Direcció General de Comunicació

Pla aeri d'arrossars inundats amb aigua del mar a la zona de la Marquesa, al delta de l'Ebre. Imatge del 23 de gener de 2020 (ACN/Quim Vallès)

El Govern crea el Programa de coordinació de les mesures postemergències en els casos de desastres naturals i altres emergències

query_builder   29 gener 2020 17:45

event_note Nota de premsa

El Govern crea el Programa de coordinació de les mesures postemergències en els casos de desastres naturals i altres emergències

  • L’objectiu és establir els mecanismes de coordinació i actuació entre el Govern de la Generalitat i d’altres administracions, per tal de dur a terme de la forma més eficaç possible la detecció i avaluació de danys, i el seguiment i avaluació de les mesures proposades
  • Les recents pluges torrencials i riuades causades per la llevantada del mes d’octubre, l’incendi forestal iniciat a la Torre de l’Espanyol i el temporal del mes de gener, han fet palesa la necessitat de crear mecanismes de coordinació entre els diferents departaments o administracions
  • Estudis recents han alertat de l’impacte que el canvi climàtic pot tenir en les inundacions de les zones costaneres

El Govern ha acordat avui la creació del Programa de coordinació de les mesures postemergències en els casos de desastres naturals i altres emergències, tal com va anunciar la consellera de la Presidència un cop superada la fase d’emergència del fort temporal que va afectar Catalunya la setmana passada.

L’objectiu del Programa és establir els mecanismes de coordinació i actuació dins de l’Administració de la Generalitat com amb d’altres administracions, per tal de dur a terme de la forma més eficaç possible la detecció i avaluació de danys, i el seguiment i avaluació de les mesures proposades.

Dos són els factors que justifiquen la creació d’aquest programa. D’una banda, les recents pluges torrencials i riuades causades per la llevantada del mes d’octubre, l’incendi forestal iniciat a la Torre de l’Espanyol i el temporal del mes de gener, han fet palesa la necessitat de crear mecanismes de coordinació entre els diferents departaments o administracions. De l’altra, estudis recents alerten de l’impacte que el canvi climàtic pot tenir en les inundacions de les zones costaneres, fet que fa preveure un augment de la freqüència de situacions d’emergència.   

És en aquest context de major previsibilitat en la freqüència de situacions d’emergència, que pel seu abast i impacte impliquen múltiples administracions i departaments en la fase de recuperació, que el Govern ha considerat necessari crear  aquest programa, d’una durada de tres anys que té encomanades les funcions següents:

  • Recopilar i analitzar l’avaluació dels danys i els perjudicis produïts.
  • Coordinar les mesures que s’adoptin entre els diferents departaments de la Generalitat de Catalunya i les corresponents a d’altres administracions.
  • Redactar el pla de recuperació que reculli les mesures adoptades per l’Administració de la Generalitat i la resta d’administracions.
  • Establir els mecanismes per a l’atenció coordinada per part dels diferents departaments de la Generalitat de Catalunya.
  • Fer seguiment del grau d’execució de les mesures incloses en el pla de recuperació.
  • Avaluar l’impacte de les mesures adoptades.
  • Establir les eines necessàries per a la gestió del coneixement de la gestió i actuacions postemergències.
  • Analitzar les experiències de gestió de les postemergències a nivell estatal i internacional, i coordinar les actuacions amb la gestió d’emergències que es pugui desenvolupar a nivell estatal i internacional.
  • Realitzar propostes de millora en la gestió postemergència.

El programa estarà adscrit al Departament de la Presidència, a través de la Secretaria d’Administracions Locals i de Relacions amb l’Aran, que n’assumirà la direcció. Es crearà un gabinet de coordinació presidit per la consellera de la Presidència i integrat per les persones titulars del Departament de la Presidència; la secretaria general del departament competent en la direcció de les delegacions territorials del Govern, que n’exercirà la vicepresidència; la Secretaria d’Administracions Locals i de Relacions amb l’Aran i les secretaries generals de la resta de departaments de l’Administració de la Generalitat; la Direcció General de Protecció Civil; la Direcció General de Pressupostos; dos representants de les entitats locals a proposta de les organitzacions associatives dels ens locals de Catalunya i els delegats territorials del Govern de la Generalitat que correspongui segons l’afectació territorial de l’emergència.

Comissions territorials

Es podran crear comissions territorials de suport al Gabinet de coordinació, que estaran integrades pels membres que integren el Gabinet de coordinació o en qui deleguin; els presidents de les diputacions i consells comarcals que correspongui segons l’afectació territorial de l’emergència i una persona representant de l’alcaldia de cada un dels municipis afectats per l’emergència.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia