Internacionalització de la formació agrària
Dins el treball de la formació del futur camp català les Escoles donen molta importància al fet de les visites i les pràctiques de Formació en explotacions de països europeus. Com a exemple, durant els darrers 5 anys, s’han enviat més de 120 alumnes a diferents països com: Finlàndia (53), Itàlia (19), Dinamarca (12), França i altres. Tots els alumnes valoren molt positivament l’experiència i ho aconsellarien a altres companys.
Les escoles agràries han tingut en marxa la participació en tres projectes interregionals amb França (POCTEFA), i en tenen tres més en preparació per a continuar treballant amb el país veí. També tenim en funcionament dos projectes ERASMUS plus, i la participació en un H2020, juntament amb l’IRTA.
D’altra banda, aquest curs s’inicien dos projectes ERASMUS nous: un sobre l’agricultura periurbana, i un altre sobre la reincorporació i l’acolliment de joves per a l’agricultura, amb institucions i escoles agràries i universitats de Dinamarca, Itàlia, França, i altres; països que com tots els de la UE noten la baixada d’actius al seu sector agrari.
Segueix l’aposta per la formació Dual
Una altra novetat és el Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) de Gestió forestal i medi natural i Paisatgisme i Medi Rural que comença aquest curs 2019-20 a l’EAF de de Santa Coloma de Farners. Amb aquests, seran sis els cicles que es fan en modalitat DUAL a les escoles agràries. La modalitat dual permet fer una part important de la formació a la mateixa empresa, i es diferencia de les pràctiques en empreses perquè són els tutors que l’alumne té a l’empresa els qui fan de formadors directament, amb el seguiment del programa formatiu preparat amb els professors de l’escola agrària.
Fins ara, s’està fent modalitat dual a l’EA de Vallfogona de Balaguer (CFGS de ramaderia i assistència en sanitat ramadera), a l’EA de l’Empordà (CFGS de processos i qualitat en la indústria alimentària), a l’EA de Viticultura i Enologia ‘Mercè Rossell i Domènech’ (CFGS de viticultura) i a l’EA del Solsonès (CFGS Gestió forestal i medi natural).
Des de l’inici de la formació dual, les Escoles Agràries ha col·laborat amb 76 empreses d’arreu del territori.
Les Borges Blanques, especialitzada en formació en maneig i manteniment avançat de maquinària agrícola
Teresa Jordà també ha explicat que aquest any s’ha decidit donar el tret de sortida d’aquest nou curs des de l’Escola Agrària de les Borges Blanques, perquè “té previst, com a novetat molt interessant, la implementació del primer curs d’especialització en maneig i manteniment avançat de maquinària agrícola, amb 10 mòduls i més de 800 hores de formació per a cobrir una demanda molt important que tenim de personal format per a la utilització de la maquinària agrícola de forma professional”.
La consellera ha reconegut també a l’Escola, que té com especialitat la formació en matèria de producció agropecuària, pel suport que “des de fa anys dona a les Garrigues i a les comarques veïnes, en la formació envers les explotacions de fruita seca, olivicultura i conreus extensius a l’entorn del nou reg de Segarra-Garrigues”.
La consellera ha donat també un diploma de reconeixement a les empreses Germans Bigordà, Bodegues Torres-Finca L’Aranyó i Vicenç Maquinària Agrícola, per la seva estreta col·laboració amb l’Escola Agrària de les Borges Blanques.
Xarxa d’Escoles Agràries
El Departament compta amb 14 escoles agràries situades en diferents punts de Catalunya, destinades a formar els joves i els professionals del sector agroalimentari. En aquestes escoles s’imparteix formació reglada o inicial (cicles formatius), formació contínua (presencial, semipresencial i a distància), així com cursos de reciclatge per als professionals, amb el treball formatiu a tots els joves que s’incorporen a l’agricultura i amb els cursos d’emprenedoria, les jornades de transferència tecnològica, i altres formats.
El públic objectiu de les escoles agràries està compost pels joves que estudien els cicles formatius de formació professional, pels joves d’entre 18 i 40 anys en disposició d’incorporar-se a l’agricultura, per tots els actius agraris amb necessitat de reciclatge de coneixements i per la resta de persones que habiten en els nuclis rurals de Catalunya.
Les escoles, en general, compten amb una especialització o orientació, sempre d’acord amb la seva situació geogràfica o la seva història.