• Ho ha afirmat durant la cloenda de la XXVII Jornada de reflexió del Consell Escolar de Catalunya, enguany sobre el temps educatiu, que s’ha dut a terme aquest matí a la Universitat Autònoma de Barcelona
Hc jornades

El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha afirmat que “tenim molta voluntat de debatre els horaris escolars perquè són motiu d'equitat i de segregació". En aquest sentit, ha posat com a exemple l'àrea metropolitana de Barcelona, on "hi ha alumnes que fan trajectes molt llargs per arribar al centre, que és segregació territorial, i molts que arriben a casa sense dinar, que és segregació social". Ho ha fet durant la cloenda de la XXVII Jornada de reflexió del Consell Escolar de Catalunya (CEC), que enguany ha girat al voltant del temps educatiu i que s’ha celebrat aquest matí a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Bargalló ha destacat que "quan parlem d'horari escolar hem de parlar de l'alumnat, que és objecte i subjecte. També és important el professorat, la conciliació i l'organització de la comunitat però sens dubte és més important parlar de l'alumnat". Així mateix, ha manifestat que "tenim un horari escolar nascut fa molt de temps i des del Departament tenim voluntat de replantejar-lo. Les nostres escoles ja han superat la fase de la innovació i transformació, ara estan en la fase de millora". Per tant, ha conclòs el titular d'Educació, "el Departament té la voluntat absoluta de replantejar l'horari escolar perquè és important per millorar els processos d'aprenentatge".

La jornada de reflexió enguany ha girat doncs al voltant del temps educatiu, una qüestió que actualment està en procés de replantejament des de diversos àmbits. La presentació de l’acte l’ha dut a terme la presidenta del Consell Escolar de Catalunya, Anna Simó. Després de la seva intervenció, la doctora en Neurociències i Psicobiologia i Metodologia de les Ciències de la Salut de l’Institut de Neurociències de la UAB, Marta Portero, ha ofert la ponència Neurociència Cognitiva: Efectes del temps en l’aprenentatge.

Taula rodona

Taula rodona sobre Cronobiologia, nutrició i son

A les 11h, el promotor de la Reforma Horària del Govern de Catalunya, Fabian Mohedano, ha moderat la taula rodona sobre Cronobiologia, nutrició i son. Hi ha participat la directora del Departament de Nutrició, Ciències de l’Alimentació i Gastronomia de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona (UB), Maria Izquierdo; la doctora del Departament de Bioquímica i Fisiologia de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la UB i membre del Consell Assessor per a la Reforma horària, Trinitat Cambras; i el director mèdic de la Unitat del Son del Centre Mèdic Teknon, coordinador del Grup de cronobiologia de la Societat Espanyola del Son i membre del Consell Assessor per a la Reforma Horària i de la Societat Europea del Son, Javier Albares.

 

Seguidament, l’analista de la Direcció d’Educació i Habilitats de l’OCDE, Thomas Radinger, ha parlat sobre L’ús del temps als sistemes educatius. OCDE Dades i anàlisi. Finalment, abans de la cloenda del conseller Bargalló, hi ha intervingut el mestre i doctor en Antropologia Social i Cultural, consultor educatiu per l’OCDE i Brookings Institution, Alejandro Paniagua, qui ha tractat sobre Temps educatiu(s) i oportunitats d’aprenentatge.

 

Converses prèvies a la jornada

 

El CEC ha organitzat cada any des de la seva creació el 1986 una jornada de reflexió, amb l'objectiu principal de promoure el debat i la reflexió sobre temes d'actualitat i d'interès per a la dinamització i la millora del sistema educatiu.  En aquesta edició s’hi ha tractat el temps, que ha estat sempre l’eix sobre el qual s’han estructurat les relacions socials, econòmiques o culturals que han determinat el funcionament d’una societat. En aquest context, l’escola, com a institució, és l’encarregada de gestionar un temps educatiu que ha de conjugar interessos i concepcions temporals de diferents àmbits, com el personal, laboral o familiar.

 

Aquest debat demana doncs una mirada àmplia que incorpori tant el temps lectiu o escolar com franges temporals no estrictament acadèmiques que incideixen en la formació global dels alumnes. És per això, que els diferents aspectes que s’han tractat durant la jornada d’avui s’han abordat prèviament en quatre converses que han comptat amb la participació de persones expertes en la matèria i alguns dels protagonistes. Les converses han combinat una taula rodona inicial amb la intervenció activa dels assistents per tal de debatre i generar idees que serveixin per elaborar propostes de millora del sistema educatiu.

 

Les converses que s’han dut a  terme han estat les següents:

 

El Consell Escolar de Catalunya és un òrgan superior de participació de la comunitat educativa de Catalunya que té, entre d’altres, la missió d’estudiar com millorar l’adequació de l’ensenyament a la realitat social, així com formular per iniciativa pròpia propostes relacionades amb la seva qualitat.

 

 

16 de novembre de 2019

2  

Imatges

HC Jornades CEC

HC Jornades CEC 390

Taula rodona Jornades CEC

Taula rodona Jornades CEC 234