. Així amb els 50 centres del Programa d’Innovació STEAMcat ja s’estan pilotant accions d’orientació en totes les etapes educatives, amb el lema l’orientació invisible des d’una mirada inclusiva.
Encoratjar la participació de les empreses a l’escola
El pla inclou la voluntat d’encoratjar la participació de les empreses a l’escola i enfortir el vincle entre el món laboral i educatiu a través de la promoció d’espais de
col·laboració entre els el món acadèmic i l’empresarial. Es tracta d’implicar els professionals de les STEM en el foment de vocacions, per fer-los responsables d’aquesta necessitat social. Amb accions com aquestes, s’aconsegueix també aportar referents reals de les professions en una relació directa amb docents i estudiants en les primeres etapes de l’educació. Per aquest motiu, es preveuen també accions perquè les STEM siguin més atractives mirant de posar-les en un context econòmic i social que sigui proper i comprensible per als estudiants a través de la col·laboració amb les empreses i indústries locals.
Així, s’impulsarà una aliança per coordinar l’acció de l’administració, les universitats i el món empresarial en aquest àmbit i es treballarà per atreure programes d’empreses multinacionals. També s’apostarà per crear programes de mentoria i apadrinament, per tal de fomentar la participació dels professionals en programes educatius. En aquesta mateixa línia, es crearan continguts pedagògics concrets i els programes per acostar encara més l’activitat escolar al món empresarial.
Potenciar el valor social de la ciència, la tecnologia i les matemàtiques
El Pla STEMcat també té entre els seus eixos promoure la rellevància social de les STEM mitjançant la difusió del seu impacte social i millorar la cultura general en i la visió positiva en la ciència i la tecnologia, per tal de donar a conèixer la diversitat en els perfils professionals i trencar els estereotipus establerts.
En aquesta línia, es crearà una mesa de diàleg amb els mitjans de comunicació per abordar la difusió de les STEM i es crearan catàlegs actualitzats per ordenar l’oferta existent de promoció d’aquests perfils. Finalment, s’impulsaran espais de participació ciutadana en ciència i tecnologia, tant a les escoles com en el marc dels teixits associatius.