• El cap de l’Executiu, acompanyat de la consellera de Cultura, ha inaugurat l’exposició “Lluís Llach. Com un arbre nu”, que es pot visitar a l’Arts Santa Mònica fins al 26 d’abril
• La mostra està comissariada per Lluís Danés i és una mirada artística i multisensorial pels paisatges personals que el cantautor empordanès ha desgranat en la seva obra i commemora els 52 anys de l’inici de la seva carrera
El president de la Generalitat, Quim Torra, acompanyat de la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, ha inaugurat aquesta tarda a l’Arts Santa Mònica l’exposició “Lluís Llach. Com un arbre nu”, comissariada per Lluís Danés. Durant l’acte, el cap de l’Executiu ha posat en relleu que "Llach és part de la nostra banda sonora, particular i col•lectiva com a país".
Quan es compleixen 52 anys del debut del cantautor, el president ha reivindicat que “per fer una obra universal, que impacta la gent, has de saber d'on ets. I Llach sap d'on és, s'estima la terra, Verges, la seva gent”. En aquest sentit, el president ha agraït el seu compromís cívic i ha afirmat que la mostra “no és un homenatge, és un deute que teníem amb ell”.
Per la seva banda, la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, ha dit que "esmentar el nom de Lluís Llach és evocar un clàssic contemporani", que "ha fusionat el seu art amb una incontestable defensa dels drets humans, socials i nacionals".
A l’acte, també ha participat la directora general de Creació, Acció Territorial i Biblioteques, Àngels Ponsa i el director editorial de Grup Enderrock, Lluís Gendrau. L’exposició es podrà visitar fins al 26 d’abril de 2020.
“Lluís Llach. Com un arbre nu” ofereix una mirada artística i multisensorial pels paisatges personals que el cantautor empordanès ha desgranat en la seva obra i comptarà amb activitats complementàries durant el temps que estigui exposada a l’Arts Santa Mònica, com ara taules rodones, projeccions, concerts i conferències.
L’exposició està dividida en vuit àmbits anomenats com els títols d’algunes cançons seves:
“Jo hi sóc si tu vols ser-hi”
Sota el títol “Jo hi sóc si tu vols ser-hi” trobem la discografia completa de l’autor amb un total de 54 referències oficials: 25 àlbums d’estudi, 6 directes i 3 bandes sonores. A més, també estan ressenyades cançons inèdites, una tria d’edicions estrangeres significatives i els DVD que s’han comercialitzat.
“Amor particular”
A l’espai “Amor particular” hi ha cinc pirulins publicitaris, que simbolitzen les diferents dècades d’activitat artística del cantant, i el darrer es dedica al públic dels concerts internacionals. En aquestes ‘columnes d’expressió lliure’, hi ha els cartells dels concerts i material relacionat amb les actuacions. A més, a través de dues pantalles es projecten els directes emblemàtics de cada dècada i entrevistes realitzades al públic com a protagonista.
“Alè”
L’espai central de l’exposició és un far. Hi sona una banda sonora de deu minuts de durada que conté fragments de les cançons més populars de Lluís Llach. La llum del far marca el nord de l’exposició i, per dins, es converteix en una capsa de música gegant.
Es tracta de composicions que prenen una dimensió física, ja que es defineixen amb objectes que s’il·luminen a mesura que van sonant. El recorregut s’acaba amb “Laura”, homenatge a l’amistat amb la guitarrista desapareguda recentment.
“L’estaca”
Les converses de Llach amb l’avi d’un dels amics del poble van ser la inspiració per a “L’estaca”, una de les primeres cançons de l’artista i la peça més emblemàtica de la seva carrera. La mostra ha reproduït un portal com el de la cançó amb una fotografia, a mida natural, de l’avi Siset. A través d’una metàfora, la cançó diu que tothom és necessari per poder tombar l’estaca. Es podran escoltar una selecció de trenta versions de la cançó per explicar-ne el viatge universal i les múltiples adaptacions a tot tipus d’estils i idiomes.
