Empresa i Treball

COMERÇ

Les professions del comerç amb més futur es focalitzaran en crear experiències de compra úniques i en gestionar les noves tecnologies

query_builder   21 gener 2020 14:58

event_note Nota de premsa

COMERÇ

Les professions del comerç amb més futur es focalitzaran en crear experiències de compra úniques i en gestionar les noves tecnologies

La sec gral d'Empresa i Coneixment, Marta Felip, en la presentació
La sec gral d'Empresa i Coneixment, Marta Felip, en la presentació
  • Aquesta és una de les principals conclusions de l’informe “Els nous llocs de treball en el comerç i les causes de l’alta rotació” de la Direcció General de Comerç, que s’ha presentat avui en el Movistar Centre en un acte inaugurat per la secretaria general d’Empresa i Coneixement, Marta Felip. L’informe identifica 18 llocs de treball que tindran major demanda en el futur del sector retail, per donar resposta a l’impacte de les noves tecnologies, la necessitat de generar experiències de compra úniques a uns consumidors ben informats i exigents i la creixent importància de la venda online
  • Respecte la rotació de personal en el sector, l’informe estima que la substitució d’una persona costa l’equivalent a 5 mesos de salari en el cas de llocs de base, i 6 per llocs de direcció i comandament. Així doncs, les empreses comercials han de replantejar les seves estratègies per captar i retenir el talent, i apostar per la formació perquè els empleats esdevinguin “ambaixadors de marca”
  • Aquest estudi s’emmarca en l’Agenda de Comerç 20/21, el full de ruta elaborat de la Direcció General de Comerç del Departament d’Empresa i Coneixement, per afrontar els reptes del sector. Donant continuïtat a aquesta acció, la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, ha anunciat la creació de la Taula de Formació en Retail, que integrarà representants del món acadèmic i empresarial,  “per tal de donar resposta a les necessitats de les empreses als nous perfils professionals i adoptar solucions”.


Les professions del comerç amb més futur es focalitzaran en crear experiències de compra úniques i en gestionar les noves tecnologies. Aquesta és una de les principals conclusions de l’informe “Els nous llocs de treball en el comerç i les causes de l’alta rotació” de la Direcció General de Comerç, que s’ha presentat avui en el Movistar Centre en un acte inaugurat per la secretaria general d’Empresa i Coneixement, Marta Felip. Aquest estudi s’emmarca en les actuacions de l’Agenda de Comerç 20/21, el full de ruta elaborat de la Direcció General de Comerç del Departament d’Empresa i Coneixement, per afrontar els reptes del sector. 

En el marc de la presentació, la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, “el sector ha de fer front als reptes que suposen la irrupció de les tecnologies en els canvis de comportament del consumidor, uns canvis que també comporten noves maneres de vendre, i nous formats de venda. Per afrontar aquests reptes, les empreses necessiten perfils adequats”. Segons Vilalta, “el comerç és un sector molt intensiu en persones, i aquest estudi  ens ajudarà a saber quins són aquests perfils”.

En aquest sentit, ha destacat que “entre els nous llocs identificats per l’estudi, destaquen especialment els que estan relacionats amb la millora de l’experiència de compra del client i consumidor final, aquesta és una de les tendències de futur més clares”. Així mateix, ha remarcat que “el sector retail reclamarà, cada cop més, persones amb competències professionals com la sensibilitat, la creativitat, o empatia; elements que van més enllà del coneixement tècnic, també imprescindible”.

Donant continuïtat a aquesta acció, Vilalta ha anunciat la creació de la Taula de Formació en Retail, que integrarà representants del món acadèmic i empresarial,  “per tal de donar resposta a les necessitats de les empreses als nous perfils professionals i adoptar solucions”.

De la seva banda, l’autor de l’estudi, Josep Capell, ha assenyalat que “un altre dels reptes del sector és la professionalització, on cal ser valents. Per internet no s’interacciona amb ningú, però si el client va a una botiga i té una mala experiència de compra, segurament no hi tornarà”.


18 posicions amb més futur al retail 

El treball -elaborat per la consultora CEINSA a partir d’entrevistes a empreses i professionals del sector, que han aportat el seus coneixement i punt de vista de com està evolucionant el comerç- fa una explicació detallada dels 18 llocs de treball amb major projecció en el retail. Aquestes  noves ocupacions donaran resposta a les grans tendències que viu el sector, arran sobretot de l’impacte de les noves tecnologies, la necessitat de generar experiències de compra úniques a uns consumidors que mai no havien estat tan ben informats i exigents, la importància que pren la logística fruit del creixement del canal de venda online, o els processos d’internacionalització que estan tenint lloc en l’actualitat.

Entre les competències que més es demanaran en el futur, a banda dels idiomes (indispensables en els processos d’internacionalització), destaquen les relacionades amb les habilitats comunicatives (empatia, sensibilitat, habilitat negociadora...), les actitudinals (inquietud o dinamisme), les relacionades amb un pensament analític, estratègic i creatiu i amb una certa orientació als resultats i al treball per projectes.

