- El pla d’actuacions té com a objectiu fer un port més accessible i segur, més integrat a la ciutat i obert al mar, amb una oferta nàutica de qualitat i una zona comercial renovada
- El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, i l’alcalde de Mataró, David Bote, han presentat avui les obres que es duran a terme i la seva programació

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat i president del Consorci Port de Mataró, Isidre Gavín, i l’alcalde, David Bote, han presentat avui les actuacions de renovació d’infraestructura i de serveis portuaris i de remodelació de la zona comercial que s’hi duran a terme, amb una inversió total de 5,6 MEUR fins al 2021. A l’acte també han participat el director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, i la gerent del port de Mataró, Margarita Díez,
El Consell de Govern del Consorci Port de Mataró -format per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Mataró- ha aprovat els projectes constructius que desenvolupen les propostes del pla d’inversions anunciat al setembre, de manera que les primeres actuacions es podran licitar el gener vinent i començar obres el març. En l’elaboració d’aquests projectes, el Consorci ha recollit suggeriments i millores proposades per les persones usuàries, a través d’un procés participatiu.
Aquestes són les principals actuacions que es desenvoluparan i la seva programació:
- La remodelació de la zona comercial, accessos, noves oficines i serveis s’executaran de març a juny de 2020, amb un pressupost de 2,7 MEUR.
- L’adaptació del dic de recer al canvi climàtic començarà el setembre de 2020, atès que, com a obra marítima, requereix d’una tramitació ambiental prèvia. Els treballs duraran sis mesos i tindran un pressupost d’1,5 MEUR.
- Les millores de xarxes de serveis, paviment i pantalà R es portaran a terme entre el gener i el març de 2021, per un import d’1,4 MEUR.
Revitalització del port
La remodelació de la zona comercial pretén revitalitzar el port i integrar mesures de mobilitat sostenible i espais públics de qualitat. A ambdós extrems, es col·locaran elements singulars atractius, com una gran font que ha ser una zona lúdica que doni un aire fresc i una plataforma per esdeveniments de petit format. Es formarà una gran àrea verda amb espais de jocs infantils, espais d’esport fix, zones de reunió i jocs per a joves. Al davant dels locals, es col·locarà un conjunt de pèrgoles molt permeables visualment que definiran el marc de les futures terrasses.
El Consorci treballa amb l’objectiu que la remodelació de la zona comercial pugui estar enllestida per l’estiu i que les obres s’aturin per Setmana Santa. Un cop acabades les obres, es definiran les condicions del concurs per tal es puguin instal·lar empreses de qualitat i es durà a terme una campanya promocional.
Per afavorir la mobilitat, tot el conjunt tindrà pendents suaus, tot eliminant barreres arquitectòniques, s’ampliaran les zones de passeig, es formarà una anella de carril bici, es remodelaran els accessos per a pacificar el trànsit rodat i se senyalitzaran els punts de recàrrega de vehicles elèctrics. D’altra banda, se signarà un conveni amb l’ATM per tal que els usuaris de transport públic regular puguin aparcar amb unes condicions econòmiques favorables i es buscaran fórmules de fidelització per als clients i usuaris del port.
Aquesta nova etapa vol fer del port un equipament integrat amb el municipi i pensat per a les persones; per això, s’ampliarà l’horari d’atenció al públic al migdia i es traslladaran les oficines a l’entrada del port, oferint més informació i proximitat.
L’oferta nàutica es diversificarà amb una zona de lloguer i experiències, una zona d’exposició i una marina seca. També es vol potenciar la navegació a vela i s’ha signat un conveni amb sis entitats no lucratives que desenvolupen una gran tasca social de foment dels esport nàutics i de preservació del patrimoni marítim i natural. Aquest conveni segueix les directrius de la nova Llei de Ports, aprovada recentment. També s’ha renovat el conveni amb la Creu Roja per a disposar d’un servei d’auxili a les embarcacions per a prevenir accidents majors i donar seguretat a la navegació i embarcacions del port.
Adaptació al canvi climàtic
En una segona etapa, s’adaptarà el dic de recer al canvi climàtic, ja que el nivell del mar i el canvi d’orientació dels temporals fan més vulnerables els ports. Així, s’executarà un reforç de l’escullera que els darrers temporals es van endur i es construirà un tacó de 90 metres que protegirà la bocana del garbí i un botaones al passeig per rebotar les ones que sobrepassin. Aquest botaones és un mur d’1,2 metres que no taparà la visió del mar i incorporarà una tira d’enllumenat.
Un cop fetes les actuacions del dic de recer, es millorarà el paviment del vial, les xarxes de serveis i el pantalà R, ja que la maquinària pesada faria malbé el paviment.



