- El jurat també ha premiat el diari Crític, el Grup Segre i Jaume Alemany
- Ha atorgat una menció honorifica al corresponsal de La Vanguardia a l’Orient Mitjà Tomàs Alcoverro i a la productora Mediapro
- El lliurament dels guardons tindrà lloc el proper 13 de novembre al Palau de la Generalitat en un acte presidit pel president Quim Torra
El jurat de la XVIII edició dels Premis Nacionals de Comunicació de la Generalitat de Catalunya ha decidit atorgar els guardons d’enguany al magazine L’altra Ràdio de Ràdio 4, en la categoria de Radiodifusió; a la sèrie Merlí en la categoria Televisió; al periodista Ramon Besa i Camprubí, en la categoria de Premsa; al diari Crític, en la categoria de Mitjans d’arrel digital; al Grup Segre, en la categoria de Comunicació de proximitat i a Jaume Alemany Gas en la categoria de Publicitat. El jurat també ha atorgat dues mencions honorífiques, una a Tomàs Alcoverro, per la seva llarga trajectòria com a corresponsal de La Vanguardia a l’Orient Mitjà i la segona a la productora Mediapro en reconeixement al seu lideratge en el sector audiovisual europeu.
Els Premis es van crear l'any 1999 amb motiu dels 75 anys del naixement de les primeres emissions regulars de ràdio a Catalunya. L'objectiu dels guardons és reconèixer les aportacions més rellevants en el camp de la comunicació a Catalunya o en llengua catalana, tant si han estat realitzades per professionals com per qualsevol entitat pública o privada durant l’any anterior. Aquests premis també reconeixen trajectòries professionals, institucionals o empresarials que hagi destacat en el seu conjunt.
El lliurament dels guardons tindrà lloc el 13 de novembre en un acte presidit pel president de la Generalitat, Quim Torra, al Palau.
Guardonats d’enguany
En la categoria de Radiodifusió, el jurat ha premiat Cinto Niqui Espinosa, director de L’altra ràdio, de Ràdio 4, des del 1985. Enguany, el programa compleix 40 anys en antena i més de 2.300 emissions, sent el magazine amb més anys d’emissió de la radiodifusió catalana. Continua apostant per la divulgació de les noves tecnologies audiovisuals, la reflexió sobre el seu impacte a la societat i el coneixement de la història de les comunicacions. Cinto Niqui, amb un to divulgatiu i un llenguatge radiofònic senzill, reflexiona setmanalment sobre l’ús i l’impacte en la societat de les TIC, considerades eines de transformació social.
La sèrie Merlí, de la productora Veranda, emesa inicialment amb gran acceptació de critica i públic per TV3, ha estat premiada en la categoria de Televisió. El jurat ha volgut reconèixer els seus continguts i plantejaments, indubtablement innovadors, que han interessat a tots els públics, però especialment els joves, que s’hi podien veure reflectits. Les tres temporades emeses han estat un èxit rotund. Merlí ha estat de les primeres grans sèries catalanes que, sense renunciar a un exigent nivell de qualitat, ha obtingut grans audiències i difusió a nivell internacional.
Pel que fa a la categoria de Premsa, el jurat ha reconegut Ramon Besa i Camprubí per la seva llarga i prolífica trajectòria professional en diversos mitjans. “Periodista esportiu diferent, amb registres redaccionals que van molt més enllà, ha esdevingut un referent de l’ofici pel seu caràcter independent, crític i ponderat, i la voluntat de posar-se al servei del lector. Compta amb diversos premis i guardons, com ara el Premi Ciutat de Barcelona de periodisme, Premi Quim Regàs de Periodisme i el Premi Internacional de Periodisme Manuel Vázquez Montalbán”.
En la categoria de Mitjans d’arrel digital, el jurat ha premiat el diari Critic pel seu periodisme alternatiu i de continguts informatius de profunditat i reflexió. “Basat en el model de subscripció i nascut mitjançant crowdfunding, Crític ha aconseguit donar visibilitat a temes silenciats per grans mitjans. En l'època en què la premsa s'ha de reinventar per sobreviure, han creat una cooperativa per fer periodisme d'investigació, reportatges, entrevistes, articles d’opinió i anàlisi amb profunditat, sobre aspectes de l’actualitat política, econòmica o social, i ara celebren el seu 5è aniversari”.