L’estudi descriu noves posicions –com el Customer Experience Manager o el Flagship Manager- i en re-formula d’altres ja existents, però que s’estan transformant i incorporant noves aptituds –com Key Account Manager o Director/a de Recursos Humans. Així mateix, especifica si són llocs de treball orientats a grans empreses o per a pimes, i si  es tracta de llocs de treball en el punt de venda o posicions en llocs corporatius.

L’àmbit de vendes és on s’ha identificat un major nombre de noves ocupacions:

  • Director/a d’Expansió Internacional: Responsable d’identificar la noves oportunitats de negoci amb l’objectiu de posicionar l’empresa en el mercat internacional  a un nivell competitiu, atén les expectatives de clients externs d’acord al pla comercial de la companyia. Condueix estudis de mercat i factibilitat. Lloc de treball previst en el futur, orientat a grans empreses
  • Product Planner: Responsable de l’anàlisi diària de la planificació del subministrament de producte en col·laboració amb vendes, màrqueting , supply chain, i el departament financer. Durà a terme una anàlisi amb l’ús de nous programes informàtics que calculen les compres a priori en funció de determinades variables i farà les recomanacions necessàries d’ajust. Lloc de treball previst en el futur, per desenvolupar tasques en punt de venda.
  • Dissenyador/a UX (User Experience): Responsable de supervisar tota l’experiència d’usuari i els aspectes de disseny de l’organització quan visiti la web. Treballa amb l’equip de disseny i l’equip creatiu per desenvolupar una experiència cohesiva en tota la plataforma per augmentar la satisfacció de l’usuari. Lloc de treball previst en el futur tant per a grans empreses com per a pimes.
  • Flagship Manager: Responsable de gestionar la botiga més representativa de la companyia, de manera que a través de l’experiència de compra, es produeixi un posicionament de la marca i es transmetin els valors de la mateixa. Lloc de treball previst en el futur, en punt de venda.
  • Customer Experience Manager (CEM): Definir, dissenyar i implementar les polítiques per aconseguir que el client tingui una bona experiència de compra. L’objectiu és interactuar amb ell per influir sobre les seves percepcions, aconseguint la seva satisfacció i fidelitat, i augmentar així el valor econòmic de l’organització. És una figura transversal que interactua amb totes les àrees de l’empresa. Lloc de treball previst en el futur, per a punt de venda. Per a universitaris, titulats en ADE o estudis especialitzats en vendes o màrqueting.
  • Customer Service: S’encarrega de l’assistència al client, cercant la màxima satisfacció en tot el que pugui necessitar fora del procés de compra com a tal, tant abans com després de la mateixa. Facilitar informació, altes i baixes de contractes, targetes de fidelització, controlar i mantenir els diferents sistemes de gestió relacionats amb comandes i clients. Gestionar, controlar, i seguir incidències i reclamacions. Lloc de treball previst en el futur, en punt de venda.
  • Export Area Manager: Responsable de les activitats de promoció i vendes, destinades als mercats exteriors. La seva responsabilitat pot englobar totes les activitats d’exportació o restringir-se a determinats països. Lloc de treball previst en el futur, corporatiu.
  • Key Account Manager: Responsable de la realització dels objectius de venda davant d’un nombre restringit de clients importants, i/o estratègics que requereixin un tractament personalitzat. Lloc ja existent, per a grans empreses.

En l’àmbit del Màrqueting, noves posicions com a conseqüència de l’impuls del comerç electrònic:

  • Digital Màrqueting Manager: Responsable de crear, definir, implementar i executar el pla de Màrqueting de la companyia, i també l’informe dels principals indicadors clau de rendiment del departament de màrqueting. Lloc previst en el futur, tant per a grans empreses com per a pimes.


L’àmbit de la Logística, també demanda noves ocupacions per l’auge de la venda en línia:

  • Gestor/a en Logística: Responsable de les operacions de transport. Portar el registre i controlar els processos de recepció i expedició de mercaderies i també els propis de l’emmagatzematge. Conèixer, comunicar i vetllar pel compliment de les normatives de distribució (duanes, permisos, seguretat...). Lloc previst en el futur, per a grans empreses.

 

L’àmbit de la Tecnologia és un dels directament afectats per la irrupció de les TIC:

  • Project Manager: Dirigeix i supervisa els projectes de desenvolupament i manteniment d’una àrea de la companyia. Responsable de la gestió integral d’un projecte: recursos, pressupost, i terminis. Coordina el funcionament equips d’analistes i programadors involucrats en el desenvolupament d’una aplicació complexa, principalment en grans empreses o companyies especialitzades en serveis informàtics. Posició ja existent, per a grans empreses.
  • Arquitecte Big Data: Tracta i analitza grans volums de dades que no poder ser gestionades de manera convencional, en superar les capacitats d’altres eines de programari utilitzades convencionalment per a l’emmagatzematge, gestió, i processament de dades. Lloc previst en el futur, tant per a grans empreses com en pimes.
  • Desenvolupador/a Front End: Responsable de la implementació d’elements visuals i interactius amb els quals els usuaris interactuen a través del seu navegador web quan utilitzen una aplicació. Lloc previst en el futur, tant per a grans empreses com en pimes.

