- El Consell Executiu declara el nou servei públic d’accés a les terminals 1 i 2 de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona - El Prat com a servei ferroviari de rodalies de Catalunya
- La connexió entrarà en funcionament un cop s’enllesteixi el nou ramal que està construint el Ministeri de Foment, a partir de 2022
El Govern ha declarat el nou servei ferroviari d’accés a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat com a servei de rodalies de Catalunya, l’ha declarat servei públic i n’ha atribuït la prestació a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Aquest és el primer pas d’aquesta línia, que entrarà en funcionament un cop estigui enllestit el ramal ferroviari actualment en construcció per part d’Adif, empresa pública dependent del Ministeri de Foment.
L’Estatut d’Autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat la competència exclusiva sobre els transports de ferrocarril que transcorrin íntegrament dins del territori de Catalunya, amb independència de la titularitat de la infraestructura. En aquest marc i en virtut del traspàs de l’Estat a la Generalitat del servei de rodalies, la Generalitat té assumides les funcions corresponents al servei de transport de viatgers per ferrocarril de rodalies.
Actualment, el Ministeri de Foment està executant les obres per a construir un nou ramal ferroviari, de 4,5 quilòmetres de longitud, des de l’estació del Prat de Llobregat fins a la terminal T1 de l’Aeroport. Aquesta actuació inclou la construcció de les noves estacions ferroviàries a la T1 i la T2, amb intercanvi amb la línia L9 del metro. La finalització de les obres està prevista per a l’any 2022.
Una vegada dutes a terme les proves tècniques i de seguretat corresponents, es podrà establir un nou servei ferroviari entre la ciutat de Barcelona i l’Aeroport. La Generalitat té la voluntat de garantir uns serveis de viatgers amb unes condicions adequades de freqüència i de qualitat, afavorir una mobilitat més sostenible i contribuir a la vertebració territorial. En aquest supòsit, el Govern pot atribuir directament la gestió d’aquests serveis a un ens o operador públic.
Així, aquest Acord també faculta l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat a portar a terme les actuacions necessàries per determinar les condicions d’explotació i de finançament per a la prestació del nou servei ferroviari a l’Aeroport. El nou servei transcorrerà per vies de titularitat de l’Estat, des de l’estació de Sant Andreu Comtal fins a les terminals de l’aeroport.
Aquesta nova línia de rodalies representa diverses millores respecte de l’oferta actual: prestarà servei a totes dues terminals de l’Aeroport –actualment, s’atura només a la T2– i tindrà el doble de freqüència, amb un tren cada 15 minuts, en front dels 30 minuts actuals. Aquesta freqüència, a més, es podrà millorar en funció de les necessitats futures.