- L’ingrés de les obres reforça encara més la presència del treball de l’artista a les col·leccions del Museu Nacional, centre de referència per a l’art del període modernista

El Museu Nacional d’Art de Catalunya ha ingressat a la seva col·lecció dos dibuixos d’Antoni Gaudí, datats al voltant de 1908 i 1910, que representen l’exterior i l’interior de l’església de la Colònia Güell, a Santa Coloma de Cervelló. Aquests dibuixos han estat adquirits pel Departament de Cultura gràcies a “la Caixa”, que ha sufragat el 75% del cost de l'adquisició.
Les obres s’han presentat avui en un acte en què han participat la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga; el president del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Miquel Roca; la directora general adjunta de la Fundació Bancària “la Caixa”, Elisa Durán, i el director del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Pepe Serra.
L’ingrés d’aquests dos dibuixos reforça encara més la presència del treball d’Antoni Gaudí a les col·leccions del Museu Nacional, centre de referència per a l’art del període modernista.
La consellera Vilallonga ha remarcat que la incorporació d'aquests dibuixos de Gaudí al Museu Nacional forma part de la política d'adquisicions del Departament de Cultura, i ha afegit que "no cada dia s'adquireixen dibuixos de Gaudí". També ha declarat que el Museu Nacional, amb els nous pressupostos, rebrà una injecció de diners des del Departament de Cultura per a l'ampliació del museu al Pavelló Victòria Eugènia, que intentarem que pugui acollir la gran exposició de Gaudí el 2021".
El president del Patronat del Museu Nacional d'Art, Miquel Roca, ha declarat que es treballa perquè aquests dibuixos "s'integrin a la gran exposició que, amb el Museu d'Orsay de París, volem portar a terme".
La directora general adjunta de la Fundació Bancària “la Caixa”, Elisa Duran, ha explicat que treballen en tres línies prioritàries: "La conservació del patrimoni de Gaudí, la contribució amb el Museu Nacional i les institucions catalanes, i donar accés a la cultura a tota la ciutadania".
Per poder fer front a l'adquisició ha estat necessària una inversió total de 320.000 euros, dels quals "la Caixa" n’ha aportat 240.000 euros. La inversió per part de la fundació s'ha dut a terme en el marc del conveni de col·laboració amb la Generalitat de Catalunya en matèria d’obra social, cultural, de ciència i recerca.
Es tracta de dues obres d’extraordinària importància i singularitat atès l’escàs material documental que es conserva de les obres més emblemàtiques de Gaudí i, en particular, de l’encàrrec que Eusebi Güell li va fer per construir una església a la colònia tèxtil obrera de la seva propietat. Gaudí va realitzar un seguit d’estudis i maquetes per projectar l’estructura d’aquesta església, de la qual es va construir únicament la cripta. Part d’aquest material va ser destruït durant la Guerra Civil i els dos dibuixos que ara s’incorporen a les col·leccions del Museu Nacional van romandre amagats a la carbonera d’una masia de la Colònia Güell fins la seva descoberta el 1967.
Els dos croquis que ara ingressen a la col·lecció del Museu Nacional estan pintats damunt d’una fotografia invertida de la maqueta de l’església, realitzada per l’escultor Vicente Villarrubias. Dels negatius es van fer ampliacions sobre paper fotogràfic i, damunt d’aquestes ampliacions, Gaudí va traçar l’alçat exterior i una vista interior de l’església.
Els dibuixos ens permeten aproximar-nos a la idea arquitectònica de Gaudí i són un document d’incalculable valor material i documental. Mostren la concepció tècnica gaudiniana, l’experimentació i les seves enginyoses solucions encaminades a superar les estructures gòtiques, reduint columnes i contraforts. Els dibuixos tenen també un gran interès estètic, mostren una enorme originalitat i talent creatiu.
Fitxa tècnica de les obres
Vista exterior de l’església de la Colònia Güell
Atribuït a Antoni Gaudí i Cornet
(Reus, 1852-Barcelona, 1926)
Cap a 1908-1910
Possiblement mina negra i blanca, i aiguada sobre fotografia.
61 x 47,50 cm
Vista interior de l’església de la Colònia Güell
Atribuït a Antoni Gaudí i Cornet
(Reus, 1852-Barcelona, 1926)
Cap a 1908-1910
Possiblement mina negra i blanca, i aiguada sobre fotografia.
59,50 x 46,50 cm