“El cafè antic”
El poeta Miquel Martí i Pol és una peça cabdal en la vida artística de Lluís Llach. Junts van crear obres com Un pont de mar blava, Germanies o Món-Porrera, que anaven més enllà d’un simple disc de cançons. Els poetes són capaços de fer reflexions profundament ètiques amb una estètica impecable.
Es recrea el Cafè Antic, que és un cafè del Priorat on ells dos van compartir moltes estones. A les parets, hi ha fotografies emmarcades dels poetes i dels poemes interpretats.
“Viatge a Ítaca”
Aquest espai és un homenatge a aquelles persones que han ajudat Lluís Llach a formar-se com a artista i com a persona. Són alguns dels personatges que l’han influenciat i que han contribuït a la construcció de la seva dimensió social i política. Cada viatge és una maleta i, cada maleta, una persona que ha estat un referent vital i artístic del cantant.
“Rar”
Dos conceptes clau per entendre la figura de Llach en tota la seva profunditat són la curiositat i també l’inconformisme. Curiositat per buscar sempre una nova sensació, un repte per afrontar. Inconformisme per no quedar encallat en un territori de confort i ser capaç d’endinsar-se en territoris desconeguts. El resultat fa créixer enormement la dimensió artística molt més enllà del món de la cançó d’autor ja que ha estat compositor d’espectacles de teatre i dansa, de pel·lícules, cantant líric, director de la passió de Verges, escriptor, polític, vinyater...
“Com dibuix fet al vent”
Un dels atractius de l’exposició és que els visitants podran viure una experiència única al veure Lluís Llach en realitat virtual gràcies a la tecnologia desenvolupada per l’empresa catalana Labsid.
El públic, amb unes ulleres de realitat virtual, podrà entrar en un entorn que recrea una antiga biblioteca. Al mateix temps, es començaran a sentir les notes de la cançó “Com un arbre nu”, tocades al piano i entonades pel cantant. Acabada la cançó, el músic s’aixecarà del piano i saludarà els espectadors de forma personal.
• La mostra està comissariada per Lluís Danés i és una mirada artística i multisensorial pels paisatges personals que el cantautor empordanès ha desgranat en la seva obra i commemora els 52 anys de l’inici de la seva carrera
El president de la Generalitat, Quim Torra, acompanyat de la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, ha inaugurat aquesta tarda a l’Arts Santa Mònica l’exposició “Lluís Llach. Com un arbre nu”, comissariada per Lluís Danés. Durant l’acte, el cap de l’Executiu ha posat en relleu que "Llach és part de la nostra banda sonora, particular i col•lectiva com a país".
Quan es compleixen 52 anys del debut del cantautor, el president ha reivindicat que “per fer una obra universal, que impacta la gent, has de saber d'on ets. I Llach sap d'on és, s'estima la terra, Verges, la seva gent”. En aquest sentit, el president ha agraït el seu compromís cívic i ha afirmat que la mostra “no és un homenatge, és un deute que teníem amb ell”.
Per la seva banda, la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, ha dit que "esmentar el nom de Lluís Llach és evocar un clàssic contemporani", que "ha fusionat el seu art amb una incontestable defensa dels drets humans, socials i nacionals".
A l’acte, també ha participat la directora general de Creació, Acció Territorial i Biblioteques, Àngels Ponsa i el director editorial de Grup Enderrock, Lluís Gendrau. L’exposició es podrà visitar fins al 26 d’abril de 2020.
“Lluís Llach. Com un arbre nu” ofereix una mirada artística i multisensorial pels paisatges personals que el cantautor empordanès ha desgranat en la seva obra i comptarà amb activitats complementàries durant el temps que estigui exposada a l’Arts Santa Mònica, com ara taules rodones, projeccions, concerts i conferències.
