- La campanya Evolucionem. Fem civisme promou els valors ètics i de convivència al transport públic i vol fomentar les conductes cíviques entre els clients de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
- La campanya cívica serà dinàmica i s’adaptarà a les problemàtiques de convivència que puguin sorgir en l’ús del transport públic al llarg del temps
A partir d’avui, els usuaris de les Línies Metropolitanes Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia, així com els de la línia Lleida-La Pobla, podran veure aquesta campanya mitjançant missatges que s’inseriran als trens i a les andanes de manera gradual.
“Evolucionem. Fem civisme” ha de servir, també, per a reforçar els comportaments cívics que tenen habitualment la immensa majoria de clients d’FGC, però també per reconduir aquelles situacions que, per desconeixement o manca d’empatia, generen molèsties a la resta de viatgers.
El personal d’FGC també desenvoluparà un paper important en la campanya de civisme. El seu contacte directe amb el clients permetrà la correcta difusió dels missatges i un recolzament de la seva tasca diària per al foment del civisme.
La campanya neix amb la voluntat de romandre i d’adaptar-se als nous requeriments que puguin anar sorgint amb el pas del temps. Per tant, serà una campanya gradual de llarg recorregut que crearà nous missatges si hi ha nous comportaments als quals cal donar visibilitat.
Cada missatge il·lustrarà actuacions que permeten una bona convivència al transport públic:
- Fomentar la bona qualitat ambiental i no fumar
- Utilitzar auriculars per a escoltar música
- Asseure’s als seients en lloc de fer-ho al terra o a les plataformes dels trens
- Fer un ús correcte dels seients sense posar-hi els peus a sobre
- Respectar el dret de tothom a tenir un viatge tranquil sense aldarulls ni destorbs
- Cedir els seients reservats a les persones que necessitin fer-ne ús
- Utilitzar correctament els espais senyalitzats per al transport de bicicletes o altres mitjans de transport personal
- Penjar-se la motxilla al davant del pit per tal de minimitzar l’espai ocupat
El director d’FGC Operadora, Oriol Juncadella, ha destacat que: “és una campanya inclusiva, autoexplicativa, adaptable, no estigmatitzadora i que sens dubte ajudarà a reforçar els comportaments cívics en l’ús dels nostres serveis, contribuint al respecte de tothom per les persones i les instal·lacions”.
FGC com a impulsor del civisme en l’ús del transport públic
La campanya s’emmarca en les accions de treball del Pla director intern de control de conductes incíviques d’FGC, que recull tot un seguit de projectes i programes per a desenvolupar accions de foment del civisme en el transport ferroviari. L’objectiu d’aquest pla és dotar a FGC de mecanismes que permetin reduir el nombre d’incidències derivades de l’incivisme.
En els darrers anys s’han dut a terme diverses mesures per a conscienciar els usuaris de la necessitat de reduir els actes incívics als trens i a les estacions, com per exemple “El Tren de l’Incivisme”, la campanya “Activa’t” o la funció d’alertes incíviques de l’aplicació per a mòbils d’FGC. L’any passat aquesta aplicació va recollir 4.477 alertes que van permetre l’activació de les respostes pertinents per part d’FGC. Del total d’alertes rebudes a través de l’aplicació per a mòbils, les actituds més freqüents van ser tenir la música massa alta (24,9%), fumar (17,3%), posar els peus als seients (15,4%) i viatjar assegut a terra (12,2%). Altres motius d’incivisme són els aldarulls (4,6%), l’ocupació indeguda de seients reservats (3,6%), o viatjar sense bitllet (3,2%), per posar alguns exemples.
Ferrocarrils també organitza i lidera trobades i grups de treball on el civisme és el centre de debat. D’aquesta manera, presideix i coordina les reunions de l’Observatori del Civisme en el Transport Ferroviari, integrat per representants de les empreses ferroviàries i tramviàries de tot l’Estat compromeses en activar polítiques que millorin, de manera continuada, les condicions cíviques del servei i de la gestió del transport ferroviari.
1