- El 82,4 % de la població del Camp de Tarragona sap parlar català i el 77,4 l'utilitza al llarg d'un dia qualsevol

El 94,4 % de la població del Camp de Tarragona entén el català, 82,4 % el sap parlar, el 87,8 % el sap llegir i el 68,1 % el sap escriure. Aquests percentatges són similars als resultats del conjunt de Catalunya. Els resultats mostren que creixen més les competències d’escriure i llegir que les de parlar i entendre. Des de 2013, l’habilitat de saber llegir i escriure català ha pujat 6 punts, l’equivalent de 30.000 persones.
Aquestes són alguns dels principals resultats que ofereix la desagregació territorial per al Camp de Tarragona de l’Enquesta d’usos lingüístics a la població que van portar a terme l’any passat la Direcció General de Política Lingüística i l’Institut d’Estadística de Catalunya i que avui han estat presentats a Tarragona.
L’evolució migratòria és clau per entendre la situació sociolingüística al Camp ja que la població que hi habita és molt diversa pel que fa al lloc de naixement: més d’un terç de la població ha nascut fora de Catalunya. Des de 2003, la població nascuda a l’estranger ha passat d’un 8,4% a un 17,4%. En els darrers 15 anys ha crescut en 55.000 persones nascudes a l’estranger. A més, al Camp de Tarragona el 18,7% de la població és nascuda a la resta de l’Estat. Aquest percentatge ha passat del 25,9% al 2003 al 18,7% al 2013 (12.000 persones menys).
El 77,4% de la població adulta del Camp de Tarragona usa el català al llarg d’un dia qualsevol. L’ús global del català augmenta lleugerament respecte el 2013 que era d’un 75,6%. Un 40 % de la població adulta (174.149) usa el català tot i que no és la seva llengua inicial. L’Enquesta mostra una tendència a usos lingüístics combinats per persones que no tenen el català com a llengua inicial, que l’han incorporat als seus usos lingüístics compartit amb el castellà. El castellà l’utilitza un 93,4%. El 20,2% de la població fa ús d’alguna altra llengua.
La llengua catalana continua creixent en la transmissió lingüística (diferència entre el volum de població que parla català amb els fills i el que ho fa amb els progenitors) amb 5,8 punts favorables al català, dada que millora especialment respecte el 2013.
Els resultats de l’enquesta també reflecteixen que el 38,6% de la població del Camp de Tarragona té interès per aprendre català o millorar-ne els coneixements (167.000 persones de 15 anys o més).
La presentació ha tingut lloc als Serveis Territorials de Cultura de Tarragona, en una sessió matinal oberta pel delegat territorial de Cultura, Jordi Agras Estalella, i que ha anat a càrrec de la sociòloga de la Direcció General de Política Lingüística, Anna Torrijos. A continuació ha tingut lloc una sessió de treball sobre els resultats i l’acció de Política Lingüística amb els tècnics de normalització lingüística del Consorci per a la Normalització Lingüística dels centres de Tarragona i Reus.
EULP 2018