• El creixement de les exportacions catalanes (3,1%) és superior al conjunt de la zona euro (1,9%), al de l’Estat espanyol (1,8%) i al de països com França (2,9%), Itàlia (2,3%) o Alemanya (0,8%)

 

  • Les vendes de Catalunya a l’exterior han assolit els 73.853 milions d’euros el 2019 amb creixements a totes les demarcacions catalanes

 

  • Les oficines d’ACCIÓ al món han gestionat 1.800 projectes d’internacionalització i innovació internacional d’empreses i startups catalanes el 2019, un 14% més que l’any anterior

 

Les exportacions catalanes han registrat un creixement del 3,1% al 2019 i han assolit els 73.853 milions d’euros. Es tracta de la xifra més alta de la sèrie històrica i que suposa un nou rècord per novè any consecutiu.

Segons el conseller delegat d’ACCIÓ, Joan Romero, “el creixement de les vendes de Catalunya a l’exterior durant l’any 2019 (+3,1%) ha estat superior al de la mitjana de la zona euro (1,9%), al de l’Estat espanyol (1,8%) i al de països com França (2,9%), Itàlia (2,3%), o Alemanya (0,8%)”. El conseller delegat d’ACCIÓ assegura que “Catalunya ja porta gairebé una dècada batent rècords d’exportacions: els indicadors demostren un cop més l’alt grau d’internacionalització i obertura de l’economia catalana”.

Romero també subratlla que “les exportacions catalanes tornen a liderar les vendes a l’exterior de l’Estat espanyol”. De fet, l’any 2019 “ja representen el 25,5% del total d’exportacions de l’Estat espanyol, un pes superior al de l’any anterior (25,1%)”.

L’any 2019 les vendes catalanes a l’exterior han crescut sobretot a Àsia (+8,9%), Amèrica del Nord (+5,3%) i Europa (+4,5%), assolint les xifres més altes de la sèrie històrica en aquestes regions. Sectorialment, destaquen els rècords històrics de vendes a l’exterior de l’alimentació (8.982 milions d’euros, +9,3% interanual), els productes farmacèutics (6.303 milions d’euros, +23,4%) i la maquinària (4.619 milions d’euros, +3,3%), segons càlculs d’ACCIÓ en base a les dades del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme.

Romero adverteix que “el teixit empresarial català ha de fer front a situacions globals com el Brexit, l’entrada en vigor de nous aranzels o fins i tot els efectes del coronavirus a l’economia” i que “és una mostra de com l’empresa catalana està plenament inserida als fluxos de comerç internacional”. En aquest sentit, el conseller delegat d’ACCIÓ subratlla que “posem a disposició de les empreses les 40 oficines d’ACCIÓ al món i una Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització per diversificar mercats, trobar nous clients i proveïdors i fer front a aquestes situacions des del minut zero”.

Suport públic a les exportacions catalanes

De fet, les Oficines Exteriors de Comerç i d’Inversions d’ACCIÓ al món han gestionat 1.840 projectes d’internacionalització d’empreses catalanes l’any 2019, un 14,5% més en comparació amb l’any anterior. És el principal resultat de l’activitat de la xarxa de 40 oficines d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement- que ofereix cobertura a més de 100 països. El 2019 han destacat els projectes d’empreses catalanes de sistemes industrials i indústria 4.0 (26,8%), indústries alimentàries (13,3%) i salut, benestar i ciències de la vida (12,1%).  

Els serveis més demanats per les per les empreses catalanes el 2019 han estat la cerca de canals de comercialització (és a dir, trobar distribuïdors o clients al país de destí especialitzats en el seu sector), l’organització de missions empresarials per fer prospecció de mercats i la cerca de socis i proveïdors. A banda d’això, les Oficines Exteriors de Comerç i Inversions també duen a terme estudis de mercat, preparen agendes de contactes i ajuden les empreses catalanes en tots els aspectes relatius a la implantació productiva o comercial al país de destí –des de la cerca d’un espai fins a la selecció de personal, entre d’altres-. També acompanyen les empreses catalanes a accedir a licitacions internacionals, disposen d’un espai físic a l’oficina perquè les empreses catalanes puguin treballar directament a l’exterior i, en l’àmbit de la innovació, les ajuden a vendre la seva tecnologia i a trobar socis per a projectes d’R+D internacionals.