Els objectius generals del Pla, a aconseguir doncs en 5 anys, són: assegurar que els alumnes de Catalunya siguin digitalment competents en acabar l’ensenyament obligatori, augmentar el nombre de professorat que acredita la competència digital docent i teixir una xarxa de centres digitalment competents. D’aquesta manera, es vol donar resposta des de l’escola als grans reptes socials i tecnològics de la societat actual.
El Pla es concretarà en les següents actuacions:
• Els alumnes, en acabar 4t d’ESO, comptaran amb la competència digital ciutadana assolida i acreditada.
• S’oferirà formació per a tot el personal docent per l’assoliment de la competència digital. També es treballarà per l’assoliment de la competència digital docent en la formació inicial del professorat en el grau i màster.
• El procés de transformació digital, entesa com connectivitat, dispositius i formació, dels centres educatius estarà finalitzat.
Per tirar endavant aquestes actuacions, el Pla s’estructura en 6 eixos, articulats en 18 objectius específics, que es concreten en 42 línies d’acció i 91 actuacions. Són els següents:
1. Alumnat digitalment competent
2. Desenvolupament professional docent
3. Pràctiques d’ensenyament aprenentatge
4. Infraestructura i ciberseguretat
5. Lideratge i governança
6. Assessorament i avaluació
El Departament, per al desenvolupament del Pla, compta amb la implicació del professorat, de la comunitat educativa, dels municipis del territori, del teixit associatiu i empresarial, de les universitats i d’altres agents implicats. Per exemple, a nivell de territori, hi haurà una reorganització dels equips en els Serveis Territorials i es potenciarà la figura dels referents digitals. Amb les empreses, es duran a terme accions conjuntes, com projectes d’innovació avançada, i s’impulsaran nous models de col·laboració. I, amb les universitats, es treballarà per alinear la certificació de competència digital docent i es coordinaran accions conjuntes.
Referents internacionals
La competència digital és un element transversal del sistema educatiu i el procés d’aprenentatge, així com una peça clau per l’assoliment de l’èxit educatiu dels estudiants. Per això, organismes internacionals com la UNICEF (2019), l'OCDE (2019) i la UNESCO (2016) insisteixen en la necessitat d’aprofitar el potencial de la tecnologia per construir un sistema educatiu i una societat més equitativa i inclusiva. En aquesta línia, la Comissió Europea col·labora amb els països de la UE per reforçar les competències clau de la seva ciutadania, és dir, aquells coneixements, aptituds i actituds que ajudaran els estudiants a la seva realització personal i, més endavant, a trobar feina i participar en la societat.
Algunes dades que facilita la Comissió Europea:
- 9 de cada 10 treballs del futur requeriran la competència digital.
- 44% dels europeus li manquen les competències digitals bàsiques.
- Menys del 20% dels professionals TIC són dones.
- Més de 48.000 escoles europees no tenen connexió de banda ampla.
- El benestar digital està amenaçat per elements com la desinformació, el ciberassetjament o la privacitat de dades.
9 de desembre de 2019