- L’actuació consisteix en la construcció de quatre quilòmetres nous de túnel i de tres noves estacions, així com la remodelació de la de Plaça Espanya
- La prolongació, amb una inversió estimada per a la infraestructura de 238 MEUR, millorarà la cobertura en transport públic de l’Eixample de Barcelona, facilitarà l'accés al centre de la ciutat i connectarà amb la línia Barcelona-Vallès
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat la redacció del projecte constructiu de la infraestructura de perllongament de la línia Llobregat - Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia, a Barcelona. El projecte detallarà tècnicament l’obra civil necessària per a la construcció de 4 quilòmetres nous de túnel i de tres noves estacions i la remodelació de la de Plaça Espanya, amb un pressupost estimat de 238 MEUR. Les tasques de redacció del projecte s’han adjudicat per un import de 3 MEUR (sense IVA) i un termini d’un any.
La prolongació d’aquesta línia constarà de dos túnels independents de 7 metres de diàmetre, que s’executaran mitjançant tuneladora. El projecte desenvoluparà el traçat previst a l’estudi informatiu de l’actuació, que comprèn quatre estacions adaptades a persones amb la mobilitat reduïda, tres de les quals seran de nova construcció:
- Hospital Clínic, al carrer d’Urgell, que permetrà l’intercanvi amb l’L5 del metro
- Francesc Macià, al carrer d’Urgell entre Buenos Aires i la plaça F. Macià, que facilitarà l’intercanvi amb el Trambaix
- Gràcia, a Travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta, que connectarà amb la línia d’FGC Barcelona-Vallès
- Plaça Espanya, que comportarà la remodelació del vestíbul de l’estació d’FGC existent.
Més cobertura en transport públic
El perllongament de la línia Llobregat-Anoia millorarà i ampliarà la cobertura en transport públic a la Nova Esquerra de l’Eixample, en una zona densament poblada que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (com l’Hospital Clínic. També afavorirà la connectivitat ferroviària del districte de Gràcia i incrementarà la intermodalitat, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5 de metro, el tramvia –que ara finalitza a la Plaça Francesc Macià sense connexió ferroviària– i altres línies d’FGC.
Amb el perllongament quedaran connectades les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès i els usuaris de la línia Llobregat-Anoia d’FGC tindran un accés més directe cap al centre de la ciutat, quan ara han de fer transbordament amb metro (L1 o L3). En paral·lel, el projecte pretén augmentar els usuaris en transport públic i reduir l’ús del vehicle privat i, d’aquesta manera, contribuir a la descongestió del trànsit i la promoció d’una mobilitat sostenible.
1