• El cap de l’Executiu ha apostat per fer un “front col·lectiu perquè d’una vegada per totes els ciutadans tinguin uns serveis de Rodalies com es mereixen”
  • Quim Torra ha inaugurat l'estació Zona Franca de l'L10 Sud del metro, la vuitena de la línia que entra en funcionament i que ha comportat una inversió total d’uns 40 milions d’euros
  • Ha anunciat que a partir del primer trimestre de l’any vinent aniran entrant en funcionament altres tres noves estacions d’aquesta línia
El president Torra i la resta d'autoritats, durant la inauguració de l'estació. Autor: Rubén Moreno
El president Torra i la resta d'autoritats, durant la inauguració de l'estació. Autor: Rubén Moreno

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha afirmat aquest matí que “és absolutament imprescindible que l'estat compleixi amb els deutes, amb la llarga llista de deutes que té pendents i rodalies n’és un”. Ha remarcat que aquest “és un problema de país” i ha apostat per fer “un front col·lectiu perquè, d'una vegada per totes, aquest país, i sobretot els ciutadans de l'àrea metropolitana, tinguin uns serveis de Rodalies com es mereixien”. “No podem esperar més”, ha reblat.

El cap de l’Executiu ha reivindicat aquestes inversions durant la inauguració de l’estació Zona Franca de l’L10 Sud de metro. A l’acte també han assistit el vicepresident del Govern i conseller d’Economia i Hisenda, Pere Aragonès; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; el delegat del Govern de la Generalitat a Barcelona, Juli Fernàndez, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

Durant la seva intervenció en l’acte, Quim Torra ha agraït i felicitat tots els equips que han fet possible aquesta estació i ha avançat que a partir del primer trimestre de l’any vinent aniran entrant en funcionament les altres tres noves estacions d’aquesta línia. “Treballar per les persones ha sigut l’objectiu d’aquesta legislatura”, ha recordat, i ha fet notar que això també vol dir “treballar per una mobilitat sostenible”.

El cap del Govern ha posat de relleu la voluntat del Govern per seguir treballant per la millora del transport públic. I, en aquest sentit, ha posat de relleu que els pressupostos de la Generalitat per a aquest any destinen 1.577 milions per a mobilitat, és a dir, 230 milions més que els darrers que es van aprovar.


País viu i acció climàtica

En l’acte també ha intervingut el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que ha explicat que “aquesta és la legislatura del país viu i de l’ambició, sota el prisma de l’acció climàtica”. En concret, ha detallat Calvet, “amb l'estació de Zona Franca donem servei a una part de la població que no en tenia i estalviarem l'emissió de 265 tones de CO2 equivalent a l'atmosfera l'any”. “El que ens queda de legislatura ha de servir per continuar desplegant aquesta ambició”, ha afirmat el conseller, i ha afegit que per aquest motiu “d'aquí a poques setmanes aprovarem uns pressupostos que ens permetran continuar fent feina i fent més estacions”. I ha concret que, “entre les prioritats, hi ha continuar treballant per a la construcció del tram central de l’L9, pel tram entre Plaça Catalunya i Gràcia de l’L8 i per la unió del tramvia a la Diagonal”.

Calvet també ha detallat que “l’estació de Zona Franca s’ha pogut construir gràcies als romanents d’altres quatre estacions, Foc, Foneria, Provençana i Ciutat de la Justícia”. Ha fet notar que “hem fet inversions amb diligència en el conjunt del país”, i ha posat com a exemple el túnel de Tresponts, les inversions en els ports i la posada en servei de depuradores per part de l’Agència Catalana de l’Aigua.

 

L’estació de Zona Franca

La de la Zona Franca és la vuitena parada de l’L10 Sud, després que el novembre passat va entrar en funcionament la de Ciutat de la Justícia, i la número 159 de la xarxa de metro. Es preveu que registri uns 3.600 viatgers al dia, que se sumaran als 18.000 que té l’L10 Sud actualment. La posada en servei de la nova estació permetrà estalviar l’emissió de 265 tones de CO2 l’any. D’altra banda, pròximament s’hi instal·lara plaques solars. És una actuació, per tant, que permet potenciar el transport públic i contribueix a un sistema de mobilitat més sostenible i eficient, en un context d’emergència climàtica.

L’obra de l’L10 Sud compta amb el suport dels Fons europeus de desenvolupament regional.

 

Primera estació en viaducte

Aquesta estació és la primera d’un conjunt de quatre estacions en què el traçat de l’L10 Sud discorre en superfície i s’eleva en viaducte al llarg del carrer de la Lletra A de la Zona Franca en una recta de pràcticament tres quilòmetres. En tractar-se d’una estació elevada, té una configuració completament diferent a les estacions de la resta de la línia, que són soterrades. De fet, serà la primera estació en viaducte de la xarxa de metro.

En concret, l’estació consta de 3 nivells diferenciats: la planta baixa correspon al vestíbul, la planta primera es destina a l’andana, que està tancada lateralment, i a la planta altell s’hi ubiquen les sales tècniques. La instal·lació disposa de dos accessos a peu pla des de la mitjana del carrer A, i la connexió amb l’andana, que és central i té 9,6 metres d’amplada i 120 metres de llargada, es realitza mitjançant dos accessos d’escales, un dels quals també compta amb escala mecànica, a més d’un ascensor.

Els trens que circulen per aquesta línia, igual que a l’L9, són sense conductor, d’estructura lleugera i tecnologia avançada, adaptats a persones amb mobilitat reduïda, igual que les estacions, i disposen de sistemes d’informació activa i visual per al passatge. Les andanes estan protegides amb portes de vidre. La freqüència de pas de l’10 Sud és d’un tren cada set minuts en hora punta i, en el tram comú amb l’L9 Sud, la freqüència és de dos trens cada set minuts en hora punta.

 

L’10 Sud

L’L10 Sud, com el sistema L9/L10, és una línia amb vocació metropolitana i vertebradora, que dota de servei de metro zones que fins ara no en tenien i que facilita la interconnectivitat. En aquest sentit, l’L10 Sud compta amb un tram comú amb l’L9 Sud (format per les estacions Can Tries I Gornal, Torrassa i Collblanc) i també connecta amb l’L1 i l’L5 de metro, i l’L8 i la línia Llobregat - Anoia d’FGC.

La línia actualment en servei, entre Collblanc i Zona Franca, té 6 quilòmetres de longitud. Connecta el tronc en servei de l’L9 Sud amb els àmbits de Provençana i la Ciutat de la Justícia, a l’Hospitalet de Llobregat, i els barris de la Marina i la Zona Franca, a Barcelona.

3  

Imatges

Visita a les instal·lacions

Visita a les instal·lacions 1747

Fotografia de grup

Fotografia de grup 1453

Visita a l'estació

Visita a l'estació 1245