El Grup Segre, que edita a les Terres de Ponent el diari Segre, gestiona també Segre Ràdio i el canal Lleida Televisió, ha estat el premiat de la categoria de Comunicació de proximitat. “El grup converteix la proximitat en un valor del periodisme, no tant per la proximitat geogràfica, que també, com per la proximitat amb els fets que s’expliquen. Des del seu naixement ha destacat per aquesta vocació de proximitat amb iniciatives confluents, com la promoció de noves emissores locals de ràdio. Cal destacar també la seva aposta per mantenir una completa xarxa de corresponsals al territori i adaptació als formats digitals”.
El jurat també ha reconegut Jaume Alemany, director de màrqueting de Damm, en la categoria de Publicitat “per la innovació, l’activisme de marca i el compromís social, aconseguint que la seva proposta comunicativa tingui alhora impacte empresarial i transcendència social. Damm ha aconseguit un posicionament de marca únic i diferencial gràcies a la construcció d’un territori de comunicació consistent al llarg d’una dècada amb un to fresc i proper, vinculant-lo a valors del territori, la cultura, la gastronomia, el paisatge i la sostenibilitat de Catalunya, apostant per la creativitat publicitària com a factor disruptiu i singular que ha permès construir aquest codi únic”.
Finalment, el jurat ha decidit atorgar dues mencions d’honor. La primera a Tomàs Alcoverro, corresponsal de La Vanguardia a l’Orient Mitjà. El jurat reconeix la seva tasca com a “testimoni excepcional de les crisis i els canvis succeïts a la regió com els 15 anys de la Guerra Civil libanesa o la Guerra de Síria. Ha estat l’únic català que durant més de 40 anys i de forma ininterrompuda, ha treballat per explicar-nos l’Orient Mitjà. I ho ha fet sempre des del terreny, quan no hi havia tantes finestres al món i ressaltant especialment aspectes positius, com la riquesa històrica i cultural dels seus països. Fugint d’estereotips que sovint estigmatitzen la zona. Periodisme amb contingut, anàlisi i reflexió”.
La segona menció d’Honor ha estat per a la productora Mediapro, que, des de la seva fundació l’any 1994, s’ha convertit en la productora i grup empresarial català de comunicació més gran del país, i líder en el sector audiovisual europeu. La seva activitat integra continguts, producció i distribució audiovisual arreu del món, on el grup disposa de 58 seus, en 36 països de 4 continents.
Composició del jurat
El jurat dels Premis Nacionals de Comunicació de l’edició de 2019, ha estat format per la consellera de la Presidència, Meritxell Budó; el secretari de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació, Antoni Molons; així com tots els vocals, senyores Neus Bonet Bagant, Maria José Recoder Sellarès i Rosa Romà Bonfà i senyors Marc Elena Soler, Miquel Gamisans Martín, Ignasi Genovès Avellana, Ramon Grau Soldevila, Enric Jové Bosch, Roger Loppacher Crehuet, Miquel Miralles Fenoll i Marçal Sintes Olivella. Ha actuat com a secretari del jurat el senyor Martí Porter Huerre, responsable d’Informació, Arxiu i Publicacions de la Direcció General de Mitjans de Comunicació.
Evolució dels Premis
Des que fa dinou anys, el president de la Generalitat va lliurar els primers premis de Radiodifusió, Televisió i Telecomunicacions, els guardons han anat experimentant alguns canvis, atenent la constant evolució del sector. D’aquesta manera, l’any 2000 es va constituir el Premi Nacional d’Internet per la seva importància creixent, i en l’edició de 2008 es van atorgar per primer cop els premis corresponents a les categories de Premsa, Comunicació de proximitat i Publicitat. A partir de 2013 va desaparèixer la categoria de Telecomunicacions, i la d’Internet va passar a denominar-se de Mitjans d’arrel digital, per tal de centrar els premis en els continguts i els productors de continguts i separar-los dels de caràcter més tecnològic, que hi tenien difícil encaix.
Actualment els premis consten de sis categories: Radiodifusió, Televisió, Premsa, Mitjans d’arrel digital, Publicitat, i Comunicació de proximitat.