 

En l’àmbit de la Protecció de dades:

  • Especialista en Ciberseguretat: Responsable de la privacitat i protecció de les dades de la companyia per fer front als ciberatacs. Expert en la seguretat informàtica de les empreses i organitzacions. Lloc previst en el futur, tant per a grans empreses com en pimes. Per a titulats universitaris en Informàtica, Enginyeria o Telecomunicacions o similars.

 

En Recursos Humans, els perfils més demandats seran:

  • Director/a de Recursos Humans: Responsable de la política de personal, amb la missió d’aconseguir un ús eficaç i eficient dels recursos humans d’acord amb l’estratègia general de la companyia. Posició prevista en el futur, per a grans empreses.
  • Responsable de Formació: Responsable de la planificació i organització de les activitats de formació de l’empresa, tant de les que es realitzen amb mitjans propis, com de les que impliquen la intervenció de col·laboradors o centres externs. Lloc previst en el futur, per a grans empreses.


Pel que fa a Finances:

  • Director/a Financer/a Administrativa: Màxim responsable de la política econòmica de la companyia i de la coordinació de les activitats de finances, comptabilitat, inversions, tresoreria, crèdits i tributació. Lloc previst en el futur, per a grans empreses.
  • Controller: Responsable de realitzar informes financers analítics (mensuals, trimestrals i anuals) que permetin observar i analitzar el desenvolupament de l’activitat continuada i la presa de decisions d’acord amb els objectius estratègics i de desenvolupar procediments i controls interns periòdics i perpetus. Lloc previst en el futur, tant per a grans empreses com en pimes.

 

L’alta rotació de personal al retail, deguda sobretot a manca de formació, costa aproximadament 5 mesos de salari en el cas de llocs de base, i 6 per llocs de direcció i comandament

Segons assenyala l’estudi, el sector comerç té un elevat índex de rotació, del 13%. Cal assenyalar que nivells molt baixos de rotació (o directament 0) tampoc són òptims perquè impedeixen la renovació dels equips, ni els excessivament elevats, perquè comporten pèrdua de competitivitat i augment de costos i requereix una anàlisi crítica per part de l’empresa.

En el sector retail històricament s’ha tendit a contractar personal jove que accepta una baixa retribució salarial, sense experiència laboral i per tant, sense càrregues laborals i que “es crema” fàcilment. El 39% dels empleats del comerç tenen menys de 28 anys. El perfil de venedor és el que té una major rotació en el mercat, motivat per la manca d’experiència, formació, horaris comercials, i salaris baixos.

En aquest sentit, l’informe apunta la importància del salari emocional, constatant que cada cop més, els candidats no només valoren el salari econòmic sinó també altres aspectes com la flexibilitat, la formació o les assegurances mèdiques. De la mateixa manera, assenyala que les empreses han de buscar i trobar fórmules per motivar el personal, amb plans d’incentius, mesures de flexibilitat horària (amb temps lliure extra), programes de promoció i desenvolupament de carrera professional, major responsabilitat, recompenses econòmiques i sobretot, formació.

Segons apunta l’estudi, la formació és “l’antídot” contra la rotació i la insatisfacció dels empleats. Els programes de formació són indispensables i cal anar actualitzant-los de manera contínua, ja que milloren la retenció talent i la productivitat. Amb formació, remarca l’estudi, els empleats poden esdevenir “brand influencers”, ja que tenen el contacte directe amb el públic, i estan en una posició privilegiada per construir imatge i experiència de marca. Cal ajudar als empleats a entendre la seva influència, en positiu i en negatiu, i convertir-los en “ambaixadors de marca”.

Així mateix, l’informe quantifica el cost de la rotació al sector comerç en el salari equivalent a 6 mesos per a directius, caps i comandaments, i de 5 mesos per al personal de base. Aquest càlcul s’ha fet sumant el cost del temps des del comunicat de baixa, la formació inicial del nou treballador, i el mentoring per part d’altres treballadors.

 
Enllaç a l'estudi
http://ccam.gencat.cat/web/.content/05_arees_actuacio/comerc/estudis/Informe_noves_ocupacions_compressed.pdf

 

 

3  

Imatges

Imatge de la presentació

Imatge de la presentació 2836

La sec gral d'Empresa i COneixement, Marta Felip, en la presentació

La sec gral d'Empresa i COneixement, Marta Felip, en la presentació 2806

La directora gral de Comerç, Muntsa Vilalta,, en la cloenda

La directora gral de Comerç, Muntsa Vilalta,, en la cloenda 2062

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia