- Com a novetat, i per primera vegada, els correctors podran corregir les proves des d’una plataforma digital que facilita el procés de correcció.
- Les proves permetran determinar el grau d’assoliment de les competències bàsiques en els següents àmbits: matemàtiques, llengua catalana, castellana, estrangera i en l’àmbit cientificotecnològic
Un total de 79.036 alumnes duran a terme, entre avui i dijous, les proves d’avaluació de 4t d’ESO. Una avaluació que permet determinar quin és el grau d’assoliment de les competències bàsiques en acabar l’etapa d’ensenyament obligatori.
D’aquesta manera, s’avaluen les competències i coneixements bàsics que els alumnes participants han d'haver assolit al final de l'educació secundària obligatòria. El grau d’assoliment es determina en els següents àmbits: competència comunicativa lingüística -en llengua catalana, castellana i estrangera i en aranès a l'Aran; competència matemàtica i competència cientificotecnològica.
Enguany, les proves presenten una novetat: per primera vegada, els correctors tenen el suport d’una plataforma digital que agilitza el procés de correcció. A l’edició anterior ja es va implementar per a la correcció de les preguntes tancades. En l’edició d’enguany, per primera vegada també s’implantarà en la correcció de les preguntes obertes i en les redaccions, on els correctors tenen el suport de l’esmentada plataforma.
L’avaluació de 4t d’ESO té caràcter diagnòstic i no marca, en cap cas, la superació o no de l’etapa. Els enunciats de les diferents proves es podran consultar tant avui com demà a la web del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, a partir de les 13h: http://csda.gencat.cat/ca/.
La realització de les proves es durà a terme en dos dies: avui els alumnes s’avaluaran en les competències de llengua estrangera, àmbit matemàtic i llengua catalana; i demà dijous en l’àmbit cientificotecnològic, llengua castellana i llengua aranesa pels alumnes de l’Aran.
L’alumnat prové de 1.081 centres educatius catalans, ja siguin públics, concertats o privats. La distribució d’alumnat en funció dels diferents serveis territorials és la següent:
Servei territorial |
Alumnes participants a la prova |
Consorci d’Educació de Barcelona |
14.029 |
Vallès Occidental |
10.909 |
Maresme-Vallès Oriental |
9.599 |
Barcelona Comarques |
8.916 |
Baix Llobregat |
8.781 |
Girona |
8.320 |
Tarragona |
6.909 |
Catalunya Central |
5.761 |
Lleida |
4.142 |
Terres de l’Ebre |
1.670 |
TOTAL |
79.036 |
Contingut de les proves
En les proves de competència en llengua catalana, llengua castellana i aranès, s’avalua la comprensió lectora i l’expressió escrita. Pel que fa a la comprensió lectora, es valora l’obtenció d’informació; interpretació de la informació; reflexió i valoració; i en l’expressió escrita la redacció -adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística-.
Respecte la llengua estrangera, la prova inclou dos textos de comprensió oral, dos de comprensió escrita i una redacció. En aquesta matèria es tindran en compte, per exemple, la interpretació de la informació, l’ús del vocabulari i la correcció lingüística.
Pel que fa a la prova de competència matemàtica, avalua la capacitat de comprendre, utilitzar i relacionar nombres, informacions numèriques, dades estadístiques i els aspectes espacials de la realitat. Per això, inclou situacions i problemes relacionats amb la vida quotidiana i amb el coneixement científic i social a través d’operacions bàsiques, símbols, i formes d'expressió i de raonament matemàtic.
Quant a la prova cientificotecnològica, s’inclouran exercicis de qüestions referides a fenòmens naturals i tecnològics, interpretació de dades i ús de la metodologia científica.
12 de febrer de 2020