query_builder 29 gener 2020 17:45
event_note Nota de premsa
El Govern ha acordat avui la creació del Programa de coordinació de les mesures postemergències en els casos de desastres naturals i altres emergències, tal com va anunciar la consellera de la Presidència un cop superada la fase d’emergència del fort temporal que va afectar Catalunya la setmana passada.
L’objectiu del Programa és establir els mecanismes de coordinació i actuació dins de l’Administració de la Generalitat com amb d’altres administracions, per tal de dur a terme de la forma més eficaç possible la detecció i avaluació de danys, i el seguiment i avaluació de les mesures proposades.
Dos són els factors que justifiquen la creació d’aquest programa. D’una banda, les recents pluges torrencials i riuades causades per la llevantada del mes d’octubre, l’incendi forestal iniciat a la Torre de l’Espanyol i el temporal del mes de gener, han fet palesa la necessitat de crear mecanismes de coordinació entre els diferents departaments o administracions. De l’altra, estudis recents alerten de l’impacte que el canvi climàtic pot tenir en les inundacions de les zones costaneres, fet que fa preveure un augment de la freqüència de situacions d’emergència.
És en aquest context de major previsibilitat en la freqüència de situacions d’emergència, que pel seu abast i impacte impliquen múltiples administracions i departaments en la fase de recuperació, que el Govern ha considerat necessari crear aquest programa, d’una durada de tres anys que té encomanades les funcions següents:
El programa estarà adscrit al Departament de la Presidència, a través de la Secretaria d’Administracions Locals i de Relacions amb l’Aran, que n’assumirà la direcció. Es crearà un gabinet de coordinació presidit per la consellera de la Presidència i integrat per les persones titulars del Departament de la Presidència; la secretaria general del departament competent en la direcció de les delegacions territorials del Govern, que n’exercirà la vicepresidència; la Secretaria d’Administracions Locals i de Relacions amb l’Aran i les secretaries generals de la resta de departaments de l’Administració de la Generalitat; la Direcció General de Protecció Civil; la Direcció General de Pressupostos; dos representants de les entitats locals a proposta de les organitzacions associatives dels ens locals de Catalunya i els delegats territorials del Govern de la Generalitat que correspongui segons l’afectació territorial de l’emergència.
Comissions territorials
Es podran crear comissions territorials de suport al Gabinet de coordinació, que estaran integrades pels membres que integren el Gabinet de coordinació o en qui deleguin; els presidents de les diputacions i consells comarcals que correspongui segons l’afectació territorial de l’emergència i una persona representant de l’alcaldia de cada un dels municipis afectats per l’emergència.