- Els treballs actuals consisteixen en l'acabament de l’arquitectura i les instal·lacions i conclouran durant el primer trimestre de l’any vinent
- La nova parada serà la vuitena de la línia que entrarà en servei i haurà comportat una inversió total d’uns 40 MEUR
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat avui els treballs per a posar en funcionament l’estació de Zona Franca de l’L10 Sud, el primer trimestre de l’any vinent. La nova estació, amb una inversió total de 40 MEUR, ampliarà la cobertura en transport públic d’un important sector d’activitat econòmica com és la Zona Franca. A la visita també han participat la presidenta de TMB, Rosa Alarcón, i el regidor del districte de Sants-Montjuïc de Barcelona, Marc Serra.
Calvet ha posat en valor el doble vessant d’aquesta actuació: social i ambiental. Així, ha remarcat que la de Zona Franca és una “estació que servirà molt per a l’economia productiva del país”. Així mateix, ha posat de relleu que la posada en servei de l’estació de zona Franca “suposarà un estalvi en emissions de 265 tones de CO2. Per tant, veiem com el transport públic, que és una política social, és també una política ambiental, que ens permet fer front a l’emergència climàtica i millorar la qualitat de l’aire. Hem de continuar desenvolupament aquestes polítiques que ens ajudin a tenir un sistema de transport públic més robust”, ha afegit.
La de la Zona Franca serà la vuitena parada de l’L10 Sud, després que aquest mes de novembre, entri en funcionament la de Ciutat de la Justícia i la número 159 de la xarxa de metro. Es preveu que registri uns 3.600 viatgers al dia, que se sumaran als 18.000 que té l’L10 sud actualment. Els treballs que resten a l’estació corresponen principalment a instal·lacions, implantació dels elements de venda i de validació, i a les comprovacions associades. Finalitzades aquestes tasques, s’iniciaran les proves de circulació.
Primera estació en viaducte
Aquesta estació és la primera d’un conjunt de quatre estacions en què el traçat de l’L10 Sud discorre en superfície i s’eleva en viaducte al llarg del carrer de la Lletra A de la Zona Franca en una recta de pràcticament tres quilòmetres. En tractar-se d’una estació elevada, té una configuració completament diferent a les estacions de la resta de la línia, que són soterrades. De fet, serà la primera estació en viaducte de la xarxa de metro.
En concret, l’estació consta de 3 nivells diferenciats: la planta baixa correspon al vestíbul, la planta primera es destina a l’andana, que està tancada lateralment, i a la planta altell s’hi ubiquen les sales tècniques. La instal·lació disposa de dos accessos a peu pla des de la mitjana del carrer A, i la connexió amb l’andana, que és central i té 9,6 metres d’amplada i 120 metres de llargada, es realitza mitjançant dos accessos d’escales, un dels quals també compta amb escala mecànica, a més d’un ascensor.
Els últims treballs per finalitzar l’estació de Zona Franca tenen un pressupost de 3,5 MEUR, articulats a partir de romanents de tresoreria d’actuacions anteriors a la línia 10 sud. En aquest sentit, el conseller ha remarcat “les condicions excepcionals en què treballem a la Generalitat des de fa uns anys, des d’un punt de vista econòmic i financer, però que no han impedit que puguem anar posant en servei estacions a les línies 9 i 10”.
Estat de les obres de l’L10 i l’L9
Les obres per poder posar en funcionament les altres tres estacions del viaducte, ha assenyalat el conseller estan valorades en 11 MEUR, i “esperem que amb el nou pressupost ho puguem incloure”. Finalment, per a completar l’L9, “queden per executar obres per valor de 970 milions,740 dels quals els tirarem endavant amb un préstec del BEI i per això necessitem poder aprovar el nou pressupost”.
1