L’exposició està dividida en vuit àmbits anomenats com els títols d’algunes cançons seves:
“Jo hi sóc si tu vols ser-hi”
Sota el títol “Jo hi sóc si tu vols ser-hi” trobem la discografia completa de l’autor amb un total de 54 referències oficials: 25 àlbums d’estudi, 6 directes i 3 bandes sonores. A més, també estan ressenyades cançons inèdites, una tria d’edicions estrangeres significatives i els DVD que s’han comercialitzat.
“Amor particular”
A l’espai “Amor particular” hi ha cinc pirulins publicitaris, que simbolitzen les diferents dècades d’activitat artística del cantant, i el darrer es dedica al públic dels concerts internacionals. En aquestes ‘columnes d’expressió lliure’, hi ha els cartells dels concerts i material relacionat amb les actuacions. A més, a través de dues pantalles es projecten els directes emblemàtics de cada dècada i entrevistes realitzades al públic com a protagonista.
“Alè”
L’espai central de l’exposició és un far. Hi sona una banda sonora de deu minuts de durada que conté fragments de les cançons més populars de Lluís Llach. La llum del far marca el nord de l’exposició i, per dins, es converteix en una capsa de música gegant.
Es tracta de composicions que prenen una dimensió física, ja que es defineixen amb objectes que s’il·luminen a mesura que van sonant. El recorregut s’acaba amb “Laura”, homenatge a l’amistat amb la guitarrista desapareguda recentment.
“L’estaca”
Les converses de Llach amb l’avi d’un dels amics del poble van ser la inspiració per a “L’estaca”, una de les primeres cançons de l’artista i la peça més emblemàtica de la seva carrera. La mostra ha reproduït un portal com el de la cançó amb una fotografia, a mida natural, de l’avi Siset. A través d’una metàfora, la cançó diu que tothom és necessari per poder tombar l’estaca. Es podran escoltar una selecció de trenta versions de la cançó per explicar-ne el viatge universal i les múltiples adaptacions a tot tipus d’estils i idiomes.
“El cafè antic”
El poeta Miquel Martí i Pol és una peça cabdal en la vida artística de Lluís Llach. Junts van crear obres com Un pont de mar blava, Germanies o Món-Porrera, que anaven més enllà d’un simple disc de cançons. Els poetes són capaços de fer reflexions profundament ètiques amb una estètica impecable.
Es recrea el Cafè Antic, que és un cafè del Priorat on ells dos van compartir moltes estones. A les parets, hi ha fotografies emmarcades dels poetes i dels poemes interpretats.
“Viatge a Ítaca”
Aquest espai és un homenatge a aquelles persones que han ajudat Lluís Llach a formar-se com a artista i com a persona. Són alguns dels personatges que l’han influenciat i que han contribuït a la construcció de la seva dimensió social i política. Cada viatge és una maleta i, cada maleta, una persona que ha estat un referent vital i artístic del cantant.
“Rar”
Dos conceptes clau per entendre la figura de Llach en tota la seva profunditat són la curiositat i també l’inconformisme. Curiositat per buscar sempre una nova sensació, un repte per afrontar. Inconformisme per no quedar encallat en un territori de confort i ser capaç d’endinsar-se en territoris desconeguts. El resultat fa créixer enormement la dimensió artística molt més enllà del món de la cançó d’autor ja que ha estat compositor d’espectacles de teatre i dansa, de pel·lícules, cantant líric, director de la passió de Verges, escriptor, polític, vinyater...
“Com dibuix fet al vent”
Un dels atractius de l’exposició és que els visitants podran viure una experiència única al veure Lluís Llach en realitat virtual gràcies a la tecnologia desenvolupada per l’empresa catalana Labsid.
El públic, amb unes ulleres de realitat virtual, podrà entrar en un entorn que recrea una antiga biblioteca. Al mateix temps, es començaran a sentir les notes de la cançó “Com un arbre nu”, tocades al piano i entonades pel cantant. Acabada la cançó, el músic s’aixecarà del piano i saludarà els espectadors de forma personal.