• La campanya tindrà lloc des d’avui i fins al dia 25 de novembre, el Dia Internacional de l’eliminació de la violència envers les dones
  • Entre les accions que es duran a terme destaquen la il·luminació de les voltes de l’estació de Pl. Catalunya, la publicació de missatges a les xarxes socials o l’emissió de vídeos a les pantalles dels trens
Imatge campanya

Un any més, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha llançat avui una campanya de Tolerància 0 amb motiu del Dia Internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones, que se celebra el 25 de novembre i que se centra en la visibilització, la sensibilització i la lluita contra les violències masclistes. Aquesta campanya pretén aconseguir que els espais públics esdevinguin espais de tolerància zero envers aquestes pràctiques, i llança missatges dirigits a les dones en clau d’apoderament i als homes en clau d’interpel·lació directa.

Entre les accions que es duran a terme destaquen la il·luminació de les voltes de l’estació de Plaça Catalunya (el mateix dia 25), la publicació de missatges a les diferents xarxes socials per donar-hi visibilitat al llarg de la setmana, l’emissió de vídeos a les pantalles dels trens o la incorporació de bàners als webs d’FGC.

Per Ferrocarrils és primordial poder donar resposta a aquestes situacions, transmetent valors i prenent part per tal de no donar espai a la impunitat.

Aquesta campanya evidencia la voluntat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya de desenvolupar accions que permetin que la ciutadania se senti al màxim d’inclosa i atesa possible en els espais d’actuació d’FGC. En aquest sentit, l’empresa va encetar fa un any un procés intern de revisió i reflexió profunda sobre la mobilitat amb perspectiva de gènere, un procés que permet a la companyia millorar les seves polítiques de mobilitat i aconseguir un model més inclusiu que tingui en compte la perspectiva de la dona i altres col·lectius.

El procés de reflexió abasta diferents camps de la gestió diària d’FGC, tant en l’àmbit del servei que ofereix a la ciutadania com en l’empresarial. Es treballa a partir del coneixement i les experiències diverses en el camp de l’urbanisme, de la seguretat, de l’anàlisi de dades o de l’acció davant situacions de violència masclista.

 

L’app d’FGC, una eina per alertar de situacions de violència masclista

Una acció que evidencia aquesta voluntat de l’empresa és el mecanisme que presenta l’aplicació per a mòbils d’FGC per alertar a través d’aquesta app de possibles actituds de violència masclista que es puguin dur a terme als trens i a les estacions d’FGC.

Amb aquesta funcionalitat, les persones usuàries que pateixen o presencien aquest tipus d’actituds poden alertar directament el Centre de Comandament Integrat d’FGC, indicant el número de tren o l’estació on es troben, per tal que es gestioni la incidència de manera immediata, s’asseguri una ràpida atenció a la víctima dels fets i es garanteixi l’activació dels recursos de seguretat que disposa FGC i/o policials en cas que existeixi un risc per a les persones.   

FGC, amb el Manifest de l’Institut Català de les Dones

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya s’adhereix al Manifest 25N, de l’Institut Català de les Dones, consensuat per la Generalitat de Catalunya, les Diputacions de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, l’Ajuntament de Barcelona, la Federació de Municipis de Catalunya i l’Associació Catalana de Municipis per a commemorar i visibilitzar aquesta data senyalada i tot el que representa. 

El document fa una crida a seguir treballant conjuntament i coordinada amb la implicació de totes les administracions i agents socials per a l’erradicació de totes les violències masclistes i la reparació de les supervivents; valora la lluita constant i incansable dels moviments feministes, i reconeix la força, el coratge i la valentia de les dones que es troben en una situació de violència masclista, les que l’han superada o les que han estat assassinades.

FGC, un servei i una gestió inclusius i no discriminatoris

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya manifesta la seva voluntat de ser una empresa responsable socialment i compromesa amb totes aquelles persones i col·lectius que tenen interessos en FGC. En aquest marc, els valors de l’ètica i la transparència s’estenen a tots els àmbits i persones que conformen el dia a dia de la companyia.

La companyia està especialment compromesa amb les polítiques d’igualtat de gènere. En aquest sentit, FGC va aprovar l’any passat el segon Pla d’Igualtat de dones i homes a FGC que inclou un conjunt de mesures que han de servir per  assolir la igualtat de tracte i d'oportunitats a l'organització, eliminant qualsevol tipus de discriminació per raó de sexe. El Pla s'estructura en nou objectius estratègics, dels quals es desprenen 18 objectius operatius i 68 accions o projectes a posar en marxa. En el marc d’aquest pla FGC va signar també un conveni de col·laboració amb l’Observatori Dona Empresa i Economia de La Cambra de Comerç de Barcelona.

De la mateixa manera, Ferrocarrils està adherida a diferents iniciatives alineades amb la sostenibilitat i la responsabilitat social. Des del 2017 FGC forma part de l’estratègia europea Women in Transport i es va sumar a la Declaració per a la igualtat d’oportunitats d’homes i dones en el sector del transport, impulsada pel Comitè econòmic i social europeu. En aquest sentit, la companyia va difondre, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona, el vídeo titulat “Dones, pugeu al tren?” que reconeix i posa en valor el paper de les dones a l’empresa en uns oficis que tradicionalment fan els homes (veure vídeo). Amb aquesta difusió també es vol projectar l’empresa i el sector del transport ferroviari en general com un sector d’oportunitat per a les dones procurant neutralitzar la imatge de ser un àmbit de treball masculí. Aquest vídeo ha estat reconegut com una bona pràctica per la xarxa estatal del Pacte Mundial de Nacions Unides, coincidint amb la celebració del tercer aniversari dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), que l’ha incorporat a la seva web de difusió.

D’altra banda, Ferrocarrils ha signat convenis de col·laboració i acords amb diferents institucions i organismes per tal de fomentar les polítiques d’igualtat i paritat, col·laborar amb l’atenció a les dones víctimes de violència masclista i impulsar la prevenció de la discriminació LGTBI.

Així, FGC col·labora amb l’Institut Català de les Dones (ICD) en una campanya per difondre el telèfon 900900120 d’atenció a les dones en situació de violència masclista a les estacions i trens d’FGC. La Línia 900900120 ha rebut entre els mesos de gener i octubre d’enguany un total de 7.808 trucades que representen 781 al mes de mitjana. El telèfon 900 900 120 és gratuït i confidencial i funciona tots els dies de l'any, durant les 24 hores del dia. A més facilita l’expressió de les usuàries en 124 llengües.

Aquesta col·laboració també es concreta en la formació del personal d’FGC per millorar el coneixement sobre aquest fenomen i les actuacions d’atenció i seguretat a les instal·lacions. De la mateixa manera, Ferrocarrils col·labora amb la Direcció General d’Igualtat de la Generalitat de Catalunya en una campanya contra la LGTBIfòbia que, amb la circulació d’un tren decorat amb motius de la campanya, difon la diversitat d’orientació sexual, d’identitat de gènere i promou la denúncia de fets LGBTIfòbics.

En aquesta línia, la responsable de Gestió de la Seguretat i coordinadora del Pla d’Igualtat, Adrina Bachiller, és la representant d’FGC en el primer grup de treball per a la gestió de la diversitat LGTBI a empreses i organitzacions impulsat per la Fundació Factor Humà i Barcelona Activa. Aquest grup de treball, que es va constituir el dia 29 d’octubre, s’ha creat com a espai per a compartir experiències, reflexionar, trobar sinergies i proposar accions per avançar en un model de societat més inclusiva i igualitària, així com promoure la diversitat sexual i de gènere en el teixit empresarial.

 

1  

Imatges

Imatge campanya

Imatge campanya 419

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 385